Jätte AKUT fång,erfarenhet någon

Sv: Jätte AKUT fång,erfarenhet någon

Nu har vet.varit här och nej,vi har inte bara en utan 4st privatpraktiserande,anledningen till det sena besöket var att gårdagens vet."glömt" att avrapportera så hon trodde att hon bara skulle ut hit för en annan kontroll som inte var så viktig.
med andra ord så har vet.nr 1 (onsdag torsdag) nu fått en skopa ovett av vet.nr 2 (måndag,tisdag och idag) och hon kommer avrapportera till vet.nr 3 som har jouren i helgen.
Jag gav Ginger butta i morse på eget bevåg då hon skakade i frambenen av smärta.Nu är hon sprutad igen och detta är sista gången,vänder det inte nu så får min ängel :love: sen 9år tillbaka flytta till dom evigt gröna ängarna i morgon där ingen smärta finns.
det känns för :devil: men vad ska man göra

Nu har vet.varit här och nej,vi har inte bara en utan 4st privatpraktiserande,anledningen till det sena besöket var att gårdagens vet."glömt" att avrapportera så hon trodde att hon bara skulle ut hit för en annan kontroll som inte var så viktig.
med andra ord så har vet.nr 1 (onsdag torsdag) nu fått en skopa ovett av vet.nr 2 (måndag,tisdag och idag) och hon kommer avrapportera till vet.nr 3 som har jouren i helgen.
Jag gav Ginger butta i morse på eget bevåg då hon skakade i frambenen av smärta.Nu är hon sprutad igen och detta är sista gången,vänder det inte nu så får min ängel :love: sen 9år tillbaka flytta till dom evigt gröna ängarna i morgon där ingen smärta finns.
det känns för :devil: men vad ska man göra
Det var snabba beslut. Först hade hon fångKÄNNING. Nu ska hon avlivas efter mindre än en veckas sjuktid..:confused: Våran låg nästan i 10 dagar innan det började vända. Fång tar 6-8 månader att läka ut... Men, men.

Ginger blir avlivad av djurskydds skäl,om du läst hela inlägget så ser du att smärtlindringen INTE hjälper.
och jag hade blivit mer än tacksam för om hon lagt sig ner,vilket hon inte gjort sen i onsdags som jag vet med säkerhet.
Och ja,det gick snabbt men varken jag eller dom 2 vet.kan se någon anledning till att låta en häst med så mycket smärta att den skakar,har 4 skållheta stubbar till ben och hovar där hovbenen roterat/släpp fortsätta lida
Är du av en annan åsikt :confused:

Nu pekar jag inte ut just Åke.

Men många anser att det är "livet till varje pris".

Det gör inte jag.

Om min hade varit i sånt skick som du beskriver att din är nu hade vi inte väntat så länge heller, det sade även veterinären som avlivade uttryckligt. Hade hon VETAT hur mkt min var roterad hade vi inte fortsatt. Men man måste ju försöka. Går det inte ens att smärtlindra så ser inte jag någon annan utväg.

Vad fick hon i blodet? Finadyne hjälpte inte på min IV.

Nu kanske jag helt är ute och cyklar men jag har för mig att jag läste i en studie att graden av rotation inte har någon betydelse i fråga om tillfrisknadet.

Jag lider med dobbis och hennes häst, jag förstår att du inte vill se din häst lida.
Hoppas hon svarar på smärtlindringen nu!
*kram*

Det har nog stor betydelse när man är snudd på igenom sulan på en häst som inte har normal hovtillväxt :crazy: och som dessutom bara kommer bli tyngre hur man än gör (dräktig).

Tack,jag visste att du skulle förstå och ja,tyvärr finns det allt för många som låter sina djur leva för deras egen skull utan en tanke på hur deras djur känner.(vilket din tråd bevisar där var det ju ganska turbulent stundom)
Enda anledningen till att Ginger fortfarande står där ute är att vet.Kina tyckte att hon är så pass pigg,vaken och med + att hon äter o dricker,magen är igång och jag kan se på övervakningskameran att hon faktiskt rört på sig.men jag tror att om hon klara detta ochså så ska jag lära in ett ligg komando ;)
För om hon bara la sig ner så skulle fötterna må mycket bättre.
Någon som har en teori om varför hon inte lägger sig :confused:

Ont att resa sig igen.

Neffi "höll" så pass länge hon gjorde för att hon låg ner och hon låg ner mycket (det gjorde hon även som frisk). Låg hon när jag kom och gav mat och medicin så fick hon ligga kvar, jag lade höet så hon kunde äta där hon var och flyttade vattenhinken så att hon nådde den.

Det är helt rätt att graden av rotation inte ensam avgör om hästen ska tillfriskna eller inte. Jag blir så trött på alla icke kunniga veterinärer utan fång-erfarenhet som uttalar sig så tvärsäkert om allting och dessutom inte smärtlindrar rätt eller underlättar för hästen på andra sätt (genom ffa hovåtgärder , som kan väldigt individuellt beroende på häst)

Var på fångsymposium på Strömsholm för ett år sedan där visades t ex en röntgenbild på en häst där hovbenet penetrerat sulan som kom tillbaks till MSV hoppning igen, Kanske inte så vanligt men bara ett exempel. Även Robert Eustace, känd veterinär, proffesor i England som sedan många år driver en klinik för fånghästar ( och således har en STOR klinisk erfarenhet av detta ) skrev samma sak redan för flera år sedan. Det gjordes då en studie på hans klinik just om faktorer som påverkar prognosen.

Här kommer några rader han skrivit från denna studie:

"The factors which have been used to decide on prognosis in the past are: uncontrollable pain, prescense of solarprolapse, and an angle of rotation (grad av rotation) . Certainly the first factor must be considered on humane grounds; In my experience there are few animals which cannot be made relatively comfortable by drug and foot-treatments.
The prescense of solarprolapse was shown to be unrelated to outcome in the clinicstudy. The angle of rotation was shown to be unrelated to outcome"

Han använder också ffa Fenylbutazon som smärtstillande då han tycker det har bäst effekt. Han tycker inte Finadyne är speciellt bra som smärtstillande vid fång.

Muppar finns tydligen lite överallt...väljer att bortse från dina inlägg framöver. Min häst ska inte stå och ha ont för att ngn skitnödig vet ska mässa om vilka regler som gäller.

Och då menar jag inte "min" egen förträffliga veterinär och klinik som jag har mkt bra erfarenheter av f ö.

Snacka om taskig attityd! :eek::eek::eek: Detta är anledningen till att jag numera knappt kommenterar något här... USCH.

Dobbis: Jag läste att din häst är svullen i benen som stubbar... Är det säkert detta är fång? det kan inte vara akut Ehrlichios (numera Anaplamos)
Har hästen feber också? eller hade den det i början?
Har hon verkligen förstärkt puls och andra tecken på fång? Fånghästar kan ju också svullna i benen men det låter väl mycket??
Anaplamos ger ju i akutskedet oftast svullna stubbar till ben, stela stappliga ofta vingliga hästar, feber, nedsatt At osv.... Bara en tanke.... Det lät ju lite diffust då jag läste tråden rån början.

Du är bara bäst :bow::bow::bow:
det stämmer mycket bättre med symptomen :confused:
ska ringa ut vet.nr 3 i morgon.Då både jag ,hovis och vet.alla har reagerat på att hon inte står som en fånghäst,inte har varit varm i hovarna,och ingen puls att tala om.
kamraten som jag talar med samtidigt som jag skriver säger att ett till tecken på E är gula semhinner i munnen.
Hur behandla?

Nix! Jag slänger in dem på kortast möjliga gräs så klart!!

Jisses. Jag bor i södra Skåne, vi har sommar från i princip slutet av april till slutet av oktober.

Fast alla de här "fångkänningarna" som återkommer år efter år, påverkar inte de hovkvaliten och hovstrukturens välbefinnande?

Ger det inte ändå viss smärta eftersom du ger med.?

När min valack fick akut erlichia (el numera heter det ju anaplasmos) så togs blodprov (kommer icke ihåg vad det heter) det som tas i det akuta skedet inte det som tas senare för antikroppkontroll utan detta tas för att leta efter bakterien direkt. Dock bor vi i ett väldigt drabbat område så vet var 99% säker bara på symtomen, telefonstolp ben och 41 graders feber, dock med bibehållen matlust, allmäntillstånd osv (så den biten stämmer ju också på din), så hon satte in behandlingen direkt då hon inte tyckte om den höga febern och menade på att vi ger första sprutan direkt så får vi avbryta igen om det visar sig inte vara det.
De behandlas med tetracyklin iv (Engemycin anv till min), fördelen med att sätta in behandling direkt i akutskedet är att man ser resultat mkt snabbt. Febern försvan inom ett dygn, benen var iofs tjocka ett tag (kommer inte exakt ihåg om man såg någon skillnad på dem redan första dagarna).
Det bökiga med denna behandling är att vet måste ge den på nästintill exakt samma klockslag varje dag (tror inte det får diffa mer än typ en timme) 5 dagar fick min.

Av det jag nu snabbt läst mig till i ämnet så är min egen hemsnickrade teori (byggd på hoppets låga ) att jag nog ochså tror på E,det stämmer bättre med symptomen och kanske därför hon inte svarade på smärtlindringen.
Ska ta en dust med kajsa.vet imorgon hon är ju den som är ansvarig i helgen och sen jobbar vet.nr 2 mån-tis och hon gör absolut vad som helst för denna hästen då hon älskar henne och vet att mitt liv nästan tar slut om jag måste avliva henne, min lilla ängel har ju i alla sina 9år hos mig varit VIP.kund hos jourvet. :crazy: och vid det här laget har hon förbrukat 6 t-märkningar och 5 liv (hoppas nu hon har 9:o av dom båda :idea:)
Och rätt doserat så kan det ju inte vara fel att prova,det gör det ialla fall inte sämre

Ja,tempen har gått i vågor sen i onsdags och sen ca kl.18 idag har hon normaltemp,för 5 min var hon även normalvarm i alla benen men fortfarande svullen,fortfarande inga varma hovar,rör sig bättre nu :),men det kan ju vara en tillfällighet

Ja,tempen har gått i vågor sen i onsdags och sen ca kl.18 idag har hon normaltemp,för 5 min var hon även normalvarm i alla benen men fortfarande svullen,fortfarande inga varma hovar,rör sig bättre nu :),men det kan ju vara en tillfällighet

för 5 min sedan ska det stå:o

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
Hästvård Nu behöver jag verkligen hjälp !!!:( Det blir en väldigt lång historia men det är väl lika bra och dra den från början..... För ca...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 360
Senast: krullidutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka