Jobba i låg form i tölten utan att få in traven

SoNo

Trådstartare
Ni som har väldigt lätt travade isisar hur gör ni när ni ska försöka jobba eran häst i låg form i tölten?

Min häst kommer in i trav väldigt lätt om hon går i lägre form alternativt att jag bara råkar få lite glapp på tygeln så alla tips är välkomna!

Sv: Jobba i låg form i tölten utan att få in traven

Nu kanske jag inte är så bra ex eftersom vi töltar mkt sällan och mestadels håller på med dressyrarbetet och tölten får anpassa sig efter dressyren och inte tvärtom.

Men jag skiljer just nu påtrav och tölt genom att tölten är i lite högre form dock ska hon gå i lod med huvudet.
Skulle jag lägga ner formen i tölten skulle hon börja trava på en gång så det är inte ens lönt att försöka!

Och jag är stenhård med att hon aldrig någonsin får trava när vi töltar och tvärtom.
På så sätt är målet att om 511 år kanske kunna tölta oavsätt formen för hon ska veta att töltar vi så är det tölt som gäller fram tills att jag ger något kommando för något annat.

Men jag ser sällan ekipage som töltar i låg och lång form utan de har oftast en högre form än vad man har i trav och galopp

När vi skulle tölta i lång & låg form sa min tränare åt mig att ställa/böja hästen, red på volt då också.

Vi jobbar mycket med lång, låg form i tölten (och till skillnad från Niela så upplever jag att de flesta islandsekipage som jag kommer i kontakt med gör det.)

I den långa, låga formen i tölt tänker jag mig hästen som en pilbåge som jag ska spänna, från bakbenen upp över ryggen och fram i halsen. För att uppnå detta inverkar jag på hästen hela vägen från min mage, genom rumpan och ner i skänklarna. En spänning genom min "nedre halva" betyder tölt medan jag i traven slappnar av i rumpan och "bara" inverkar med skänklarna. För tölt lång & låg är det även viktigt att hela tiden hålla ett stöd på yttertygeln. (Innertygeln ska däremot vara helt lös när hästen gör rätt.)

På motsvarande sätt talar jag också om för hästen ifall jag vill rida samlad trav eller dito tölt i arbetsform - alltså beroende på om det är "bara" skänklarna eller från min mage och nedåt som inverkar.

Ju lägre hästen är i formen i tölt desto mer drivning krävs från ryttaren . (: När man börjar leka med formen tycker jag att det är lättast att först vara på volt och flyttar hästen för skänkeln. Då blir hästen mer lösgjord och ryttaren får lite "gratis drivning".

Om din häst kastar sig i trav när du lättar på tygeln betyder det att hästen inte är i balans; övningen är för svår, saknas styrka eller så gör ryttaren fel. Börja i den formen som är lättast för hästen att bära sig själv på och sedan kan man successivt kräva att den ska bli längre och djupare.

Vi jobbar mycket med lång, låg form i tölten (och till skillnad från Niela så upplever jag att de flesta islandsekipage som jag kommer i kontakt med gör det.)

Tror inte Niela menade att vi rider och tränar hästarna i en hög form, utan att den är ngt högre än i ex trav och det kan jag hålla med om. Det krävs också mer av ryttaren för att få hästen djupare i tölt, än i trav.

Men det är en del som faktiskt tränar på en lång låg form i tölt, en form som är lägre eller likartad med den "vanliga" travformen. Nu gör man det snarast till vardags och knappast hela tiden, så det kan säkert upplevas som ovanligt. Alla hästar klarar inte det heller.

För min del sitter det i drivning, samling och ffa i sätet. Mitt säte följer ju med hästen helt olika om det är tölt eller trav, varför jag med sätet kan berätta för hästen om vi ska byta gångart eller inte, oberoende av hästens form och var jag vill att den ska placera huvudet. Naturligtvis olika lätt/svårt på olika hästar, men det är grunden jag utgår från.

Men det är en del som faktiskt tränar på en lång låg form i tölt, en form som är lägre eller likartad med den "vanliga" travformen. Nu gör man det snarast till vardags och knappast hela tiden, så det kan säkert upplevas som ovanligt. Alla hästar klarar inte det heller.

Det är ungefär det jag skrivit...

Säger som Jonaz, Sätet bestämmer. Jag suger in magen när jag vill ha tölt, då vinklas bäckenet o påverkar hästen på ett visst sätt. Jag har dock svårt att rida "lång o låg" utan rider väl mer mot kort o låg, hade hon varit lång hade vi kraschat in i trav. Men det kommer förhoppningsvis med tiden! Om jag tappar henne i trav så fortsätter vi i trav men gör traven jobbig genom arbete o därefter sakta ner o gör om gör rätt.

Det är ungefär det jag skrivit...

Då missuppfattade jag dig totalt, jag skrev inlägget med utgångspunkt från vad du menar att Niela uppfattar det som. Och det stämmer inte, många hästar kan tölta utan att gå i hög form en del rent utav betydligt lägre än man brukar rida i trav.

Nej hon kastar sig inte in utan snarare bara rullar in :)

Testade lite övningar idag och traven kommer lättare om jag töltar väldigt långsamt men vid fick till en helt OK form i slutet, just nu har jag lite svårt att kräva för mkt när vi är sadel lösa och jag inte har ridit på ett halvår men det kommer, fick lite kläm på det.

Jag är bortskämd med min förra häst som hade väldigt svårt för traven, henne kunde jag rida i mkt låg form i tölten och kunde tydligt känna en höjning i ryggen på henne men jag känner inte så mkt från nya hästen ännu.

För min del sitter det i drivning, samling och ffa i sätet. Mitt säte följer ju med hästen helt olika om det är tölt eller trav, varför jag med sätet kan berätta för hästen om vi ska byta gångart eller inte, oberoende av hästens form och var jag vill att den ska placera huvudet. Naturligtvis olika lätt/svårt på olika hästar, men det är grunden jag utgår från.

MKT bra beskrivet! För det är ju inte huvudets placering som ska avgöra gångarten!

Min nuvarande häst kan tölta i en riktigt djup form - och det kunde min förra också. Jag använder detta som inledning på all töltträning. Att man på detta sätt verkligen "rider ut halsen ur bogen" (uttryck jag lånat från dressyrforumet) är ju en förutsättning för att hästen ska kunna komma upp med bogarna när man sedan samlar den. (Om man tittar på en anatomisk bild av en hästhals så förstår man varför.)

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II