Jätte AKUT fång,erfarenhet någon

Sv: Jätte AKUT fång,erfarenhet någon

Hade hästen feber från början? Nu kanske det är svårt att avgöra efter några dagar och dessutom är NSAID febernedsättande. Det är viktigt att känna efter om din häst har förstärkt puls. har veterinären känt det? Har hon det är det mer troligt med fång trots allt.

Vid Akut Anaplasmos kan man ta ett blodprov, göra ett utstryk så brukar man se organismen i de vita blodkropparna direkt. detta är i akut feberstadium. Man kan också ta blodprov till SVA s.k PCR akut. Att ta blodprov för antikroppar är lite väl tidigt efter bara några dagar.

Man behandlar med ett antibiotika (Tetracyklin)intravenöst. Detta måste göras av veterinär en gång dagligen i minst 5 dagar. Det är inte reg. för häst och kan ge biverkningar i form av allvarlig diarre´ Oftast går det dock bra men det kan vara bra att ge någon mag-tarmbalans samtidigt.

Klart att det påverkar, ingen fånghäst mår väl bra. Äldsta shettisen är f 91 och honom har jag bara ägt i tre år. Han har haft många fånganfall i sitt liv med tanke på hur hovarna ser ut och hur de växer. Att han dessutom stått instängd dygnet om på två meter halm hos en äldre man i flera år har väl inte gjort saken bättre. Det tog ungefär ett halvår innan han kunde trava och galoppera obehindrat i gräshage.
Den andra killen, f 97, fick sitt första fånganfall 05 men har ingen påverkan på hoven.
De får känningar, inte akuta anfall. Jag ger butta främst som antiinflammatoriskt medel och inte smärtstillande. Är man snabb går det att bryta ett påbörjat fångförlopp. Detta är min målsättning.
De får i regel en känning per år utan att stappla fram, man måste nog själv ha fånghäst för att se att de är påverkade. Det är hela tiden en balans på slak lina med en fånghäst.

Då väger jag följande mot varandra: Lägga tid och energi på att få ut dem på magert (läs ogödslat) gröngräs och tillhandahålla de vitaminer och ämnen som de dock är genetiskt programmerade att få i sig samt ge dem livskvalitet eller hålla dem på gräsfritt och låta dem äta hö och inte vara häst i samma utsträckning?
Den dagen de inte klarar gräs alls kommer de inte heller att gå kvar här, vad är det för liv? Men det är min personliga åsikt och inget jag anser att andra ska dela.

Än så länge går det bra och från juli klarar de sommarbete med övriga hästar utan problem. Det är inkörsperioden från vinterfoderstat till sommarfoderstat (gräs) som alltid ger problem. Även om man tar det successivt kan förhållanden snabbt ändras genom mer sol, mer torka, mer regn etc. Detta påverkar gräsets innehåll och därmed även tarmfloran och hästens upptag. Men det jag kan påverka försöker jag också göra.

Mest för att jag är nyfiken.... menar du att en fånghäst som inte får akuta anfall helt ska hållas från gräs?

/Sessiagh

Peter Lundin var är du när du behövs :confused::confused:

Ja efter all skit jag fått i den här tråden för att jag tycker att en ordentlig undersökning o diagnos är viktigare än omedelbar smärtlindring, vad skall jag säga?
Efter 28 år i mellersta norrland är min erfarenhet av Ehlichia noll.
Men jag har hört kolleger berätta om allvarliga hovproblem, tom sulpenetration i samanhanget.
Diskutera dina funderingar med din vet.
PL

Tack,jag visste att du skulle förstå och ja,tyvärr finns det allt för många som låter sina djur leva för deras egen skull utan en tanke på hur deras djur känner.(vilket din tråd bevisar där var det ju ganska turbulent stundom)
Enda anledningen till att Ginger fortfarande står där ute är att vet.Kina tyckte att hon är så pass pigg,vaken och med + att hon äter o dricker,magen är igång och jag kan se på övervakningskameran att hon faktiskt rört på sig.men jag tror att om hon klara detta ochså så ska jag lära in ett ligg komando ;)
För om hon bara la sig ner så skulle fötterna må mycket bättre.
Någon som har en teori om varför hon inte lägger sig :confused:

Ofta beror det på att det gör ont för dom att gå upp igen, detta löser man enkelt med att köra in sand i boxen.

Ginger blir avlivad av djurskydds skäl,om du läst hela inlägget så ser du att smärtlindringen INTE hjälper.
och jag hade blivit mer än tacksam för om hon lagt sig ner,vilket hon inte gjort sen i onsdags som jag vet med säkerhet.
Och ja,det gick snabbt men varken jag eller dom 2 vet.kan se någon anledning till att låta en häst med så mycket smärta att den skakar,har 4 skållheta stubbar till ben och hovar där hovbenen roterat/släpp fortsätta lida
Är du av en annan åsikt :confused:
Hur vet du att smärtlindringen inte hjälper henne? Vilka sorter har du provat? Det kan ta lång tid att se någon förändring, nackdelen är ju att hon står upp mycket. Men det kan ju ven bero på att hon inte har så ont.
Hur vet ni att hovbenet har roterat?

Du är bara bäst :bow::bow::bow:
det stämmer mycket bättre med symptomen :confused:
ska ringa ut vet.nr 3 i morgon.Då både jag ,hovis och vet.alla har reagerat på att hon inte står som en fånghäst,inte har varit varm i hovarna,och ingen puls att tala om.
kamraten som jag talar med samtidigt som jag skriver säger att ett till tecken på E är gula semhinner i munnen.
Hur behandla?

Kompisens ponny hade Ehrlichios. Minns inte vad dom behandlade med. Men det tog väldigt lång tid att få ponnyn frisk. Ca 12-14 månader. Men det gick vägen och idag är det en pigg och glad ponny. Det trodde man knappt då.

Hur vet du att smärtlindringen inte hjälper henne? Vilka sorter har du provat?

Enklare att svara på vad vi inte provat ,att den inte hjälper ser man utan problem,flank andning,skakningar,svett och sen räker det med att ta en títt på dom plågade ögonen.

Jag hoppas att den piken inte var ämnad åt mig ! Mina vettar kan intyga att här görs inget utan att dom är informerade,nu känner dom viserligen både mig o hästarna sen många år tillbaka så ibland räcker ett telesamtal.
Glömde att du bor så långt upp i landet,men tänkte mest på symptom,bot och liknande och du har ju några års utbildning bakom dig :idea::angel:

Ang,skiten så är det bara att bita tillbaka eller låssas som det regnar :devil:

äntligen!!!!!!!!!! :bump: kl.23.59 la hon sig ner och sträckte ut sig för att sedan vila fint på magen.
Tack o lov för övervakningskameror :D

Ja, som i mitt fall. Vad gnisslar ni då om??

Att PL är en royal pain det visste jag sen innan. Inger knappast ngt seriöst intryck om det är så att vederbörande befinner sig här på forumet i egenskap av veterinär och därför känner sig manad att rabbla de regler som påstås gälla för innehav/användande av nämnda preparat.

Men, om ni känner er lugnare så kan jag ju alltid framföra era åsikter i frågan till min veterinär så att de kan notera det...

äntligen!!!!!!!!!! :bump: kl.23.59 la hon sig ner och sträckte ut sig för att sedan vila fint på magen.
Tack o lov för övervakningskameror :D

Kameror är ju kanon att ha. Är ponnyn hård vid mankammen? Ofta blir dom det vid fång.

Det är ingen ponny utan det 10 åriga HBL på min avatarbild :D visserligen är hon lika tjock som en ponny men något större ;)

nej och om du kanske tänker på om hon har cushings så är svaret nej,det har hon inte.
Hennes bakgrund är tävlingshäst innom hoppning,haft 2 föl 2004 och 2007,inga tidigare fångrelaterade sjukdommar,aldrig halt,fick en bogmuskelskada i feb.som gjorde att hon var tvungen att stå still en tid och efter det har jag varit skadad så motionen har varit lika med 0 och fettlagren har lagt sig som bilring runt revbenen :o pga mig som glömde dra ner maten så står vi nu här med trolig fång om det nu inte är E som tidigare diskuteras i tråden

Mest för att jag är nyfiken.... menar du att en fånghäst som inte får akuta anfall helt ska hållas från gräs?

/Sessiagh

Ja, om fångkänningarna är så kraftiga att de måste medicineras och påverkar hovens välbefinnande.

Jag kan inte sia om dina ponnyer, men som det låter hade jag inte haft de på bete med "andra" som då uppenbarligen tål gräs.

Det är ju smärtsamt att även få känningar.

Nej den var inte riktad till dig!
Ehrlichios diskuterades inte när jag pluggade men visst har jag läst en hel del det är dock inte riktigt samma som pratisk förstahandserfarenhet.
Några länkar
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=41
http://www.merckvetmanual.org/mvm/index.jsp?cfile=htm/bc/52700.htm
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Granulocytar-ehrlichios/

Jag biter tillbaka, det är väl känt.
PL

Senast ändrad:

nej och om du kanske tänker på om hon har cushings så är svaret nej,det har hon inte.
Hennes bakgrund är tävlingshäst innom hoppning,haft 2 föl 2004 och 2007,inga tidigare fångrelaterade sjukdommar,aldrig halt,fick en bogmuskelskada i feb.som gjorde att hon var tvungen att stå still en tid och efter det har jag varit skadad så motionen har varit lika med 0 och fettlagren har lagt sig som bilring runt revbenen :o pga mig som glömde dra ner maten så står vi nu här med trolig fång om det nu inte är E som tidigare diskuteras i tråden

Men som jag skrev så blir väldigt många hårda vid mankammen vid fång. Jag tycker heller inte det låter riktigt som fång. Ofta så ligger dom ner mera, svarar åtminstånde lite på medecinerna mm mm.

Ja efter all skit jag fått i den här tråden för att jag tycker att en ordentlig undersökning o diagnos är viktigare än omedelbar smärtlindring, vad skall jag säga?
Efter 28 år i mellersta norrland är min erfarenhet av Ehlichia noll.
Men jag har hört kolleger berätta om allvarliga hovproblem, tom sulpenetration i samanhanget.
Diskutera dina funderingar med din vet.
PL

Jag förstår precis hur du tänker. Och visst många gånger är det helt fel att ge smärtlindring innan vet har tittat på hästen. Samtidigt så förstår jag hästägaren med som vill lindra hästens smärta så fort som möjligt. Jag tycker det är bra att Peter upplyser om att det inte är bra att ge det innan man har varit i kontakt med veterinären. Säg att man ger tex butta. Veterinären kommer ut efter en timma. Då kan det vara mycket svårbedömmt HUR ont hästen har och VAR. Om det nu inte skulle vara fång. Tyvärr tror jag att en veterinär dömmer att hästen inte är så sjuk pga att djurägaren redan har gett den medecin. Vilket kan göra att diagnosen blir helt fel.

Håller med om detta. Det är dessutom svårt att bedöma om hästen har feber om man redan gett något NSAID-preparat. (om ej hästägaren tempat den före förstås) Samtidigt är det viktigt att veterinärerna verkligen tar fångmisstankar på allvar och ser det som ett akutfall. DVS ej väntar med att komma till nästa dag eller flera dagar senare som jag läst om i en annan tråd här. Då skulle även jag som hästägare, framförallt som ägare av kronisk fånghäst där man ofta känner igen de första symptomen väl, "fuska" med medicinering om jag hade det hemma, tyvärr.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
Hästvård Nu behöver jag verkligen hjälp !!!:( Det blir en väldigt lång historia men det är väl lika bra och dra den från början..... För ca...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 360
Senast: krullidutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023