Sv: JF PIGNON uppvisning i globen
vet inte om jag överreagerar, men jag gillade inte alls den showen.... hästarna var inte alls harmoniska, verkade de som i alla fall, öronen bakåt, grinande osv. vissa situationer såg de precis ut som innan min häst går till attack.
o så att han var på dem med piskan hela tiden, säg att han knackade dem i huvudet osv...
eller är de jag som har fattat fel
Jag såg Pignons show Söndag och köpte även hans bok (efetr att ha sprungit runt på Hela globen och sökt A18...Vi var rätt från början, han var försenad...
). *stolt ägare av ett signerat ex av hans bok*
Hur som helst, i boken står det just om detta med öronen.
Vi ska skilja på öron som hålls bakåt pga ovilja/ilska och öron som hålls bak pga koncentration och lek.
Öron som hålls bakåt pga koncentration och lek ska åka framåt när leken avslutas (vilket de gjorde).
Läs citaten ang öron nedan.
När det komemr till pisken så är det inte någon skillnad mellan en pisk och en skänkel. Pisken är ett sätt att kommunicera för Pignon.
Däremot ska den aldrig felanvändas.
Jag såg Pignon "slunga" pisken mot hästar han kommunicerade med och som missade att det var med just den hästen han signalerade till.
Detta i sig Såg först hemskt ut, men när pisksnärten landade var det inte mer än en strykning på hästen, han var väldigt precis och mjuk med den.
När han har 6 hästar inne på banan är det inte så lätt för hästarna att veta Vem av dom han pratar med alla gånger. Speciellt som han inte använder rösten alla gånger och de stod tätt intill varandra vissa stunder.
Dock tycker jag att det alltid är bra att ifrågasätta "kändiasr", tränare och framför allt, sig själv, så länge det görs med öppna ögon, och öppet sinne.
Köp inte allt ni ser och läser, men dissa det inte heller.
Jag tänker inte avsluta med det så många gör som ett sista försvar och påstå att om han använt våld så skulle han inte
kunna ha den kommunikation han har med sina hästar, för det kan visst bli så, men jag tror inte att han gjort det.
Citat s 140.A path to liberty, Pignon:
Jean-Francoise, "People ask me, why do you your horses look so aggresive? Their ears are laid back when they´re playing with you. ' And I´m always surprised, because it´s the natural position for play. If their ears are forward, that would mean thet they are worried, and that´s not what I want! But as soon as we stop playing, the ears come back to their initial position, slightly tilted back":
Ovanför finns följande skrivet:
Position of the ears
* Ears pointing forwards:
--> Extreme attention, worry.
* Ears facing forward:
--> Concentration on something nice, like food or a fellow being.
Ears slightly back:
--> The horse is relaxed, resting, indiffrent.
Ears forward and back:
--> The horse is listening and attentive.
Ears back, but not flattened:
--> Willing to play or mock fight with a fellow creature. When the game ceases, the ears go back up.
Ears flatterned back:
--> The horse is aggresive, ready to attack or fight.