Jättelös i magen

V

vocama

Det kom en ny häst till stallet för ca en månad sedan.
Han hade ingen av sin gamla mat med sig.
Så det blev nytt hö på en gång.
Vi gav morötter också, enbart.
Trodde först det var för snabbt foderbyte (det har säker sin del i det hela också)
Men nu har det gått snart två månader, han är fortfarande väldigt lös i magen.
Hästen är tjugo år.
Har ni något bra tips åt oss.
hans allmäntillstånd är inte dåligt, han verkar glad och nöjd.

Sv: Jättelös i magen

Kanske bara är stressad i sin nya miljö, eller så är det vattnet som han kanske inte är van vid (det skiljer alltid lite grann på vattnet vad gäller mineraler hårdhetsgrad osv.) Jag föreslår att ni tar ett vattenprov för säkerhets skull. Kan vara bra för de andra hästarna i stallet också. Mitt varmblod var lös i magen i ca 2 månader när hon kom till mig (ett helsike att mocka). Jag är helt säker på att hon var stressad på grund av den nya miljön, och antagligen att vattnet är lite annorlunda hos mig än det var i hennes gamla stall (dock inget fel på vattnet = tjänligt). Nu är hon bra i sin mage och blir bara lös när hon blir nervös och det är ju normalt.

Det kom en ny häst till stallet för ca en månad sedan.
Han hade ingen av sin gamla mat med sig.
Så det blev nytt hö på en gång.
Vi gav morötter också, enbart.
Trodde först det var för snabbt foderbyte (det har säker sin del i det hela också)
Men nu har det gått snart två månader, han är fortfarande väldigt lös i magen.
Hästen är tjugo år.
Har ni något bra tips åt oss.
hans allmäntillstånd är inte dåligt, han verkar glad och nöjd.

Ta träckprov eller maska av hästen! Parasiter kan ge den här effekten.

Du kan också prova med filmjölk, det återställer tarmfloran.

Han verkar inte det minsta stressad, kolugn snare.
Men det kanske är en inre stress som inte syns, för det kan jag försäkra att han uppför sig inte stressat. Vatten får han som är bra, samma som jag själv dricker.
Ska skicka in ett prov, så han inte har mask.
Han ser väldigt frisk o pigg ut.
Han är dock ganska tjock o rund.:angel:

När min häst är lös i magen får hon vanlig färsk bak-jäst som finns att köpa i alla mataffärer. Hon får ca 25g/dag (ett halvt pkt) tycker att det fungerar jättebra!

Hoppas att du finner ut vad som är fel. :smirk:

Sandra

undvik "slabbigtfoder" såsom betfor, lusern pellets, linfrö både blandad pellets och på flaskan, likaväl som olja

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
365
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 254
Senast: skiesabove
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 701
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2