Jätte öm vid länden!

E

emmeey

Jag har en travare som jag har ridigt med min westernsadel nu ett bra tag.Den ligger bra.
Men ända sedan jag fick henne så har hon varigt öm vid länden, när man trycker så skunker hon i hopp!

Nu har jag inte ridigt henne på ca två tre veckor efter som hennes juver svullnat upp och är jätte hårt,har varigt så i en å en halv månad,så vi åkte i väg till ATG kliniken i örebro, där hon fick ultraljud för att se om det fanns nån tumör eller liknande men icke.

Har inge feber eller så, är mkt öm sparkar upp mot det när man tar på det.
Veterinären värkade inte veta vad det kunde vara, men vi fick penitcillin som vi skulle spruta henne med i 8 dagar.....inget resultat:cry:

Hon står oförsäkrad efter som hon inte var försäkrad vi 15 år, fyller 17 i år, så priset vid veterinären kan inte bli hur högt som hellst.

Vill ha hjälp om vad det kan vara för fel!!?
Vill inte att vi ska behöva ta bort henne!

Det konstiga är att hon mår allmänt bra äter, dricker busar osv..

Sv: Jätte öm vid länden!

Juvret har jag ingen hjälp med.

Däremot länden. Du skriver att du rider i westernsadel, och jag har sett många exempel på w-sadlar som är för långa, även om de ligger bra i övrigt. För lång sadel trycke rpå länden och då blir de öm.

Ta och hitta revbenen på hästen, så hittar du det 'sista', och så följer du kurvan upp mot ryggraden. Revbenet går inte 'ända upp' men om du fortsätter som om det gjorde det. Bakom där ska INTE sadeln ligga an. Gör den det är den för lång och där kan du ha anledningen till att hon är öm i länden..

(Det finns naturligtvis andra anledningar med, men det där går att kolla hemma och alldeles gratis och endera utesluta eller bekräfta)

Sv: Jätte öm vid länden!

Vet du vad? Ring in till kliniken och fråga! De har sett din häst och de hjälper nog gärna till.

Eftersom din häst är öm behöver den nog vila från ryttare och sadel ett tag. Du kan arbeta den från marken eller köra den om du har möjlighet. Rid inte hästen om den är öm på rygg eller ländrygg!

Du har en snäll häst som inte säger ifrån- var rädd om den!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 898
Senast: Dorinda
·
Hästvård I början på mars fick min häst ett tjockt bakben. Svullnaden var hård och gick över kotan och ca 15 cm upp både från sidan och fram och...
Svar
3
· Visningar
1 135
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Okej hörni, nu behöver jag verkligen ALLAS hjälp! Min D-ponny som jag har haft i nästan 3 år har blivit behandlad ett flertal gånger...
2
Svar
20
· Visningar
2 592
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka