Jobba direkt efter långresa?

pepp

Trådstartare
I vinter åker vi till Vietnam i ca 3 veckor och vi kommer komma hem en tisdag (eller om det var onsdag)
Jag har inte tagit ledigt något efter detta utan tänkte jobba dagen efter..

Hur jetlagade brukar ni bli? Är det kanske klokt att ta nån dag extra ledigt? (har dock bara 2 semesterdagar kvar...)
Har aldrig varit utanför Europa, så jag har inte en susning om hur det kommer att kännas!

Jag brukar jobba direkt. När jag kom hem från Mexico gick jag till jobbet direkt. Var inte mer kaos än vanligt typ :p :angel: Sov gott sen när jag kom hem från jobbet dock ;)
Det är nog högst individuellt hur man reagerar på tidsomställning. Jag är en person med lite udda dygnsrytm så det kan kanske spela in iofs!

Jag var ledig en dag efter att ha varit i USA var jetlaggad de närmsta dagarna efter :p Tycker tumregeln att man får räkna med en dag per timmes tidsskillnad innan kroppen är helt van igen är bra.

Låter som att det kan gå ändå. Kommer ha väldigt mycket att göra när jag kommer tillbaka (inkompetenta vikarier...) men får försöka dela upp det lite!

Eller om jag slösar en semesterdag.. vi kommer hem på kvällen nämligen.. så kanske blir nog hårt.

Jag var ledig en dag efter att ha varit i USA var jetlaggad de närmsta dagarna efter :p Tycker tumregeln att man får räkna med en dag per timmes tidsskillnad innan kroppen är helt van igen är bra.

Grundar du detta uttalande på nån slags forskning eller?

Min gissning (obs ej vetenskaplig) är att om man är van att jobba tex. 8-17 och har väldigt inrutade tider rent generellt så påverkas man kanske mer av jetlag. Jag jobbar lite mer udda tider, är en nattmänniska som utan problem kan dygna och sedan sova in tid vid behov. Jag kan lätt lägga mig och sova några timmar mitt på dagen och slockna ganska omgående om det behövs, för att sedan vara igång och jobba på ett event till 4 på morgonen.
Kort sagt, jobbar man skift, har lätt för att somna oavsett tid på dygnet och inte är känslig för olika rutiner så tror jag inte att jetlag är lika jobbigt.

Utifrån egen erfarenhet behövs en dag hemma innan arbetsdag. Packa upp, landa, bara vara hemma, typ.
Vet inte hur gammal du är, men jag hade inte sett det som slösa utan som investera. Lyx till mig själv. För det är TUFFT att gå till jobbet dagen efter att man kommit hem från långsemester utomlands. Särskilt om man landar på kvällen.

Jag är snart 30+ :D
Då ska jag nog lämna in 2 dagars extra semesterdagar till detta så jag bara behöver jobba fredagen!

Det beror nog också på om du kan sova under resan. Jag, som helt omöjligt kan sova under resor, var förstås helt slut när jag kom hem från en resa i Australien, både av tidsskillnaden men också pga sömnbrist.

Min gissning (obs ej vetenskaplig) är att om man är van att jobba tex. 8-17 och har väldigt inrutade tider rent generellt så påverkas man kanske mer av jetlag. Jag jobbar lite mer udda tider, är en nattmänniska som utan problem kan dygna och sedan sova in tid vid behov. Jag kan lätt lägga mig och sova några timmar mitt på dagen och slockna ganska omgående om det behövs, för att sedan vara igång och jobba på ett event till 4 på morgonen.
Kort sagt, jobbar man skift, har lätt för att somna oavsett tid på dygnet och inte är känslig för olika rutiner så tror jag inte att jetlag är lika jobbigt.

Låter vettigt! Jag jobbar ju ca 06.30-15.30 och somnar lätt 22 på kvällen... hade nog varit påfrestande om jag började direkt med tanke på att jag kommer få mycket att göra..
Skickar in på måndag!

Det beror nog också på om du kan sova under resan. Jag, som helt omöjligt kan sova under resor, var förstås helt slut när jag kom hem från en resa i Australien, både av tidsskillnaden men också pga sömnbrist.

Har flugit max 5 timmar och har då slocknat i kanske 1 h när jag fått låna sambons flygkudde... svårt att säga hur det går på en längre flygresa (jag hatar att flyga!) då jag har myror i byxorna.. :D

Jag tycker bara tidsskillnaden är jobbig när man åker österut. När jag åkt till Thailand är det jättejobbigt när man varit vaken i typ 24 h och det är tidig eftermiddag där. Hemresan har inte varit några problem alls. Gå och lägga sig tidigt så hade jag kunnat jobba dagen efter, men alla är ju olika såklart :) Beror nog mycket på när på dygnet man åker också..

Det "brukar" vara lättare att flyga västerut än österut. Men det beror ju också på massor med annat.
- När på dygnet flighten är och när du kommer hem
- När du ska jobba igen
- Hur van du är att flyga och hur lätt du har att sova på flyg.
- Hur känslig du är med att sova rätt antal timmar osv.
- Vad du har för typ av jobb. Är nog väldigt mycket känsligare om du är typ hjärnkirurg.

Om jag kom hem dagtid från Asien hade jag inte tvekat en sekund på att jobba dagtid dagen efter om jag ville spara semesterdagar.

I vinter åker vi till Vietnam i ca 3 veckor och vi kommer komma hem en tisdag (eller om det var onsdag)
Jag har inte tagit ledigt något efter detta utan tänkte jobba dagen efter..

Hur jetlagade brukar ni bli? Är det kanske klokt att ta nån dag extra ledigt? (har dock bara 2 semesterdagar kvar...)
Har aldrig varit utanför Europa, så jag har inte en susning om hur det kommer att kännas!

Jag hade tagit åtminstone en dag ledigt, mest pga det kan krångla med logistiken (förseningar, bombhot, nödlandning pga jobbig resenär/sjukdom, osv) och då är det skönt att inte ha brådis hem.

Det kan vara dessutom värt att börja jobba med dygnsrytmen redan 1-2 dagar innan hemfärd. Tjuvstarta lite liksom. :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
589
Senast: seahawk
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar