Jobba mån- fre eller varannanhelg?

caradan

Trådstartare
Jag jobbar nu 100% mån-fre (och var tredje lördag) och har nu fått erbjudande om ett annat jobb som innebär varannanhelg och lediga vardagar enl schema.
Jag kommer ju att sakna att vara hemma alla samtidigt varje helg men samtidigt så gör det ju att barnen inte behöver vara lika mkt på dagis då gubben är ledig varje helg.
Jag vantrivs på nuvarande arbete och trivs inte arbeta fem dagar i rad varje vecka men är samtidigt rädd att jag ska sakna att vara ledig alla helger,

Jag jobbade varannan helg i typ ett halvår, det var både och. Jag gillade pengarna och att få vara ledig på vardagarna, men när man har ett intresse som är förlagt till helger så blir det ju mycket man missar!

Jag har jobbat både varannan och var tredje helg. Kan inte påstå att varannan var någon höjdare. Det som inte hanns med hemma på lediga helgen fick skjutas upp till nästa lediga helg, dvs aldrig tid till något socialt med familj eller vänner...

Jag jobbar nu 100% mån-fre (och var tredje lördag) och har nu fått erbjudande om ett annat jobb som innebär varannanhelg och lediga vardagar enl schema.
Jag kommer ju att sakna att vara hemma alla samtidigt varje helg men samtidigt så gör det ju att barnen inte behöver vara lika mkt på dagis då gubben är ledig varje helg.
Jag vantrivs på nuvarande arbete och trivs inte arbeta fem dagar i rad varje vecka men är samtidigt rädd att jag ska sakna att vara ledig alla helger,

Har du möjlighet att vara tjänstledig från nuvarande arbete och testa det nya?

Ska du jobba enbart varannan helg? Hur många timmar?
Låter ju toppen att bara jobba fyra (?) dagar per månad.
Så bra var det inte! Hon skrev "varannan helg med lediga vardagar enligt schema" så det tolkar jag som att hon är ledig 2 vardagar i stället för på helgen.
Jag har jobbat mycket helg och med barn/ familj är det crap tycker jag. Må- fre är så mycket bättre! Men om du vantrivs på nuvarande jobb är ju det en faktor att väga in förstås.
Lycka till!

Så bra var det inte! Hon skrev "varannan helg med lediga vardagar enligt schema" så det tolkar jag som att hon är ledig 2 vardagar i stället för på helgen.
Jag har jobbat mycket helg och med barn/ familj är det crap tycker jag. Må- fre är så mycket bättre! Men om du vantrivs på nuvarande jobb är ju det en faktor att väga in förstås.
Lycka till!
Ja om det handlar om att jobba två helgdagar och ledig två vardagar så är ju läget helt annorlunda. Det upplägget skulle jag inte ta.
Min man jobbar i dagsläget en vecka, ledig en vecka, jobbar en vecka etc. Jag jobbar veckodagar.
Det betyder att han jobbar varannan helg och vi får vara lediga tillsammans varannan helg. Det är påfrestande att bara vara lediga tillsammans varannan helg.

Ja om det handlar om att jobba två helgdagar och ledig två vardagar så är ju läget helt annorlunda. Det upplägget skulle jag inte ta.
Min man jobbar i dagsläget en vecka, ledig en vecka, jobbar en vecka etc. Jag jobbar veckodagar.
Det betyder att han jobbar varannan helg och vi får vara lediga tillsammans varannan helg. Det är påfrestande att bara vara lediga tillsammans varannan helg.
Håller med! Har jobbat varje lördag i flera år och är sååå nöjd över att jobba må- fre och någon enstaka sö (typ en per månad) sedan ett halvår tillbaka. Kommer aldrig mer tacka ja till ett jobb som innebär en helgdag varje eller varannan helg. Det får sen yngre generationen ta hand om ;-)

Jag jobbar varannan helg. Eller rättare sagt varannan lördag under lågsäsong och varannan helhelg högsäsong (mars-juni). Att jobba varannan lördag och vara ledig mer mitt i veckan den veckan är helt okej. Helhelgen är ärligt talat SKITJOBBIG. Jag hatar att jobba när alla andra är lediga, och med hästintresse är det ett aber att parera tävlingar/träningar. Jag har missat massor av tävlingar i år på grund av jobbet, och det är svårt att byta bort helgpassen eftersom ingen vill jobba helg.

Hade jag fått välja hade jag valt måndag-fredag alla dagar i veckan.

Jag jobbar varannan helg. Har jobbat förut i perioder mån-fre och vill helst inte jobba så igen. Man gjorde ju inget annat än jobbade och så var det fem dagar mellan ledigheterna. Nu är det tre eller två dagar innan jag är minst en dag ledig igen.

Jag jobbar varannan helg. Ofta 3 av 4 helger tillomed eller varannan helg lör + sön och de andra helgerna bara söndag. Detta då söndag är enda dagen vi får ob på. Tycker vi har skitlöner (följer Handels kollektivavtal) så tyvärr krävs söndagarna för att det ska bli okej (enligt mig) lön. Men visst istället är jag ledig massor. Jobbar typ 1-2 vardagar bara.

Så jag tycker det är bra på ett sätt med att jobba helg och det är ju ob. Det gör ju att jag kan jobba färre dagar men ändå få okej lön. Hade man inte fått ob på helg hade jag aldrig jobbat helg.

Jag jobbar varannan helg. Ofta 3 av 4 helger tillomed eller varannan helg lör + sön och de andra helgerna bara söndag. Detta då söndag är enda dagen vi får ob på. Tycker vi har skitlöner (följer Handels kollektivavtal) så tyvärr krävs söndagarna för att det ska bli okej (enligt mig) lön. Men visst istället är jag ledig massor. Jobbar typ 1-2 vardagar bara.

Så jag tycker det är bra på ett sätt med att jobba helg och det är ju ob. Det gör ju att jag kan jobba färre dagar men ändå få okej lön. Hade man inte fått ob på helg hade jag aldrig jobbat helg.

Ni följer ju inte Handels om du inte får OB på lördagar.

Jag har jobbat både varannan och var tredje helg. Kan inte påstå att varannan var någon höjdare. Det som inte hanns med hemma på lediga helgen fick skjutas upp till nästa lediga helg, dvs aldrig tid till något socialt med familj eller vänner...
Vad menar du med det som inte hans med hemma på lediga helgen fick skjutas up till nästa lediga helg? Är det städning å sånt du menar eller är det mer socialt umgänge du syftar på?

Ni följer ju inte Handels om du inte får OB på lördagar.

Det beror väl lite på hur länge det är öppet en lördag (gissar att det handlar om en affär)? Jag jobbar också inom handels, söndagarna har vi ob hela dagen medan det inte blir ob förrän efter klockan 12 på lördagen. Eftersom vårt jobb stänger redan vid 14 gör egentligen inte det obt varken till eller från, men söndagarna gör faktiskt lite skillnad på lönen. Jag tycker personligen att det hackar sönder lördagen helt att jobba som jag gör (hinner inget vettigt innan och den här tiden på året börjar det nästan mörkna när man kommer hem, jag har en halvtimme till jobbet i bil och ingen rast på helgen så i alla fall jag måste äta direkt efter jobbet), så liiiiite bättre lön för att jobba en lördag hade inte skadat. Man hade ju jobbat fler timmar om man jobbat en vardag istället.

Å andra sidan jobbade jag inom restaurang innan. Där var det ob på lördagar först efter 16.

Vad menar du med det som inte hans med hemma på lediga helgen fick skjutas up till nästa lediga helg? Är det städning å sånt du menar eller är det mer socialt umgänge du syftar på?

Allt fick skjutas upp. Det sociala umgänget, städning, vila, göra något kul med hästen...
Och då många av mina vänner också har helgjobb så var det ett elände att hitta någon helgdag som passade att umgås utan att någon behövde ta semester eller göra ett turbyte. Det kunde gå ett halvår mellan gångerna vi kunde träffas.

Allt fick skjutas upp. Det sociala umgänget, städning, vila, göra något kul med hästen...
Och då många av mina vänner också har helgjobb så var det ett elände att hitta någon helgdag som passade att umgås utan att någon behövde ta semester eller göra ett turbyte. Det kunde gå ett halvår mellan gångerna vi kunde träffas.
Städningen kan jag inte riktigt förstå mig på, resten kan jag hålla med om.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
3 142
Senast: Dorinda
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 068
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar