Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag såg det som du såg. Hade hört så mycket goda ord men när jag såg honom på svtplay såg jag ut såhär Jag blev lite impad när han red "fritt" tills jag såg att den handen som "hängde avslappnat" innehöll en pisk som piskade varje steg hästen tog.
Det är upp till var och en givetvis men jag såg inte det fantastiska.
Men ingen som är upprörd över hästen i küren som "ponnysparkades" igång i en piaff? Med sporrar...
kan ju hända att hästarna började vara trötta då jag såg de, såg sista föreställningen på söndag.
MEN jag såg även den som var för barn på lördag eftermiddag, nån som då reagerade på hur han hanterade den lilla flickan ur publiken? när hon var klar så skulle de buga sig, han tar tag om nacken på henne o "tvingar" ner henne i en bugning.
och på söndagens show satt jag rätt nära, 3 raden. och där såg man rätt bra hur han "anväde" spöet (nej, jag är inte emot spön i allmänhet) men skall man slå med den tjockare ändan mellan öronen på hästen?
jag såg underkuvade hästar som blint följde minsta vink utan en enda liten tanke själv, och dom såg inte glada ut öht...
spöet finns inget att säga om, han visade ju bara. MEN jag tyckte hästarna verkade extremt kuvade. förutom den lilla shettisen, den hade lite egen gnista kvar.
han säger att han inte använder några hårda metoder. men hård mental dominans är lika hård ur hästens synpunkt som om han skulle tvinga dom ner med rep osv. dominans är dominans samma vilken metod man använder.
jag blir illa till mods när jag ser djur som är så hårt dominerade, det finns liksom inget jag kvar i dom och det är riktigt sorgligt.
var mkt mer imponerad av tyskan med getterna!