Sv: JF PIGNON uppvisning i globen
Hemma från skolan.
Har spenderat hela dagen med att ta upp den rotting jag flätat igår för att jag missat att ta med en kantrotting... *suck* Tur att jag inte kom långt igår.
Så till Pignon och dina frågor.
Jag har tänkt igenom, dock har jag sen tidigare viss insikt i frihetsdressyr (som det kallas) då jag har en bok med en annan hanterare.
Du måste först och främst skilja på frihetsdressyr, cirkuskonster och de osm använder tvång till att träna hästen till det de önskar.
Du Kan använda elaka metoder för att nå upp dit Pignon är, men det är inte nödvändigt, och efter att ha läst Pignons bok (skummat än så länge) så anser jag att han inte använder sig utav grymhet eller våld, snarare har han valt att finna en annan väg.
Att öronen är bakåt innebär inte att hästen kan vara uppmärksam framåt.
Med "lyssnar" så menar vi inte den fysiska övningen att ta in vibrationer i luften som formas om till ljud, utan att vara uppmärksam på människan med ögonen.
Sen kan de också höra vad som händer framför dom trotts att de har öronen bakåt men det var inte vad vi menade. (inte jag iallafall).
Nej, han står inte så långt bort när han tränar in det vi sett på Globen.
Själv tycker jag han står alldeles för nära eftersom det Går att hantera en häst på långt slakt rep en bit ifrån, det första du får göra är att utveckla en förståelse för hästen att den skall hålla avstånd, något de sällan är van vid iom vår vanliga hantering där vi människor är väldigt nära dom.
Men han anvädner sig inte utav våld.
Citatdags från nya boken:
Jean-Francois Pignon. A Path to Liverty!
Sid. 171.
The classic method to lay a horse down is to take his left foreleg and skillfully unbalance him by making him place the leg on the ground and "twisting" his neck to the left untill he falls on his side. This technique often causes defence reactions, because the horse is forced into a position in wich he feels vulnerable.
"Im not criticizing this very effective method, but it is not in line with my type of training. My method has its pros and cons, just as all methods have. Its main drawback is that you need much more time (at first) then with a more energetic method, because it i sbased on the horses goodwill. But once the horse has understood what you want, you gain a lot of timeif you want him to lie down on a vocal cue. For instance, if it takes him five days to lie down, on the sixth day he will be able to do so at liberty. The main objection to my technique is that you need a lot of finess to be able to achieve your goal"
Jag går inte in på hur han lär in att hästarna ska ligga ner, eftersom det kräver en hel del förkunskap om andra övningar (som finns i boken) och det är dumt om någon försöker sig på att lägga ner hästen efter den text jag klistrar in, utan att ha gjort de andra "förövningarna" först.
Vad jag ville med citatet var att påvisa att Pignon är emot tvång.