Jobba i Norge, bo i Spanien?

Aviello

Trådstartare
Vore det möjligt tror ni?
Om den ena partnern jobbade knappa 2 veckor i Norge och sen flög ner till Spanien i en dryg vecka? (11-8 dagar, men typ) Och den andra partnern bodde där heltid.
Jag har kollat upp vad som krävs ekonomiskt, vi har inga problem med de spanska kraven, men orkar man? Idag gör vi ju samma sak, jag bor här hemma i Sverige, jobbar lite sporadiskt på en restaurang och driver ett (inte jätteinkomstbringande) webbhotell, men vi klarar oss ändå tack vare att min man får in en bra lön från sitt norgejobb som snickare. Vi har insett att det vore billigare för honom att pendla med flyg Alicante-Trondheim än vad det är att lägga ut bensin från där vi bor idag till Trondheim, kortare tid skulle det ta också.

Men funkar det, rent praktiskt? Vilka hinder möts man av när man går in i ett nytt samhälle? Jag vet att man måste söka nie nummer och sen "residencia", men utöver det? Språkkurs är det första jag kommer att leta mig fram till, både för att kunna ta mig in i samhället och för att hitta nya vänner.

Någon här som tagit steget och flyttat? Hur upplevde ni det, integrationen i samhället alltså?

Senast ändrad:
Nu så kan jag försöka svara :). Jag var i en liten annan sits än er men hoppas att det kan vara till nytta ändå.
Jag har kollat upp vad som krävs ekonomiskt, vi har inga problem med de spanska kraven, men orkar man?
Vi har insett att det vore billigare för honom att pendla med flyg Alicante-Trondheim än vad det är att lägga ut bensin från där vi bor idag till Trondheim, kortare tid skulle det ta också.
Min make har alltså pendlat Stockholm-Madrid vilket innebär strax under fyra timmars flygresa enkel väg + resorna till och från flygplatsen, väntetid, eventuella förseningar. Min man upplevde när han pendlade att det just var det här som var otroligt betungande. Minsta försening drev oss till vansinne. Sedan reste han väldigt mycket i sitt arbete också, vilket nog bidrog till att han blev så less.

Det kan också vara väldigt tufft att resa så mycket, för orken. Men det beror ju på hur mycket man måste resa i själva jobbet också, hur man är som person etc.

Någon här som tagit steget och flyttat? Hur upplevde ni det, integrationen i samhället alltså?
Jag flyttade till Madrid för några år sedan men var då i en annan sits än ni är, eftersom min make är från Spanien och vi dessutom bodde i Madrid. De flesta jag träffat som bosatt sig i mer turistiga områden har en helt annan bild än jag har av spanjorer, Spanien och allt runtomkring, förmodligen för att det helt enkelt är väldigt annorlunda att bo i områden där många är turister och utlänningar.

För mig var spanska en nödvändighet - utan den kunde jag inte ens kommunicera med mina svärföräldrar. Således lärde jag mig spanska omedelbart och de enda expatsen jag träffade var de jag studerade med. I övrigt har jag umgåtts med bara spanjorer och har tack vare detta kommit väl in i samhället och känt mig hemma där. De jag känner som har hus i Torrevieja exempelvis har inte lärt sig spanska alls, de behöver det inte, och har en otroligt stereotyp bild av spanjorer som "glada människor utan bekymmer som pratar med alla". En väldigt ytlig bild alltså - som visar att de enda spanjorer de träffar är de i affärer typ.

För egen del tror jag att det absolut bästa, oavsett vart man flyttar, är att 1) lära sig språket ordentligt - mer än bara på restaurangnivå, 2) ha inställningen att människorna i landet man flyttat till är lika mycket individer som människorna i landet man flyttade från.

Spanien är stort och vackert och varierat - beroende på var man bor är det olika kulturer, språk, lagar. Det är ett otroligt fint land med det coolaste språket och jag tycker absolut att man ska ta chansen att bo där, om man kan.

Men som sagt - språket språket språket är allt jag kan säga! Man missar kulturen, humorn, politiken allt om man inte lär sig språket. Kommer man inte in i det tror jag att det blir mycket av en känsla av att stå utanför och titta på, att vara på besök, istället för att faktiskt bo och leva där. Folk pratar fort som satan men det är bara att be dem sakta ner lite om det behövs.

Haha, inte långt nog!
Alltså, att plugga spanska är grundidén. Svenska kan jag prata här hemma! Jag har reggat mig på ett par pen pal sidor för spanjorer redan nu, ska vi flytta blir det som blivande spanjorska, inte som svensk i något sverige-utomlands-paradis.

Älskar din beskrivning av landet annars av vad jag läst tidigare, berätta gärna mer!!

Alltså, det måste ju vara roligare att pendla Alicante -Trondheim än Orsa - Trondheim. Vi båda avskyr verkligen vår nuvarande bostadsort!

Alltså, att plugga spanska är grundidén. Svenska kan jag prata här hemma! Jag har reggat mig på ett par pen pal sidor för spanjorer redan nu[...]
Super bra! Spanska är kul, särskilt för att det är så himla lätt i början :D. Om man inte talar andra språk kan det nog vara lite av en pain in the ass att böja alla jäkla verben men uttal är superlätt och meningsbyggnaden straight forward. Hojta om du har några funderingar om spanskan sen, jag kan hjälpa till lite om det behövs (Läs: jag hjälper gärna till för jag älskar att få prata om och på spanska :D)
Älskar din beskrivning av landet annars av vad jag läst tidigare, berätta gärna mer!!
Ja, vad kan jag säga? Landet är så stort och rymmer så mycket. När folk tänker Spanien tänker de sol och bad och kust och flamenco men det är bara en del av Spanien, landet rymmer så mycket mer. Du har vackra stora skogar uppe i norr, pittoreska vita byar, flera olika språk, olika sorters mat (min favoritefterrätt är baskisk till exempel :D), massvis med historia och SÅ mycket att se. När vi bodde i Madrid roadtrippade vi över hela landet, så ofta vi kunde och ändå har vi massvis kvar. Sen finns det en hel del skit också: tjurfäktning och konservatism, förtryckande nationalism hos styrande partiet.

Politiskt är Spanien ju väldigt splittrat och det bör man ha i åtanke när man talar med människor. Saker kan vara väldigt känsliga som för oss är okontroversiellt: flaggan, nationalsången, språket, landet. Ja du förstår. Det här tycker jag dock man bara märker när man lär känna folk, inte om man småpratar med nån som jobbar i en bar liksom. Spaniens historia är ju väldigt hemsk, med diktatur och förtryck och i och med att det var så nyligen så lever det kvar hos människor idag. Många undviker att tala om politik, det är en del av hur man valt att hantera sin historia. Men det skiner igenom när man pratar och särskilt när saker och ting blossar upp som det gjort i Catalunya nu.

Alltså, det måste ju vara roligare att pendla Alicante -Trondheim än Orsa - Trondheim. Vi båda avskyr verkligen vår nuvarande bostadsort!
Haha, jamen kör på! Testa i alla fall, så ni vet hur det blir. Det går säkert super!

Spännande tråd. Min sambo jobbar också i Norge och vår backup-plan om det visar sig att vi inte kan få barn är att flytta till nåt varmare land, typ Spanien eller Portugal.

@niphredil
Tack för jättebra svar! Jag försvann tyvärr lite, blev en smula upptagen i verkliga livet, men jag uppskattar verkligen allt du skriver! Jag läser och tar till mig :)

Jag ska titta igenom tråden igen och återkommer gärna med frågor framöver. Just nu är vi ju bara i planeringsstadiet och väntar framför allt in december då maken har möjlighet att förhandla om på jobbet. Efter det vet vi om den här småtokiga idén är genomförbar för oss. Tills dess pluggar jag vidare och läser allt jag kommer över :D

Haha, nu avslöjar jag hur extremt nybörjare jag är på spanska... Men frågar man inte får man inte veta! :D

Man delar ju in mycket efter om det handlar om kvinnligt eller manligt på spanska, men om man pratar om sig själva (två tjejer) ska man använda kvinnlig form då eller är det bara vi, nosotros.
Säg "hoppas vi ses snart", alltså, hoppas vi två tjejer ses snart, jag och väninnan. Är det esperamos verte pronto, eller esperamas verte pronto?
Eller något helt annat, haha...! Som sagt, helt nybörjare!

Usch så dum jag känner mig nu :D Men det är svårt att plugga via mobilapp, man har ingen att fråga.

Säg "hoppas vi ses snart", alltså, hoppas vi två tjejer ses snart, jag och väninnan. Är det esperamos verte pronto, eller esperamas verte pronto?
Espero är ett litet klurigt verb eftersom det ofta följs av que vilket gör att man måste ha konjunktiv (på spanska: subjuntivo) efteråt.

Till att börja med: verben böjs inte i maskulinum eller femininum. Om du vill säga "jag hoppas att" är det Espero que, medan "vi hoppas att" är esperamos que.

Alltså:
jag hoppas att = espero que
vi ses snart = nos veamos (ver i konjunktiv) pronto.

Nos:et kommer från att du i princip säger "hoppas att vi ser 'varandra' snart".

Men - långt lättare att säga är "jag hoppas att jag ser [läs: träffar] dig snart".

I den meningen behöver du inget que eftersom det är du som hoppas att du ska göra nåt (enkelt förklarat för att både hoppas och ser böjs efter samma person, dvs "jag") och då får du istället meningen: Espero verte pronto. Säger du "esperamos verte pronto" säger du "vi hoppas att se/träffa dig snart".

Bli inte avskräckt! Konjunktiv är lite bökigt på spanskan och just "jag hoppas" är lite knixigt. Kom bara ihåg:

• Verb böjs inte i maskulin eller femininum.
  • Esperar är enklast att använda utan que - dvs genom att formulera sig så att båda verben böjs efter förstaperson.
  • Det är okej att göra fel, folk förstår ändå vad man menar :).
Hoppas det var lite begripligt i alla fall. Hojta om du har fler frågor!

Senast ändrad av en moderator:
Åh, jag sa rätt! Inte för att jag visste utan för att jag INTE visste! haha. Tack!

Men du, just det där att verb inte böjs i maskulinum eller femininum - det förklarar mkt! Tror jag måste hitta en riktig spanskakurs, appar är bra (babbel är riktigt bra för att vara app) men inte nog. tack!

Åh, jag sa rätt! Inte för att jag visste utan för att jag INTE visste! haha. Tack!
Ja, om du sa "Espero verte pronto" så blev det rätt :).
Men du, just det där att verb inte böjs i maskulinum eller femininum - det förklarar mkt! Tror jag måste hitta en riktig spanskakurs, appar är bra (babbel är riktigt bra för att vara app) men inte nog. tack!
Ja, exempelvis Duolingo är ju också en bra app men en riktig spanskakurs är ju bäst såklart. Spanska är så himla kul dessutom, jag är lite avundsjuk över att du ska börja läsa det :D.

Jaa, precis så skrev jag. Trodde det blev helfel, haha...
Ska kolla på Duolingo också! Alltså, det är såå spännande. Jag läste ett par terminer spanska på gymnasiet men läste franska som nybörjarspråk samtidigt och blandade ihop allt. Det gick bara inte! Nu vill jag börja om - bara läsa spanska och prova på det också snart.
Har småkikat på resor ner till alicante i slutet på året när mannen ändå jobbar dygnet runt, åka ensam. Vi får se :D

Har småkikat på resor ner till alicante i slutet på året när mannen ändå jobbar dygnet runt, åka ensam. Vi får se :D
Men åh vad härligt! Åk säger jag bara, och öva på spanskan när du beställer mat och drinkar :D.

Fy vad avundsjuk jag blir. Jag skulle älska att åka själv en helg till Sevilla till exempel!

Lite svårt att låta bli... Men blir det sen inte av lär jag bli såååå besviken :cry:

Fast som det ser ut nu, vi har ju råd, han vill bara ha lite extra säkerhet... Han avskyr också svenska vintrar - vi lär fortsätta leta :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka