Jobba i Norge, bo i Spanien?

Ja, om du sa "Espero verte pronto" så blev det rätt :).

Ja, exempelvis Duolingo är ju också en bra app men en riktig spanskakurs är ju bäst såklart. Spanska är så himla kul dessutom, jag är lite avundsjuk över att du ska börja läsa det :D.
Hur lärde du dig spanska? Gick du språkkurs i Sverige eller i Spanien? Ja, förutom att jag ju inser att du fick språket på naturlig väg, så att säga.

Jag har nog laddat ner de flesta spanska-appar som finns :o
men den var via Babbel.

Edit:
Och du frågade Niphredil, sorry!!!!

Hur lärde du dig spanska? Gick du språkkurs i Sverige eller i Spanien? Ja, förutom att jag ju inser att du fick språket på naturlig väg, så att säga.
Jag läste en kurs i Madrid direkt när jag flyttade dit. Den var på 16 veckor, vilket var en otroligt bra start :). Sen efter det har jag ju dels pratat i mitt dagliga liv liksom, och sedan även läst spanska på universitetsnivå.

Hittade spanskakurser lokalt, har du någon rekommendation?
Tittade på ett avsnitt av En plats i solen - mäklare som rekommenderar hus nere på Costa del blanca eller costa del sol.
Iallafall. de nämde spanskakurser från 40 Euro per år. Låter helt sjukt billigt? Plugga spanska här hemma går på minst 4500kr /år. Eller inte ens per år, mer per kort, kort termin... Hitta ett mellanting vore nice?
Hur hittar man såna priser?

Senast ändrad:
En till fråga... Varför ber hyresvärdar ofta om två efternamn?Hur bemöter man det? Här är ju ett efternamn en fördel, man är gifta. Jag vill både förstå bakgrunden och fördelen idag...:D

Framför allt så vi kan få hyra den lgh vi önskar, men intressant vad som ligger bakom också!

@Aviello Jag betalade långt mer än så för min kurs så tyvärr vet jag inte hur man hittar billigare. Angående programmet så kanske det har några år på nacken? Sen pluggade jag i Madrid och det kan ju såklart vara dyrare.

Angående efternamnen så funkar det som så i Spanien att man alltid har två efternamn - ett från pappans sida (vanligtvis pappans första efternamn) och ett från mamman (vanligtvis mammans första efternamn). Sedan några år tillbaka kan man välja själv i vilken ordning man vill ha dem - innan hamnade pappans alltid först. Sedan byter man aldrig namn när man gifter sig där utan man behåller sina efternamn och får man barn så får barnet två efternamn - ett från pappa och ett av mamma.

Så får Luis García Sánchez barn med Laura Rodríguez Cruz får barnet med största sannolikheten Förnamn García Rodríguez. Det finns även människor som har samma namn två gånger, för att föräldrarna haft samma första förnamn. Dvs att barnet heter Sánchez Sánchez eller Cruz Cruz till exempel :D.

Däremot är det vanligt att man till vardags bara använder sitt första efternamn för smidighetens skull men alla har faktiskt ett andra.

Ofta kan man strunta i att fylla i något på raden för apellido nummer två, men ibland måste man fylla i så då har folk skrivit X där man ska skriva i det andra.

Däremot är det vanligt att man till vardags bara använder sitt första efternamn för smidighetens skull men alla har faktiskt ett andra.
Tillägg: vissa väljer att bara använda sitt andra faktiskt, lite beroende på vad man föredrar :).

Alltså. för en gångs skull så förstod jag ju, ang namnen haha... Men varför kräver hyresvärdar två efternamn? Det står ofta i annonser - två efternamn.
Och hur bemöter man det bäst när en ny hyresvärd vill att hyresgästen har två efternamn? Hos oss är det ju en fördel ett bara ett?

Alltså. för en gångs skull så förstod jag ju, ang namnen haha... Men varför kräver hyresvärdar två efternamn? Det står ofta i annonser - två efternamn.
Och hur bemöter man det bäst när en ny hyresvärd vill att hyresgästen har två efternamn? Hos oss är det ju en fördel ett bara ett?
Ingen aning, har aldrig sett att de krävt två faktiskt. Kan fråga min man om råd när jag kommer hem från jobbet!

y tres ultimas nominas superiores ...

Alquiler SOLO MINIMO 12 MESES en La Mata
Imprescindible contrato de trabajo indefinido y tres ultimas nominas superiores a 1.300€
Bungalow en planta baja en Urbanizacion Molino Blanco la Mata, los propietarios no admiten mascotas

Bara ett exempel, men jag gissar att det har mer med inkomst att göra än att man har flera namn?

y tres ultimas nominas superiores ...
Det där betyder inte två efternamn ;). Hade de krävt två efternamn hade det stått dos apellidos.

Nomina är lön så de vill se dina tre senaste löner som ska vara högre än 1300€ styck.

Alltså, det där är något jag verkligen funderat över och så kommer du och säger att nej - så menar de ju inte! och förklarar.:)
Bukes är fantastiskt! Underlättar boende över hela världen!! :D:banana::D

Alltså, det där är något jag verkligen funderat över och så kommer du och säger att nej - så menar de ju inte! och förklarar.:)
Bukes är fantastiskt! Underlättar boende över hela världen!! :D:banana::D
Haha eller hur! Kul att jag kunde vara till hjälp :). Och som sagt - säg bara till om du undrar över nåt mer, vet inte jag så kan jag fråga min man liksom :).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka