Jobba direkt efter långresa?

I vinter åker vi till Vietnam i ca 3 veckor och vi kommer komma hem en tisdag (eller om det var onsdag)
Jag har inte tagit ledigt något efter detta utan tänkte jobba dagen efter..

Hur jetlagade brukar ni bli? Är det kanske klokt att ta nån dag extra ledigt? (har dock bara 2 semesterdagar kvar...)
Har aldrig varit utanför Europa, så jag har inte en susning om hur det kommer att kännas!
Vi har haft extrem otur med förseningar de sista gångerna vi flugit har nog lyckats pricka in varenda storm, snöstorm och turbulens eller trasiga plan som har funnits känns det som. . Då har det varit skönt att slippa krångla med jobbet om man har landat 4 på morgonen och inte 22 dagen innan som det var tänkt.

Det är ytterligare en anledning till att lägga in en extra semesterdag som jag ser det utöver de som redan nämnts. Nu ser jag att du ska göra det och det är nog väldigt klokt av många anledningar. Hoppas du får en trevlig semester.

Senast ändrad:
Jag hade tagit semester, hade inte orkat jobba så snabbt efter att ha flugit så långt. Var i Costa Rica för två år sedan, plan försenade på hemvägen, vi var hemma sent. Var helt slut flera dagar efteråt.

Jag har aldrig tagit extra semesterdag utan gått till jobbet dagen efter. Blir inte särskilt påverkad av jetlag utan försöker köra på, både på resmålet och efter resan.

Många jag känner åker direkt till jobbet om de landar på morgonen. Jag fixar inte riktigt det utan tar den dagen ledigt. Men att ta extra semesterdagar för att vila upp sig hemma dagen efter känner jag ingen som gör.

En stor hemlighet är att ställa om dygnsrytmen på vägen tillbaka, och att man kan sova gott första natten. Då är det sällan några problem att köra igång morgonen efter.

Trevlig resa!

Jag har aldrig tagit extra semesterdag utan gått till jobbet dagen efter. Blir inte särskilt påverkad av jetlag utan försöker köra på, både på resmålet och efter resan.

Många jag känner åker direkt till jobbet om de landar på morgonen. Jag fixar inte riktigt det utan tar den dagen ledigt. Men att ta extra semesterdagar för att vila upp sig hemma dagen efter känner jag ingen som gör.

En stor hemlighet är att ställa om dygnsrytmen på vägen tillbaka, och att man kan sova gott första natten. Då är det sällan några problem att köra igång morgonen efter.

Trevlig resa!
En stor hemlighet är att inte idiotförklara andra med andra erfarenheter än sina egna.

Trevlig resa!

Fast det är inte alla som kan ställa om dygnsrytmen bara så där, även om man försöker.

Till TS.
Jag mår pyton i flera dagar efter flyg, dock kan jag liksom sova när jag ska på en gång så inga jetlag problem så. Jag blir bara hemskt uttorkad och mår väldigt dåligt av det till jag lyckats ordna upp det igen (sist jag var i Europa tog det en vecka trots isotonic :crazy:). Jag jobbar på en gång dock men har det tillräckligt flexibelt att jag kan stanna hemma och sova och sen jobba på natten om det behövs så jag är nog inget idealt fall att referera till :rofl:

Jag hade problem med att få tag på isotonic dricka i Sverige (är van med att det finns i varje affär :D) så det kanske kan vara något att ha hemma om det behövs när ni kommer tillbaka?

Fast det är inte alla som kan ställa om dygnsrytmen bara så där, även om man försöker. [...]

Nej precis. Det är ju väldigt individuellt och har i vissa fall med vana att göra. En gång när jag var i New York hade jag tre månader tidigare tillbringat en månad i Sydamerika. Omställningen har aldrig gått så lätt som då. Min kropp anpassade sig i rekordfart, förmodligen för att den varit i rätt tidszon ganska nyligen och under en längre tid. Jag har dock alltid ganska lätt och har flera gånger gått direkt till jobbet efter att ha landat kl 7. Å andra sidan har jag en vän som pendlade mellan USA och Europa under många år. Hen hade det jättejobbigt varenda gång och var ute och gick på nätterna för att bli trött.

TS, eftersom det är din första resa med stor tidsskillnad vet du ju inte hur du reagerar. I det läget skulle jag ha tagit en extra semesterdag.

En stor hemlighet är att inte idiotförklara andra med andra erfarenheter än sina egna.
Det var inte alls meningen att idiotförklara någon, jag fick läsa mitt inlägg ett par gånger för att förstå vad som var stötande.

Jag menar att om man landar på morgonen så får man försöka sova så mycket det går. Om man landar på kvällen kan man försöka hålla sig vaken lagom antal timmar innan landning så man är trött vid läggdags.

Exakt hur man gör beror ju på personlighet, vissa kan inte alls sova på flyg och andra sover som stockar t.ex.

Och kanske borde skrivit att "MIN hemlighet är...".

Jag skulle ha minst en extra dag innan jobb, inte minst för att kunna parera ev försening utan stress.

Det är en sån där grej jag för det mesta inte ens tänker på :D Det spelar liksom ingen roll om jag är försenad för jag kan jobba på flygplatsen och på flyget om det behövs. Känner mig priviligerad tills jag inser att jag jobbar jämt :o

Nej precis. Det är ju väldigt individuellt och har i vissa fall med vana att göra. En gång när jag var i New York hade jag tre månader tidigare tillbringat en månad i Sydamerika. Omställningen har aldrig gått så lätt som då. Min kropp anpassade sig i rekordfart, förmodligen för att den varit i rätt tidszon ganska nyligen och under en längre tid. Jag har dock alltid ganska lätt och har flera gånger gått direkt till jobbet efter att ha landat kl 7. Å andra sidan har jag en vän som pendlade mellan USA och Europa under många år. Hen hade det jättejobbigt varenda gång och var ute och gick på nätterna för att bli trött.

TS, eftersom det är din första resa med stor tidsskillnad vet du ju inte hur du reagerar. I det läget skulle jag ha tagit en extra semesterdag.

Sist landade jag 3.30, tog tunnelbanan när den öppnade vid 6. Var på jobbet 7.

I sängen vid 8 :rofl: (nycklarna var på jobbet så var tvungen att hämta först, fick ingen sömn alls på flyget för det var så mycket oväsen från folk :yuck: Sånt kan man inte styra över heller).

Iom att du kommer från Asien så kommer du vakna tidigt på morgonen. Jag går till jobbet tidigare än vanligt då och har inga problem med att jobba dagen efter och går hem när jag börjar bli trött. Då har jag flextid. Tycker det är värre när man kommer från Nord/Sydamerika och måste gå upp på morgonen. Men jag överlevde 2 veckor i Asien, en vecka hemma och sen en vecka i Kanada på raken :D Fast då försökte jag inte ställa om så mycket i Kanada utan gick upp tidigt och tränade innan jobbet, hade möte med Sverige innan jag åkte till kontoret osv.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
589
Senast: seahawk
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar