Jättemager åring!

Mysaan

Trådstartare
Fick hem lilla Tösen i söndags och hon är såå mager så jag nästan skäms. Nu går hon ute dygnet runt på skapligt bete plus att jag börjat ge lite betfor och lucern pelleterat. Men vad kan jag göra mer??? Givetvis får jag avvakta nu och se hur det utformar sig men lite tips kan aldrig skada.

Sv: Jättemager åring!

Hippo Alfa har jag hört e bra för unghästar som behöver lägga på sig.. När min häst var mager gav jag henne också lucern pellets. En liten klick vanlig Raps-olja i maten ska också vara bra. Även korn-kross har fungerat bra på min häst men jag har hört några andra som fick problem med magen..
Det kan ju ta ganska lång tid för hästar att gå upp i vikt, man får ha tålamod helt enkelt. Lycka till!

där är ju inte jättemycket kraft i betet just nu, sen tar det på dem att gå ute, hmm, jag hade nog gett kraftfoder, sen hade jag testat lägga hö i hagen, äter de upp det, så räcker inte betet, tycker det är en bra koll

Jag har genom åren haft en del hästar som varit svåra att hålla i hull, något som jag tycker fungerar förträffligt är Betfor. Mina har utan problem klarat av 1 kg (torrvikt) och tagit sig väldigt bra. Dessutom innehåller det massa fibrer och man får i hästen mycket vätska på köpet. Helt klart bra.

*knapplån*

Tack så jättemycket för era svar. Hon får nu både betfor och lucern plus att jag kastade ut hö i hagen i kväll. Får se om det är uppätet i morgon. Om hon inte tar sig så får jag kanske testa något annat foder. Ska även avmaska henne i morgon så får vi se.

Glöm inte att en ettåring behöver ordentligt med protein. Jag skulle absolut ge lite soja. Matolja är också ett bra fettfoder, men bör som sagt kompletteras med soja.

Jag skulle nog tagit in henne om nätterna. Nätterna börjar bli kallare och det krävs mer energi för att hålla värmen...

maddie391 skrev:
bra. Även korn-kross har fungerat bra på min häst men jag har hört några andra som fick problem med magen..

oj vart dom lösa då??? :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 292
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama