JF PIGNON uppvisning i globen

Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag håller med de flesta här. Jag är mäkta imponerad av hans framträdande. Jag såg lugna och harmoniska hästar men som kanske visa lite sura miner när de skulle stå och springa tillsammans. Såg honom aldrig slå med spöt. Han använde det bara som en förlängning av armen. Tyckte det såg jättefint ut. :)

Han slår då inte hästarna med spöet utan petar på dom, som många skriver- en förlängd arm! JF Pignon e min nya idol! Så härligt o se, finns o glo på youtube för er som vill se det magiska! :love:

Kan tillägga (om jag fattat rätt) att alla hans hästar e ston o den lilla fuxen har varit folkilsk förut!!

Goat Ladys uppvisning tilltalade mig mer uppvisningsmässigt
Finns detta att ses någonstans på webben?

Gazelle, sto. Död 2004
Salsa, sto. Pansionerad 2003
Malik, en han (valack eller hingst). Pansionerad 2005
Kiowa, sto. Aktiv (tror jag)
Hisis, sto. Aktiv (var på globen, den lilla fuxponnyn)
Azaria, sto. Aktiv
Aziel, sto (undan Azaria). Aktiv
Lais, sto. Aktiv
AktivPetit Caeur (stavas med ett konstigt ae, eller om det är oe, ihopskrivet). Shettisen. Sto även hon.

J.F Pignon A path to Liverty!.
Sid. 115
Hisis.

"When she was given to me, she was a spoiled brat who ruled the roost at home, and the owner couldn´t cope. There was quite a lot of action during the first training sessions. She tried to bite me and kick me, she felt superior to man. Now I dominate her, but she sometimes kicks people she doesnt know. When I was planning to intergrate her into my show 2001, my friends told me that I shouldnt, because she didnt look serious enough. But in actual fact, the public loved her and people often talk to me about her. One of Hisis good points is that, unlike most mares, she accepts her trainers errors"

Jag är inte helt säker på vad han menar med "Now I dominate her", jag har inte uppfattat honom som en person som dominerar sina hästar i den betydelse dominerar står för mig. Boken är skriven på franska och översatt till engelska så det kan ju vara en fråga om språkbarriär, vilket jag hoppas på.

*dubbelpostat, vet inte varför det blir dp så ofta...*

Senast ändrad:

*kl mig själv*

Kikade lite på SVTs filmning om Pignon på Globen och blir lite fundersam.

De verkar nästan överaskade över att någon kan ha sådan kommunikation och relation med sina hästar, medans jag själv tycker det är en själklarhet.

Pignon har knappt hunnit sitta upp och fått hästen att vända En gång i stallgången (han visade att han kunde rida...) förän reportern, som jag gissar är hästkunnig iom att det är globen I. horseshow, blir imponerad, eller iallafall låter sig uttryckas imponerad.

Jag är säker på att Pignon själv inte ansåg att det var något speciellt att göra den vändningen, sadel eller inte.

Frågan är, är svenska folket som sådant artigt, eller är "grädden" så okunnig om att människan kan ha en sådan god kommunikation och relation till sina hästar?

Det var ju "bara" en vändning i stallgången utan sadel eller träns... Inte ett svårklassdressyr program.

Med det sagt menar jag inte att det Pignon gjorde var enkelt, men just detta "waow! Går det att göra så där!" reaktionen.
Och så den otroligt dumma (förlåt) kommentaren som en av kvinnorna i början fällde, där hon yttryckte sig att hon inte trodde att vilken häst som helst kan göra det Pignon gjorde på showen.
Jag förstod inte varför alla hästar Inte skulle kunde det?

Jag är inte helt säker på vad han menar med "Now I dominate her", jag har inte uppfattat honom som en person som dominerar sina hästar i den betydelse dominerar står för mig. Boken är skriven på franska och översatt till engelska så det kan ju vara en fråga om språkbarriär, vilket jag hoppas på.
Han menar väl att nu har han den höga rang.
Att ha högst rang = Att vara den de andra litar på.
Hästar har rangorden precis som vi!
Några ser man upp till, andra ser man ned på.
Dom man ser upp till är dom med högra rang, dom lyssnar man på.
Dom man ser ned på är dom med lägre rang, dom tar man hand om.
Dom som har hög rang har det för att det är dom som alltid är lugna, glada, rättvisa, sen är det dom som är bäst på att ta beslut.
Ledaren av flocken är det för att det är den som är bäst på att ta hand om flocken. Hästarna i flocken vet att om inte de lyssnar på ledaren, kan denna inte ta hand om dom.
Om man förstår detta och har lärt sig hur man tar en hög rang, då gör hästarna allt man säger, som en självklarhet.

Jo alltså jag vet vad rang är, det var inte vad jag menade med dominate...
direkt översatt till svenska för mig blir dominate = dominera, vilket inte är vad vi vill med våra hästar, och inte var vad jag såg Pignon heller göra. Jag fick inte heller den uppfattningen att han dominerade när jag läste hans bok.

Ang rang så kanjag inte hålla med dig, högre i rang kan vilken bully som helst vara, men att bli den verkliga ledaren för flocken kräver att individen har förtjänat sig den positionen.
En ledare som förtjänat sig platsen kommer de andra att lyssna på vid fara.
Men en hög plats i rangen kan vinnas genom våld, något vi inte eftersträvar men som hästarna kan använda sig utav.
Det är även de som bossar runt, mobbar ut och hotar de som är lägre i rang. Vissa ledarhästar accepterar ett sådant beteende i sin flock, andra inte.

En ledare har förtjänat sin position genom sina goda egenskaper, och sin goda "kunskap"/erfarenhet av livet.
Därav brukar det vara ett äldre sto i en vild flock som är ledaren. Hingsten är som bekant bara beskydd och reproduktion och inte ledare i en normal flock. (unghingstflock undantaget).

Det är även därför det är lättare att arbeta med hingstar än valacker (om du vet vad du gör), och lättare med valacker än ston. Ston är födda till att fostra och de flesta äldre ston kräver kontroll efter kontroll att du är värdigatt vara dess ledare medans en hingst ofta nästintill kastar ledarskapet över till dig i lättnad. Nu talar jag om "normala" hingstar som inte är "tokiga" pga felhantering. De "tokiga" kräver lite mer kunskap och mer arbete än de normala.

Kyras citat om hingst/valack/sto stämmer så väl.

Som sagt, rang är lite mer fult eftersom ingen behöver lita på den som är högre i rang, de ska inte följa denna, så att ta rang med våld är inga problem för en häst.

Senast ändrad:

*kl mig själv*

Kikade lite på SVTs filmning om Pignon på Globen och blir lite fundersam.

De verkar nästan överaskade över att någon kan ha sådan kommunikation och relation med sina hästar, medans jag själv tycker det är en själklarhet.

Pignon har knappt hunnit sitta upp och fått hästen att vända En gång i stallgången (han visade att han kunde rida...) förän reportern, som jag gissar är hästkunnig iom att det är globen I. horseshow, blir imponerad, eller iallafall låter sig uttryckas imponerad.

Jag är säker på att Pignon själv inte ansåg att det var något speciellt att göra den vändningen, sadel eller inte.

Frågan är, är svenska folket som sådant artigt, eller är "grädden" så okunnig om att människan kan ha en sådan god kommunikation och relation till sina hästar?

Det var ju "bara" en vändning i stallgången utan sadel eller träns... Inte ett svårklassdressyr program.

Med det sagt menar jag inte att det Pignon gjorde var enkelt, men just detta "waow! Går det att göra så där!" reaktionen.
Och så den otroligt dumma (förlåt) kommentaren som en av kvinnorna i början fällde, där hon yttryckte sig att hon inte trodde att vilken häst som helst kan göra det Pignon gjorde på showen.
Jag förstod inte varför alla hästar Inte skulle kunde det?

Men det var ju Svanlund som kommenterade och hans hästkunnande är det inte alltid så mycket bevänt med. Han har ju uttalat ett antal grodor under åren som hästsportkommentator. Jag tyckte inte heller det var något särskilt att hästen vände utan sadel och träns. Svanlund uttryckte också sin förvåning över att JF pratade vanlig franska med sina hästar. Vad skulle han annars använda för språk? Kinesiska? Klart han pratar franska med hästarna han är ju från Frankrike.

Jag tyckte att komentatorn i Globen under Pignons clinic tog priset!!!
Snacka om okunnig! Om jag visste var han satt hade jag nog gått dit och bett honom vara tyst!
När Pignon började smeka hästen med pisken över halsen så sa han att Pignon försökte få hästen att böja halsen...
Ja vad säger man, okunskapen är enorm bland hästmänniskor. Som tur var tystnade han ganska snart och lät "showen" tala sitt egna språk!

Tack Pignon för att du visade sverige ett annat sätt att se på hästhantering!

Men det var ju Svanlund som kommenterade och hans hästkunnande är det inte alltid så mycket bevänt med. Han har ju uttalat ett antal grodor under åren som hästsportkommentator. Jag tyckte inte heller det var något särskilt att hästen vände utan sadel och träns. Svanlund uttryckte också sin förvåning över att JF pratade vanlig franska med sina hästar. Vad skulle han annars använda för språk? Kinesiska? Klart han pratar franska med hästarna han är ju från Frankrike.

Precis, Svanlund är säger ju oftare helt tokiga saker när han kommenterar hästar än han säger ngt vettigt. Jag har lärt mig tycka det är charmigt :D

Jo alltså jag vet vad rang är, det var inte vad jag menade med dominate...
direkt översatt till svenska för mig blir dominate = dominera, vilket inte är vad vi vill med våra hästar, och inte var vad jag såg Pignon heller göra. Jag fick inte heller den uppfattningen att han dominerade när jag läste hans bok.
Betydelser är ofta varierande. "Behärska" är ett annat alternativ till översättning för ordet "dominate" som säkert fungerar bättre för dig (och mig).

Dom svenska kommentarerna till Pignons uppvisningar är det bara att skaka på huvudet åt. Hur fr a Swanlund kan fortsätta år efter år att vara okunnig (ointresserad av ämnet?) om häst och inkompetent för sitt jobb är en gåta. Varför reagerar inte dom ansvariga, när bisittarna oupphörligt måste korrigera honom? Släkt med höjdare på SVT? :angel:

LIA

Dom svenska kommentarerna till Pignons uppvisningar är det bara att skaka på huvudet åt. Hur fr a Swanlund kan fortsätta år efter år att vara okunnig (ointresserad av ämnet?) om häst och inkompetent för sitt jobb är en gåta. Varför reagerar inte dom ansvariga, när bisittarna oupphörligt måste korrigera honom? Släkt med höjdare på SVT? :angel:

LIA

Men han måste ju börja närma sig pensionsålder eller? Som the_connemara nämner börjar man nästan vänja sig vid att han stup i kvarten kläcker ut sig något helt uppåt väggarna tokigt. Och rör ihop både ryttare och hästar och deras härstamningar och resultat.

Sant är att man inte förväntar sig mer från honom. Fast jag tycker det är jobbigt att inte få relevant information och att man inte kan lita på det han säger. Fel tider, fel resultat, fel ryttare, fel hästar, fel, fel, fel ... :crazy:

Hoppas han snart blir pensionerad och ersatt med någon som är ordentligt hästkunnig och även klarar av jobbet som komentator.

LIA

Hur kan du både tycka att han är "the master" och jätteduktig, samtidigt som du antyder att han använder hårda metoder??
Verkar helsnurrigt :confused:

Duktig på något sätt måste han väl vara eftersom han får hästarna att göra som han vill.

Sant är att man inte förväntar sig mer från honom. Fast jag tycker det är jobbigt att inte få relevant information och att man inte kan lita på det han säger. Fel tider, fel resultat, fel ryttare, fel hästar, fel, fel, fel ... :crazy:

Jo jag håller absolut med om att det är jobbigt med alla felaktigheter. Tänk om man kunde sätta på något slags filter som filtrerade bort just hans röst:idea:?

Precis, Svanlund är säger ju oftare helt tokiga saker när han kommenterar hästar än han säger ngt vettigt. Jag har lärt mig tycka det är charmigt :D

Ngt som jag fortfarande än idag fnissar åt är ngt han sa ifjol under dressyren på Stockholm Horse Show:

"Bogen, det är den delen på hästen som sitter ovanför framdelen"

Jag har lärt mig att se mellan fingrarna på det han säger, men rent informativt sett så är han inte den allra lämpligaste att kommentera tycker jag :)

Betydelser är ofta varierande. "Behärska" är ett annat alternativ till översättning för ordet "dominate" som säkert fungerar bättre för dig (och mig).

LIA

Mmm ok det var det jag gissade, att det inte betyde ordagrant Dominera (som i min tolkning betyder att den dominerade måste underkasta sig).

Fö har jag läst ditt PM men inte haft tiden att svara, jag vill lägga ner lite arbete på svaret. Annarts kan du läste ett kortare svar i denna tråd. Post nr 71. (tror jag).

Senast ändrad:

*dl kl*

Jag tycker det är dålig stil av SVT att inte ha en kunnig kommentator på en Internationell hästshow som sänds i TV.

Tänk om de skulle sända VM i hockey/fotboll med en hästintresserad kommentator.

"Och där far den runda saken över ängen, någon puttar runt den med sin fot, och så springer de mot nätet och Där var den runda saken hemma i sin box!"

Undra vilken reaktion Det skulle få bland tittarna...

Duktig på något sätt måste han väl vara eftersom han får hästarna att göra som han vill.

Mjo fast det jag tror hon menar var väll att du säger att han använder hårda metoder, samtidigt som du kallar honom The Master.
Det var lite bakvänt... Kallar man någon The Master så anser man att få saker denna gör är fel.

Men det hela kanske vart lite fel från början? :)

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 764
Senast: Dino
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama