jobb inom travet

CA

Trådstartare
jag vill väldigt gräna bli travkusk, kan man gå någon kurs för att få licens och börja köra?
Täkte på lärlingslicens i första hand.
Hur gammal måste man vara?
Måste man ha gått på gymnasiet?
Om man söker jobb, kan det då räcka med att man har lång erfarenhet av hästar och genom det kan få jobb i ett travstall?
Vad innebär referenser?

Tacksam för svar!
// Camilla

Tror det är 18 års gräns för att ta körlicensen på stora hästar. Ponny har jag ingen aning om.
Man går en "kurs" eller utbildning för att få sin B-licens. Då kör man i provlopp, om ja inte minns fel.
Man måste inte ha gått gymnasiet.
lättaste sättet att få jobb på ett travstall är att söka praktik i första hand. att man redan KAN köra och sela är ett dunderplus. eftersom kuskarna ofta vill ha hästarna selade när dom kommer tillbaka från en körning.
Jag har praktiserat mycket med travhästar och trivs massor med det. ring till kuskarna på en travbana nära dig och se om någon kan erbjuda en kortare praktik till en början. :)

Du kan säkert börja jobba i ett travstall som hästskötare eller något, och sedan mer och mer få komma igång och köra. Men det beror ju också på vad det är för typ av stall.

Jag jobbade som hästskötare i ett stall och efter en månad fick jag börja köra 2 åringarna lite..

men för att bli kusk måste du ju ta licenser och sånt, det fins ju Wången att gå på också..

( jag vet välldigt lite om trav så det där är jag inte då bra på, men jag vet i af att jag fick börja köra fast jag inte hade gjort det innan särskillt mycket )

Hej!
För att kunna få köra lopp går man en (licenskurs).
På kursen måste man klara ett praktiskt och ett teoretiskt prov.
För att få lärlings licens måste man vara fast anställd av en antigen A tränare eller en B tränare.
Är man anställd av en A tränare och ansöker om en licens är det en s.k. E licens man ansökar om.
Är man anställd av en B tränare och ansöker om licens är det en s.k. F licens man ansöker om.
För att ta licens för stora hästar måste man vara minst 18 år.
För att ta licens för travruss måste man vara minst 12 år och högst 25 år.
För att ta licens för shettisar måste man vara minst 7år men jag vet inte riktigt vad max åldern är.
Det var det jag viste om licenser.
Mvh:

Supersvanen :banana: :banana:

ska du söka jobb är det nog nästan nödvändigt att du har erfarenhet av trav. Som de andra skrivit så är praktik i ett stall ett bra tips.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat