Jobba i Norge, bo i Spanien?

Det allra värsta och knepigaste, hur gör man med djuren?
Maken fick ett ryck och vill att vi åker ner nu i december och tittar på lägenheter, inte mig emot om han vill...
Men skulle vi hitta något - vi har tre katter och en hund att fundera över. Hunden är gammal, har kanske max ett år kvar och min dotter tar honom nog gärna som läromästare till sin nya valp. Men katterna?

Det skulle totalt döda mannen om vi avlivade katterna, han är djur- och speciellt kattmänniska uti fingerspetsarna och inte vill jag inte heller göra det.

Vi har en katt som vuxit upp hos oss men som är vildkatt egentligen, han accepterar ingen annan. Hans bästa vän är bara året yngre (typ 15?) och är social men ingen som älskar alla. Båda kastererade hannar, småfeta och nöjda med livet som det är nu.
Sen har vi min hona, deras totala motsats. Utmanande, krävande, jobbig, charmig och besvärlig... haha. bara fem år, men mer än en handfull och lite till. Henne placerar man inte heller om hur som helst. Vad sjutton gör man? Väntar ut livet tills de inte finns mer? Avlivar och dör lite själv på kuppen? Försöker omplacera och bara väntar in samtalet då någon säger "eh - du, det här gååår inte"

Det känns rätt omöjligt just nu. Jag vill flytta, men jag vill också att mina djur ska få ha det så gott de kan...

Det allra värsta och knepigaste, hur gör man med djuren?
Maken fick ett ryck och vill att vi åker ner nu i december och tittar på lägenheter, inte mig emot om han vill...
Men skulle vi hitta något - vi har tre katter och en hund att fundera över. Hunden är gammal, har kanske max ett år kvar och min dotter tar honom nog gärna som läromästare till sin nya valp. Men katterna?

Det skulle totalt döda mannen om vi avlivade katterna, han är djur- och speciellt kattmänniska uti fingerspetsarna och inte vill jag inte heller göra det.

Vi har en katt som vuxit upp hos oss men som är vildkatt egentligen, han accepterar ingen annan. Hans bästa vän är bara året yngre (typ 15?) och är social men ingen som älskar alla. Båda kastererade hannar, småfeta och nöjda med livet som det är nu.
Sen har vi min hona, deras totala motsats. Utmanande, krävande, jobbig, charmig och besvärlig... haha. bara fem år, men mer än en handfull och lite till. Henne placerar man inte heller om hur som helst. Vad sjutton gör man? Väntar ut livet tills de inte finns mer? Avlivar och dör lite själv på kuppen? Försöker omplacera och bara väntar in samtalet då någon säger "eh - du, det här gååår inte"

Det känns rätt omöjligt just nu. Jag vill flytta, men jag vill också att mina djur ska få ha det så gott de kan...
Går det inte att ta med dom?

Jo, två av katterna kan vi nog ta med men vildkatten??? Nja, han får nog hjärtattack bara av att sitta i en bur. Hunden löser vi, antingen följer han med eller så har han många som älskar honom.

Men, jag ska prata med grannen. Äldre pensionerat par. Kanske kan de tänka sig ta över några av katterna mot ersättning, de är ju där för det mesta ändå... haha...

Åh, vad spännande! Vi har börjat förhandla med vår första hyresvärd, på spanska! Det går tack vare min moster som varit gift med en spanjor och bott rätt länge på Mallorca, hon får sitta emellan och översätta texter. Jag litar inte på Google translate för så viktiga saker ;)

Vi hittade en jättefin fyra (tre sovrum) i Santa Pola, söder om Alicante, bara en tvärgata från stranden och med många butiker och restauranger omkring.

Nu har vi frågat hyresvärden om han kan tänka sig att hyra ut för enbart december månad först och sen efter det ev. skriva långtidskontrakt från feb-mars någon gång, förutsatt att han inte hittar en permanent hyresgäst innan dess förstås. Vi får se vad han svarar.

Vi tänkte först åka ner ett par veckor i december och åka runt och titta, bo på hotell, men insåg att det kan vara värt att åtminstone fråga ägaren till den lägenhet vi helst vill ha om han kan tänka sig hyra ut istället. Blir både billigare och så får vi se direkt om vi gillar den lägenhet vi hoppas mest på. Åka runt kan vi ju göra ändå.

:D Ah, spännande!

Uppdaterar min tråd lite :)
Nu är vi äntligen nere i Santa Pola. En helt underbar stad, levande trots att det är vinter och vi känner oss helt hemma. I veckan har vi ett par lägenhets visningar inbokade.
Vi hittade en facebookgrupp för orten och via den har jag fått nya vänner, underbart!

Nu ska vi bara hitta rätt boende :)

@niphredil , jag har försökt använda den spanska jag lärt mig, men tydligen mumlar jag lite mycket så jag måste lära mig att våga ta utrymme och tala högt. Jobbigt när man är osäker! :D
Men, jag har ju tiden för mig! :)

JRc27Wj.jpg

Vi har bestämt oss! Vi hittade en helt underbar lägenhet med takterrass här i Santa Pola, så så fort vi skaffat våra NIE-nummer (som personnummer) skriver vi kontrakt och i februari förhoppningsvis så flyttar vi ner. Vi ska titta på en till lägenhet i dag, men den lär inte toppa den vi redan bestämt oss för - fast vem vet?
Maken var lite tveksam innan, men nu vill han inte åka hem i morgon.:D
Vår hyra blir ca 4000:- plus el och vatten - det kan man leva med för en lägenhet med tre sovrum, två badrum och sen den här underbara takterrassen och bara 300 meter till havet.

Vi har redan träffat fler underbara människor här på de här två veckorna än vad jag gjort på vår lilla ort i Dalarna på tre år, det är ett helt annat klimat här umgängesmässigt. Många svenskar blir jätteglada att träffa andra nordbor och spanjorer (åtminstone här, annat kan jag inte uttala mig om förstås) är så öppna och välkomnande. Vi fick helt underbara grannar här där vi hyr just nu och hyresvärden kommer nog bli en vän för livet känns det som, vi har mycket gemensamt.

Vi har nog aldrig känt oss så välkomna någonstans som här och skulle de skratta åt min taffliga spanska efteråt så bjuder jag på det :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka