Jobba i travstall?

Sv: Jobba i travstall?

På den punkten har jag det superbra, min sambo är fd hästskötare & vet vad det livet innebär så jag har inga problem.. men vi har iofs bara ett barn & hästar/trav livet redan...

Ja alltså jag lägger inga värderingar i hur någon ska fördela sin tid mellan jobb/familj osv, det är upp till var och en. Tycker bara att om man inte vill jobba kväll och helg så söker man väl inte ett jobb där det ingår..? Sen tycker jag också att hästskötarjobb är ett slit, men inte så mkt pga arbetstiderna som den usla lönen. Slår du ut en hästskötares månadslön på antal jobbade timmar(i verkligheten och inte i anställningsavtalet) så är det inte många kr. Folk som jobbar mycket finns det i alla branscher men de flesta har betalt för det... (och BRA betalt dessutom)

Vad jag vill få fram är att jag håller med TS om att hästvärlden är snedvriden när det kommer till arbetsförhållanden, men jag tycker inte att det hänger på arbetstiden i sig, utan antalet OBETALDA arbetstimmar.

ja men sen har aldrig travet/hästskötar jobbet varit ett glamour jobb, det är mer ett intresse. Då tycker jag att vården är ett mer slitgöra för mindre betalt & mer stress. Inom travet har du fördelen med utevistelse & rörelse, mkt stimulans & aldrig en dag som är den andra lik. Det lägger jag större vikt på.

Visst är det så och det är ju lite det jag menar. Jag lägger gärna ner de extra timmarna på jobbet som hästskötare men jag vill ha skäligt betalt för att lägga ner hela min själ i mitt jobb. Inom vården har du betalt för de timmar du jobbar och OB på kvällar och helger.

Visst är det ett roligt jobb men det är också bitvis jättestressigt, fysiskt tungt och ganska begränsat...

Senast ändrad:

Visst är det så, jag började jobba när jag var 14 & "slutade" innan jag fyllde 21. Fick barn & hade 6 månaders häst brejk men leasade sen min nuvarande & står idag med 4 hästar & 1 på ingång.

Vårdlönen ligger för outbildad 92,40 kr/ timmen. Det arbetet upplever jag mer stressat med alla indragningar idag än som hästskötare. Beror också på vem du har som arbetsgivare, storstall eller mindre? antalet passhästar osv.

Jag jobbar inte som hästskötare nu men däremot inom vården samtidigt som jag pluggar... Har ca 97:-/timmen outbildad men med viss erfarenhet och ett synnerligen ostressat jobb ;)
"Vården" är ju väldigt brett och stressnivån är väl olika på olika ställen... Jag har jobbat i hemtjänsten på lite olika ställen och som pers. ass också på olika ställen och jag har hittills aldrig varit i närheten av att stressa så som jag gjorde som hästskötare.

Har inte jobbat jättemkt som hästskötare men i ett storstall och på ett ställe där det var brist på allt utom hästar = man fick jobba häcken av sig (Fråga Lazio :cool:). Har även sommarvickat i ett annat storstall.

Alla ställen har haft sina bra och dåliga sidor såklart men jag känner inte riktigt att jag behöver utföra en massa obetalt slit för att kunna hålla på med mitt intresse... Då har jag hellre ett annat jobb och en egen häst.

Jag har kommit fram till att hästskötarjobbet är kul men inget för mig, jag vill orka umgås med mina vänner och ha ett liiiiv också :D Ska man jobba som hästskötare måste man vara beredd att lägga sin själ i jobbet och det är inte jag, iaf inte för den lönen.

Senast ändrad:

Vilket automatiskt betyder att kvinnor med barn inte är välkomna att arbeta inom travsporten?
Tyvärr så är det nog så ja. Jag anser att hästskötaryrket är för unga människor. Något man jobbar med i ett par år, sen går man vidare i livet. Det är noll chans till karriär, om du inte har ambitionen att bli din egen, det är ett slit och ett ständigt pass.Löneutveckling?? Det är speciellt att arbeta med travhästar. Jag tar ett exempel. Travtränaren ska iväg och tävla någonstan och måste åka tidigt på morgonen, ni är 2 hästskötare, en åker med hästen och det är meningen att du ska vara kvar och ta hand om fodring, in och utsläpp. Så blir ditt barn sjuk i maginfluensa. Hur skulle du göra?
Eller.....Tränaren har åkt iväg på trav den andre hästskötaren är ledig och du har kvällsfodring. En häst får kolik.....och någon måste vara där när vet kommer.

Har svårt att tänka mig att någon kvinna skulle vilja missa sina barns liv genom att jobba bort alla kvällar och helger.
Nu är det ju inte varje helg eller varje kväll, men du vet ju att hästar gärna blir dåliga när det är som mest olägligt. Det kanske går några gånger att säga -jag måste hem till mina barn, eller jag kan inte för jag måste hämta, eller mitt barn är sjukt....men risken finns att det blir slitningar i stallet då en sällan kan ta de oförutsedda händelserna.
Jag tycker att trav är jättekul, men att jobba längre timmar än de flesta andra jobb, och vara lågavlönad är inte tillräckligt för att motivera mig att missa mina barns uppväxt.
Jag tycker Wildrose förklarade så bra. Om du skulle få jobba hos Stig H, så skulle du nog kunna kombinera travjobb med hem och barn.
Förut upplevde jag det som att om man jobbar inom häst så ska man försaka allt annat för den stora ynnesten att FÅ jobba med hästar från tidig morgon till sen kväll för skruttlön.
Man väljer själv.
Utan det är fortfarande bara så att löneavtalen är en puts på ytan till det som egentligen är exploatering av människor som råkar gilla hästar och kan tänka sig att arbeta med dem.
Ja det är tyvärr så. Hästjobb är ett hästjobb, det är tungt och jag vet inte hur man ska kunna förbättra arbetssitvationen.
gulan

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 250
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 550
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka