Jätte AKUT fång,erfarenhet någon

Sv: Jätte AKUT fång,erfarenhet någon

En liten uppdatering:
Men jag vill börja med att tacka :bow::bow::bow: alla er som stöttat,kommit med råd o erfarnheter,länkar m.m,Tack från hela mitt hjärta :love:

I natt vände eländet,i morse var hon fortfarande lite skakig men fick sina butta påsar (alla 3) ihop med kraftfodergivan eller det kanske man inte ska kalla den :o
Frambenen är nästan normala,bakbenen är fortfarande lite svullna men inte varma.
under dagen har hon piggnat på sig rejält,hon är nu piggelin o vaken,gapade o skrek på "barnvakten " som passade henne under några timmar mitt på dagen (troligen tyckte hon det var dålig service på hotelet) så jag kunde köra iväg för att köpa "filtofflor" o mer silvertejp
jourvet.har varit ute o tagit blodprov som kommr skickas till skara så dom har dom på måndag,så får vi se om hon kanske inte har fång utan anaplasmos och iså fall ändra medicineringen.
Det känns toppen varje gång jag ser henne röra sig runt i boxen,så nu kan fölstoet få tillbaka boxen innan hon fölar obevakad :o

En liten uppdatering:
Men jag vill börja med att tacka :bow::bow::bow: alla er som stöttat,kommit med råd o erfarnheter,länkar m.m,Tack från hela mitt hjärta :love:

I natt vände eländet,i morse var hon fortfarande lite skakig men fick sina butta påsar (alla 3) ihop med kraftfodergivan eller det kanske man inte ska kalla den :o
Frambenen är nästan normala,bakbenen är fortfarande lite svullna men inte varma.
under dagen har hon piggnat på sig rejält,hon är nu piggelin o vaken,gapade o skrek på "barnvakten " som passade henne under några timmar mitt på dagen (troligen tyckte hon det var dålig service på hotelet) så jag kunde köra iväg för att köpa "filtofflor" o mer silvertejp
jourvet.har varit ute o tagit blodprov som kommr skickas till skara så dom har dom på måndag,så får vi se om hon kanske inte har fång utan anaplasmos och iså fall ändra medicineringen.
Det känns toppen varje gång jag ser henne röra sig runt i boxen,så nu kan fölstoet få tillbaka boxen innan hon fölar obevakad :o

Gott att det börjar vända. Men det är nog inte fel att ha henne på liten yta tills ni får svar på proverna i alla fall.

Liten uppdatering.

Vill börja med att TACKA den som gav förslaget om vad det kunde vara om inte fång:bow::bow::love:
Tack vare dig är nu hästen under behandling för anaplasmos.
sen igår eftermiddags står hon med JÄTTE :eek: stora ödem under magen och framför juvret,vilket är typiskt för anaplasmos

Retar mig däremot att jag inte tänkte på att "gnälla" o fråga tidigare på forumet,för då hade hon nu varit färdigbehandlad och kanske mått bättre och även klarat sig från sina hovsmärtor som även denna sjukdommen ger.

"ta in henne" ? Hon ska stå i box med djup, mjuk spån. Transportera inte henne i nuläget.
I akuta fasen tycker jag det är plågeri att sko om. Ta av skorna och lägg om med Frog ... ( Centaur vet mer! )

Min häst fick fenylbutta. Det var väldigt effektivt. Smärtlindr funkade direkt!

Ta redan på om din häst har drabbats av EMS- Equine Metabolic syndrome. En ganska nypåkommen sjukdom som drabbar hästar från 8 års ålder.
Be din veterinär ta blodprov och kolla Insulin och Glukos.
http://www.smartpakequine.com/cush_metabolic.aspx

Min häst har cushing syndrom!
  • Extremt lång päls
  • buk mage
  • vätskefylda "bulor" ovanför ögonen
  • fång (pga cushing)
  • tjurnacke

Hon är 21 idag, Halvblod.
Nu är hon på bättringsvägen hon har haft högsta värdet so setts på häst!
Hon får 1,5 tablett Parkotil kostar 3000:- var tredje kvartal.

/R

Jo,detta med vattenbassäng. Förr kommer jag ihåg att det var sättet man lindrade fång på. Det fungerade tydligen ganska bra, vi hade själva ett sto som stod i "vattenbox" och det verkade lindra. Hörde en veterinär säga att man ska kyla fånghästars ben och speciellt hovar ordentligt (även om de inte rids) och att det ska vara bra för cirkulationen. Vet inte om detta stämmer, men jag har iaf haft en "vattenbox":)

Hur går det med din häst? Har hon svarat på Anaplasmosbehandlingen och blivit bättre? Vad visade proverna som togs?

MVH Quinn, som är lite nyfiken:)

Hon avlivades av djurskydds skäl 2/6 då vi inte lyckades smärtlindra henne :cry:
men nu har hon det bra på dom evigt gröna ängarna med sina andra vänner.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
Hästvård Nu behöver jag verkligen hjälp !!!:( Det blir en väldigt lång historia men det är väl lika bra och dra den från början..... För ca...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 360
Senast: krullidutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023