Jätte rädd

K

kurre2004

jag köpte i somras en ny häst som jag har trivts jättebra med. För tre veckor sedan när jag var ute och red i lugn och ro så började han bocka,eftersom jag var så oförberädd så flög jag av och bröt armen ganska illa.
Nu till det jag skulle vilja ha hjälp med. Hur ska jag någonsin tordas sätta mig upp på honom igen? Jag har ridit och haft häst i hela mitt 30 åriga liv och älskar dessa djur men när jag tänker tanken att sätta mig upp i sadeln igen så bryter jag ihop.Samtidigt vill jag inget heldre men är helt enkelt skitskraj. snälla hjälp mig...... :cry:

Sv: Jätte rädd

Ta det lugnt, låt honom springa av lite innan (tömköra kanske?) och ha någon med dig när du rider, skritta lite och bara ta det lugnt.

Börja med att bara sitta upp på honom medan någon håller i hästen. Bara sitta upp och sitta där en stund tills det känns ok och du kan slappna av, ev kan den som håller hästen leda runt den lite om du känner för det. Du behöver inte göra mer utan sitt av och låt det vara bra för den gången. Sen ökar du succesivt ridningen i helt din egen takt. Du kommer själv att känna hur mycket du vågar från gång till gång och låt ingen pressa på dig att göra något du inte vill. Börja på en ridbana/ridhus och låt någon leda hästen i början, sen när du känner dig säkrare så kan du sitta på hästen och rida medan någon longerar honom i den takt du vill.

Det gäller att ta det lugnt så att du får upp förtroendet för att rida igen, ge inte upp! Och låt ingen annan än du själv sätta krav på dig!

Lycka till!

Vänta med att börja rida tills du känner dig redo.
Jag har själv när jag var livrädd för hästar pga avtrillningar osv. blivit rädd men blivit pressad att rida fast jag är rädd.
Jag lovar dig att det är inte bra med tvång.För jag är fortfarande livrädd idag fast jag rider massa olika hästar som gör si och så.

Jag tycker du ska göra annat med din häst.Promenera, longera, tömkör, rykta osv.
När du sedan rider första gången igen så rid på samma ställe du brukar longera; på ett lugnt och tryggt ställe.
Hoppa upp och skritta 1 varv. Inte mer. Sitt av.
Näst gång kommer du minnas det skritt varvet och att det faktiskt gick bra!
Jag hoppas du över vinner din rädsla, det är väldigt modigt att erkänna att man är rädd.
Och även om du kanske tänker att "ett varv?!" det är tillräckligt nog. Så gör så varje dag, på samma plats.
Snart kommer det inte vara ett hinder. Då är du van vid att der sker varje dag.
Sen kan du utöka med att skritta fler varv osv.
KÄnns det jobbigt att börja skritta med så sitt upp bara och hoppa av.
Lycka till!

Håller med föregående talare. Du måste känna dig säker förstk, ett steg i taget.

Jag har själv en häst som bockar, och jag måste vara beredd hela tiden, men inte spänd så att han känner det.

Rid med ganska korta tyglar men ändå med mjuk kontakt i munnen.
Hästen får aboslut inte dra ner huvudet, då är det kört.
Kräv inte att hästen skall kröka på nacken och gå på tygeln.
Höj handen lite, upp med huvudet, skänkla på och rid framåt.
Som sagt - var beredd, men inte spänd. I till exempel galoppfattningar, gör en mjuk fattning, upp med huvudet och rid FRAMÅT.

Böj igenom hästen, rid öppna eller sluta med ganska stor tvärning och upp med huvudet.

När du känner att hästen lyssnar på dig och detta fungerar kan du låta den söka sig mer nedåt...

håller med till 100% att du ska ta det i din egen takt. har själv trillat av och brutit armen och var jätterädd när jag skulle börja rida igen. efter många månader när det fortfarande inte var bra tänkte jag till och med sluta, det var ju inte roligt längre, men det är jag glad att jag inte gjorde, för till slut så blev det faktiskt bra igen!

Har liknande erfarenheter men har (nästan) kommit över rädslan.
Först; få hjälp av någon annan att rida hästen under den period du inte kan ordna det själv. Men håll dig inte borta från stallet om du inte måste det. Umgås med hästen på alla andra sätt än att rida. När din arm läkt, gå långsamt fram. Känn dig för, vågar du skritta så gör det, ett varv eller arton. Ha med någon i padocken/ridhuset när du rider så att du får tryggheten därifrån. Jag slappnande av mkt bättre när jag red lektion för någon, då hann jag inte fundera på vad hästen skulle hitta på hela tiden.

Och gör andra hästrelaterade saker, åk i väg och kika på tävlingar, kanske någon clinic eller liknande så att du blir sugen på hästlivet igen. Att läsa Ridsport gjorde mig så taggad eftersom jag ville ut på tävlingsbanan igen och enda vägen dit var på min häst...

Det viktiga är, tror jag, att inte göra mer än vad du känner att du vågar/vill. Det skall ju vara kul att hålla på med hästar och ridning!

kurre2004 skrev:
Hur ska jag någonsin tordas sätta mig upp på honom igen? Jag har ridit och haft häst i hela mitt 30 åriga liv och älskar dessa djur men när jag tänker tanken att sätta mig upp i sadeln igen så bryter jag ihop.Samtidigt vill jag inget heldre men är helt enkelt skitskraj. snälla hjälp mig...... :cry:

ta det jättelugnt!!!!
ingen kommer att tvinga dig upp i sadeln igen, bara du själv och det är bara dumt att tvinga sig till saker man inte vill.

kanske är en ide att skaffa en medryttare till honom? så att han blir riden under den tiden du inte vill? du kan ju följa med ut och gå bredvid, så att du ser att hästen inte är farlig, gör dumma saker. när tiden är kommen kan du och ryttaren byta plats. och ingen kommer att skratta åt dig om du ber en kompis följa med ut leda honom när du rider!!!

skickar dig en kram laddad med en massa mod!!!!!

Jag har varit i en liknande situation när jag blev avbockad av min häst för drygt ett år sedan och stukade en fot som fortfarande inte är bra.

Jag fick hjälp av kompisar i stallet med att genomföra olika övningar. I början skrittade jag bara medan någon gick bredvid och var beredd att ta tag om hon skulle börja dra. Jag har också ridit med inspänningstyglar, ibland "på egen hand" och ibland blev jag longerad. Har du några kloka, trygga vänner som skulle kunna hjälpa dig med samma sak?
Det sista jag gjorde för att till slut våga galoppera min egen häst i skogen igen var att rida en lugn, trygg häst på ridläger i en vecka.

Jag har idag fått tillbaka säkerheten jag hade innan till 95%!

Tack för allt stöd. Har iallafall tordats åka till stallet och tagit in min häst. Har satt ut annons om medryttare också.
Det som känns läskigast just nu är att han började bocka när vi lugnt skrittade i skogen.Det känns som om jag aldrig kommer att kunna lita på honom mera,men jag ska ta det i lugn takt.

Var och tog bort gipset i fredags och fick då veta att eftersom doktorn som gipsade armen hade klantat till det så får jag ha skena i tio veckor till,de var då jag bestämde mig för medryttare.
Tack alla. :bow:

Ramlade själv av min häst och fick en överarmsfraktur som tog lång tid att läka. Det tog lång tid innan jag började rida igen och först bara i paddocken i flera veckor tills balansen kom tillbaka och säkerheten. Sen red jag bara ut tillsammans med sällskap och fortfarande än i dag rider jag inte gärna själv i skogen utan håller mej då till småvägar där jag vet att det kommer folk emellanåt om olyckan skulle vara framme igen. Och en sak som jag lärde mej var att: "Rid aldrig ut utan mobilen".

Ja,jag har också lärt mig att mobilen ska vara med. Har även en griffeltavla i stallet där jag ska skriva vart jag rider. Jag är så tacksam att jag hade min kompis med mig och att det inte var så långt hem för ingen av oss hade telefon.
Ska börja longera så smått i min nybyggda rundkorall,så kanske det blir att kännas lite bättre.

Liknande trådar

Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 358
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 018
Senast: Mickizz
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 860
Senast: Tufs
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V