Jävla hästjävel......

lakrits

Trådstartare
Det är precis vad han heter nu.
Sen han kom till stallet har han varit utbrytarkungen nummer 1 och nu är både jag och stallägarna trötta på honom.

Fick nu precis ett telefonsamtal från stallägaren där hon säger att det inte finns en häst kvar i hagen, trådarna är helt paj till ingångarna, de har precis kommit hem.
Nu är alltså 8 stycken hästar på rymmen någonstans ute i mörkret.

Här sitter jag 1 mil hemifrån, utan körkort, make som sover och ska jobba natt och en son som ska lägga sig.

FAN..jävla hästjävel.

Vad ska man göra för att hålla han innanför trådarna?
Ström är ju på givetvis.

Sv: Jävla hästjävel......

Vi hade en häst i stallet som rymde i tid och otid, men sen efter ett tag så slutade han när det flyttade ut 2 hästar från stallet :S Konstigt vah?

Fy va otäckt! ATt ha hästarna på rymmen nu är verkligen inte något jag skulle vilja ha. Visst, det kan hända närsom helst, och jag hade gärna valt den ljusa tiden på dygnet...

Finns det ingen annan hage din häst kan gå i?
Med annat staket?

Hoppas ni hittar dom.

Varför bryter han sig ut?
Finns det tillräckigt med mat i hagen eller är han på jakt efter bättre betesmarker?
Är utrymmet för litet för hans smak?
Vill han inte umgås med hagkompisarna?
Finns det ingenting roligare att göra i hagen än att sticka därifrån?
Eller har han helt enkelt vant sig så vid att sticka ut att det har blivit en vanesak?

Jobbigt med hästar som rymmer, vår flock är ute ett par gånger varje sommar pga trasiga/klippta trådar :mad:

Är det din nya häst som har sådana här hyss för sig? :devil:

Kommer han överänns med hästkompisarna i hagen? Det kan ju vara så att han kanske känner sig trängd, hetsad, eller jagad av dem.

Vad har du för tråd? Ibland kan bredare tråd hjälpa, då den syns mer i mörker tex.

Har han gjort såhär hos sin förra ägare?

Hej
Har inga jätte bra råd att ge, men har lite frågor...
Har han kompisar i hagen men rymmer ändå?
Är han ute dygnet om? (finns det bete/mat så det räcker)
Är han skodd?
Har han täcke?

Hade en ponny för många år sen som jag var tvungen att ta in på kvällarna, annars rymde hon konstant. Kröp hon inte så hoppade hon eller sprängde staketen. Skit jobbigt med alla samtal natte tid, så vi valde att ta in henne varje kväll.

När min nuvarande häst började krypa under stakteten så var jag lite elak. Kollade noga så att strömmen var på topp, tog av täcket, tvättade henne och släppte ut henne. (hon var skodd).
Direkt gick hon på staketet och fick en stöt som gjorde att hon studsade, men hon gav sig inte, gick till andra änden av hagen och provade där, samma resultat en stöt som fick henne att studsa iväg.
Tyvärr så är det så att när dom har täcken på sig så känns inte strömmen tillräckligt. För min pålle så räckte detta, hon har inte gett sig på staketen mer.

Lycka till /B

Nej, tyvärr finns det ingen annan hage då bara en är iordningställd för stallägarna har precis flyttat till ny gård och allt är inte i ordning än.
Sen är han så sällskapsjuk så han skulle gå igenom bara för att vara med dom andra.

Nä..det känns väldigt olustigt det här...GRRRRRRRR....*sliter mitt hår*

Det värsta är att det är två värdefulla hästar (en dräktig), mitt gammelsto (som inte tål hur mycket som helst) och en hög med småponnysar.

Fan, fan,,fan...och här sitter jag och kommer absolut ingen stans.

ja du... hade samma problem föra veckan när alla sex hästarna var ute på "lösdrift" i mörkret:mad:

men har ni provat att höja strömen, höja staketet, kanske inte är lika inbjudande att spränga/hoppa över då..

kanske kan sätta lite plank, istället för bara tråden, hänga lite vimplar och plast påsar..

vet inte om det fungerar, men det var vad jag fick upp i huvet:p

Visst är det den nye.....och det känns ju inge vidare.
Han kommer överrens med dom andra..en valack är lite bitsk men min har gjort det här tidigare....grönare gräs på andra sidan.
Det är en relativt tjock vit eltråd.

Tyvärr vet jag inte om han gjort så hos tidigare ägare för han är en import så jag har inte en aning.

När brukar han rymma ungefär? direkt när han släpps ut eller på eftermiddagen/kvällen?
Rymmer han varje dag?

Alla hästar går i samma hage, 8 stycken.
Han är skodd i fram.
Har ett täcke på sig nu men har gått ut tidigare då han inte haft täcke.

Han ska stå inne på kvällarna/nätterna men han går ju ut på dagen också.

Ditt tips var kanske inte så dumt....ge han en rejäl pärla så han vet var han ska hålla sig.

Ligger gården nära en väg el. liknande, så skulle jag ringa polisen som gick ut med en varning till billister och liknande.
Jag har gjort så när vi har haft lösa hästar eller haft andra olyckor.
Ibland kan det vara bra att kontakta dom ändå, ifall någon har sett eller hört något, så ringer folk oftast dit.
Vet inte om stallägaren eller du redan har tänkt på det, men det är iaf ett tips.

Det är jättehemskt att hästar rymmer så här. När jag bodde hemma så rymde hästar från ridskolan, några lektionshästar+privathästar, (inkl syrrans fina fina tävlingshästar).
Dom var borta i 4 dagar. Vi red och letade efter dom, i ett gigantiskt område. Men inget spår.
Jag vill inte skrämma dig. Men ibland kan det ta lite tid att hitta dom, dom rör sig fortare än va man tror.

Närsom, ingen speciellt tid.

Nu är hagen lite mindre än den har varit men på den gamla gården så hade dom en jättestor hage....rättare sagt 3 stycken stora hagar som de hade tillgång till samtidigt.

Nä, någon större väg bor dom inte nära men visst finns det möjligheter för dom att dra iväg på andra vägar.
Eftersom inte ägarna varit hemma vet vi ju inte hur länge dom varit borta heller........
Åh,,,det här är ju bedrövligt.

Ditt tips var kanske inte så dumt....ge han en rejäl pärla så han vet var han ska hålla sig.

Funkar på hästar som bara rymmernågon gång ibland. Men defenitivt inte någon som har gjort det till en n vana...Tyvärr!!!! Om han hoppar-Höj staketet. Om han kryper-Sänk eller sätt på honom en "antänn". Om han spränger-Trästaket!!!!

Hade en hinsgt som gick igenom allt!!!!Hade 6 trådar men mega aggregat men han gick rakt igenom som ingenting. Sen blev det tråstaket med tre slanor och 3 eltrådar. Nu är han även kastrerad men efter det så rymde han aldrig. Kanske ska nämna att det inte var någon busig ponny utan ett halvblod...Men kompisar i hagen...

Hallå Lakrits!
Det kanske låter tokigt men min idé är att du vänder dig till en sk. djurtolk (en person som kan kommunicera med djur). Jag gjorde det när jag hade problem med min häst och jag fick problemen lösta. I ditt fall kanske du får reda på vad problemet beror på och kan där ifrån kanske lösa det lätt!

Lycka till!
http://www.djurtolk.se/index.html

I det här läget tror jag inte det handlar om något speciellt.
Har användt djurtolk tidigare som löst problem så jag är inte skeptisk.

Däremot är det en bastant haflingervalack som bara tänker på mat,,konstant. Han vill helt enkelt ha mat antagligen.
De har ändå fri tillgång till hösilage och går i hage med gräs som inte är betat så det är ren illvilja han gör det på

Till Alla:
Hästarna är nu hittade men stallägaren kunde inte prata men hörde i bakgrunden att en häst är halt.....
Hon skulle ringa tillbaka så fort de fångat in dom men nu är ju hagen totalförstöd så nästa problem är var de ska ställa alla.

Finns fyra boxar i stallet men som är upptagna för tillfället.

Jag är mest orolig över min gammeltant som har dåliga knän och lätt får korsförlamning, särskilt om de nu har haft race, vilket inte är helt omöjligt med tanke på att hästar som flytt gärna busar och brallar.

Ja,,,jag vet inte hur vi ska lösa det.
Han hoppar inte eller kryper, han spränger sig igenom.

Att sätta träplank är nåt jag kan ta upp men kan inte svara på om det är något stallägarna är villiga till.

Jaa, vad ska man göra? Fläta in busen med eltråd:crazy::D

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 450
Kropp & Själ Lång trådstart. Sammanfattning: jag mår dåligt och vill må bra igen. :( Ja, som rubriken säger. Jag har tappat gnistan. Livsgnistan...
2
Svar
36
· Visningar
8 893
Senast: Saigon
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·
Relationer Ja, jag har ju skrivit här om min psykiska ohälsa och alkoholproblem etc. Egentligen tar det emot att ens starta den här tråden, men vet...
Svar
8
· Visningar
2 368
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama