jätte orolig!!!!!

Fibusen

Trådstartare
var ut nyss till stoet som går på bete,kikade igenom hästen,knappt några bett alls,och inte ett dugg sönderbiten,och de andra hästarna gå som stora sår i hagen.. :crazy:

vart glad och tänkte för mig själv att jag är så glad att jag smörjer flitigt! ;)

gick igenom benen,inge konstigt,men när jag kom fram till hovarna fram fick jag en liten smärre chock!

det var som en "rand" runt hoven,så som fånghästarna får när dom fått fånganfall,och det växer ut ny hov! jag vart livrädd,tog temp,kände puls,kände värmen på hovarna och allt var normalt...

nu sitter jag här och kom nyss på att hon hade ju så himla dåliga hovar strax innan hon gick ut på betet,var snustorra och sprickiga,plockade av skorna helt,och lät henne få gå barfota! kan det vara därför randen kom? att hovarna vart att må bättre?

hon är 16 år,hart alltid gått på bete,samma hage,och aldrig nånsin fått tendens till fång...

kan det vara en fångrand hon har,eller bara att det växt ut en mkt friskare hov?
 
Sv: jätte orolig!!!!!

Sådär har min häst också fått. Jag blev aldelles kall i kroppen och tänkte fång direkt!:crazy:
Hovis kom ut samma kväll som jag upptäckt dessa ränder (eller det är mer som en "kant"), och han tyckte inte jag behövde oroa mig.
Frågade tyvärr inte så mkt mer om det. Men jag blev sen mer och mer orolig trots att min häst varken visat hälta, värme, puls eller nåt annat i hovarna. (Dom släpptes på bete för drygt en månad sen och jag har visiterat henne varje dag.)
I måndags var vet. ute för att dräktighetsultraljda min häst och jag bad henne titta på hovarna. " Gräsreaktioner" sa hon bara , och på min fråga om det var något som jag skulle åka till klinik för och röntga så sa hon att det behövdes absolut inte. Däremot skulle jag hålla lite extrakoll och be hovis kolla hovarna lite extra nästa gång han kommer (måndag).

Men jag undrar - måste sånt här bero på foder?
Min häst har haft väldiga problem med tappskor sen 1,5 månad tillbaks.Hon var på betäckning och när jag hämtade hem henne hade hon tappat hö. framsko. Hoven var jättetrasig och hovis hade problem att få på sko, men det gick med nöd och näppe. Min häst klarar inte att gå barfota, hon är otroligt ömfotad och blir halt tom av att bara gå i beteshagen. Har sulor fram i normala fall, men efter ytterligare en tappsko bara några dagar senare på hö.fram så valde vi att sko utan sulor en skoperiod eftersom det är viktigt att skon får sitta på så hoven kan växa till sig något. Han skodde även med sidokappor och tunnare söm, och nu har den suttit. Vä. fram har hon tappat en gång, så den är också lite trasig men inte lika illa som höger.
Hur som helst så är höger fram ca 1,5 skostorlekar mindre än normalt.
och det är på den hov som randen/kanten är som störst. På vänster fram finns knappt nån rand/kant alls.

Kan hon ha fått detta pga snebelastning/överbelastning för att hoven är så mkt mindre än den borde vara?
Eller är det ALLTID foderrelaterat?

Det är alltså en rand som sticker ut några mm och är ca 1 cm bred precis under kronranden.
 
Sv: jätte orolig!!!!!

Jag har sett väldigt randiga hovar o man har inte bytt foder alls.

Troligen kan det tryckas ihop till belastningsränder om hästen står fel på sin hov.
 
Sv: jätte orolig!!!!!

Då undrar jag om det inte beror mer på överbelastning än på fodret i min kuses fall.
Hon har plåtmage och reagerar sällan med att bli risig i magen vid foderbyten. I år blev hon lite lös vid betessläppet men det avhjälptes snabbt med probimin. Svårfött Engelskt fullblod.. förvisso kan ju dom också få fång.... men hon har ju inte haft några som helst andra symptom på det.

Ska höra mer vad hovis säger på måndag, men förhoppningsvis behöver jag inte oroa mig alltför mkt då!;)
 
Sv: jätte orolig!!!!!

jag plockade av skorna för ca 1 ½ - 2 månader sen,och nu har hon gått på bete en månad..
 

Liknande trådar

Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 531
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
604
Senast: Harrysen
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 860
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 274
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp