Jätte AKUT fång,erfarenhet någon

Sv: Jätte AKUT fång,erfarenhet någon

Min fråga är en reaktion på din attityd att du skiter i vilka regler som vet har att rätta sig efter o att du anser att det är din rättighet att ha nsaid hemma för att sätta in före veterinärbesök.
Taskigt om du inte gillar tonen.
PL

Jag har läst lite på en del fångsidor här på Bukes, men det verkar inte vara många som fått rekommendationen av veterinär att kyla hästens ben. Vi fick bygga en bassäng av stockar och tjock presenning som vi lade ett bottenlager av sand i och fyllde med vatten och där fick hon stå i flera dagar förutom på natten.Vi turades om att sitta och hålla i henne, eftersom hon försökte kliva ur. Jag undrar om jag gjort ngonting helt onödigt eller om det finns någon annan som gjort lika?

Nej. Vi ställde våran på sval sand. Hon blev mycket bättre så fort hon fick stå på det.

Får och får. Vad som sker IRL är ju en annan femma.

Sista veterinären som skrev ut Butta till Neffi fyllde i passet, de andra tittade inte ens varav den ena skrev ut recept utan att komma hit (men hade å andra sidan tillgång till journalerna).

Jag brukar inte medicinera på eget bevåg men nu har jag både butta, finadyne och metacam hemma. Det gör att jag efter telefonkontakt kan sätta in det i väntan på att veterinär ska komma.

Om det nu skulle bli aktuellt. Vilket jag inte hoppas.

*kl*

Med Finadyne så var det i princip NOLL skillnad på min vad gäller smärtan medan butta gjorde skillnad så det syntes i ögonen tom. Visst tog magen stryk men det var först efter 35-40dgr som det började märkas. Fick också magsårsmedicin förebyggande.

Jag brukar alltid ha ett "lager" med Finadyne eller Butta hemma men har inte ett jota kvar hemma just nu när jag behöver det:( Min häst har pass f ö.

Vad som ev är "lagligt" eller ej struntar jag i just nu faktiskt, vill smärtlindra min häst i väntan på att vi ska få komma in och har fått veta i samband med annan häst som insjuknade i fång ( ej min egen dock ) att det är viktigt vid ev fångkänning att tidigt ge antiinflammatoriskt/smärtstillande prep?

Hur kan det komma sig att det i Fassen endast på Buttan står om biverkning gällande mage/tarm men inte på Finadynet om de är lika "farliga"? Det står t o m att man rek Finadyne som smärtlindring vid kolik. Metacam har jag inte slagit upp ens eftersom jag ännu inte mött ngn veterinär som varit positiv till det preparatet, varför vet jag i o f sig inte - inte lika verkningsfullt?
Metacam svarade våran ponny bäst på. Dom andra gav inget resultat alls.

Jag har butta och metacam på lager!!!

Har två fångshettisar som åker på känningar varje år oavsett hur försiktig jag är. Då är det bra att ha ett lager av ordinerad medicin och kunna sätta in behandling direkt vid minsta symtom. Dessutom sanktionerat av veterinären!
Vad än värre är ... är att vi är några i trakten med fånghästar och lånar hejvilt ut till varandra om någon har slut på sitt lager. Allt för att hästen inte ska behöva ha ont i onödan. Apoteken har ju inte öppet natt och bara vissa helgdagar.... Ja jisses, som vi bär oss åt!

Det knepiga med fång är att varje enskild individ har sitt reaktionsmönster och det kan dessutom skilja sig från gång till gång. Den som känner sin häst bäst och kan fånga upp den direkt vid minsta känning är just ägaren som varje dag studerar sin häst. Som kan rörelsemönster, som kan ät och vilopauser etc. Veterinären kan ofta inte göra mycket mer än att konstatera det man redan vet själv och ordinera enligt tidigare .... om hästen redan är en "känd" patient.

Den svåra konsten är att lära sig att uppfatta signalerna snabbt och åtgärda innan hästen blivit påtagligt påverkad. Ovanligt lite rörelse i hagen, något stelare gång, ovilja att vända för snävt etc. Kolla värmeökning, kolla puls, kolla slemhinnor och allmäntillstånd. Minst två gånger om dagen i riskperioderna.

Jag ger proviva shots till mina shettisar under vårens värsta period, en shot per shettis.

Fång är ett evigt gissel och teorierna är många. Jag tyckte själv att studien som gjordes i England på shetlandsponnyer var intressant. Trots friska vid studiens ingång kunde de hästar som haft fång påvisas genom en hög halt av fria radikaler i urinen. "Botemedlet" mot fria radikaler är antioxidanter, vilket det finns mest av i gräs. Vilken paradox!

Hoppas det löser sig för din häst och att det akuta stadiet ger med sig. Vet inte om det är värre för varmblodiga hästar ur rehabiliteringssynpunkt jämfört med ponnyer.

/Sessiagh

Muppar finns tydligen lite överallt...väljer att bortse från dina inlägg framöver. Min häst ska inte stå och ha ont för att ngn skitnödig vet ska mässa om vilka regler som gäller.

Och då menar jag inte "min" egen förträffliga veterinär och klinik som jag har mkt bra erfarenheter av f ö.

Även om svaret inte var riktat till mig så; TACK! Då är jag inte den ENDA kriminella, hemska, FÖRSKRÄCKLIGA människa som har/haft ett lager medicin hemma!:bow:

Och vi lånar också ut till varandra om något akut behov skulle uppstå. Jag har alltid tel kontakt med veterinär och medicinering sker ofta i samband med väntan på att få komma in om det inte är så akut att transport måste ske direkt.

Min gamle häst fick jag ett ganska stort lager av Finadyne utskrivet som skulle ges vid behov eftersom han insjuknade i ngt som närmast kan beskrivas som skov. Skulle vi åka in varje gång detta inträffade eller ta ut vet varje gång så hade vi behövt klippkort!

KL
Jag begriper inte varför man skor om hästen i det akuta läget:confused:
det kan bara tillföra större smärta.
Att verka är en sak. Förstår ni hur :devil: ont det måste göra när det ska spikas i:eek:

den ska ju stå på mjukt o djupt underlag i början, så varför skor man?

sjukbeslag lär ju i såna fall prövas ut efter vilken grad av kronisk fång som den ev. får efteråt.

axel:Hon skoddes inte om i det akuta läget och allt som skett är på vets.order/rekomendationer.

Samtidigt sällar jag mig till dom "olagliga" jag har just nu metacam,butta och nya quadrisol gel (anpassad för dräktiga hästar)hemma
och kommer kräva att få finadyn i morgon om jag inte ser en bättring.
även jag anser att jag är den som bäst kan tala om/se ifall min häst har ont.

Om den fick fång i måndags anser jag att det är akut några dagar senare.
Varför skulle den ha skor?
Min fick pålimmade liggunderlagstofflor på sig för färd hem.

jag var inte heller nöjd med finadynets effekt o det byttes ut till butta- blev mkt bättre.
Ställde den på 3 cm tjock gummimatta o kylde från knät o ner.

Har alltïd paraffinolja, probimin o 2 påsar butta hemma. nej förresten har bara finadyne kvar sen förra sommaren- ej fång då.

Senast ändrad:

Hon fick INTE fång i måndags,utan "bara" känningar,hon ser än idag inte ut som en fånghäst,står inte som en,inga varma hovar,ingen puls,smärtstillande funkar inte,skorna var på i måndags,las om i tisdags pga den tidigare konstaterade mycket milda sänkningen/rotationen (kommer inte ihåg vilken av dom det var dom sa efter röntgen) vilket gör att hon ska skos om var 4-5 v för att hålla tån kort.Sen började helvetet :devil:
Och tro mig just nu är jag inte upplagd för att någon ska jävlas,diskutera behandlings sättet eller bara vara stönig :mad: det är jävligt nog ändå :cry:
Allt som kan göras i nuläget är gjort o lite till,tyvärr kunde vi inte tillverka filttofflor eller tofflor av campingliggunderlag (förslag från Vet.göran åkerström som tidigare basat på hovslagarskolan i skara) då jag inte hade varken det ena eller andra,men tro mig det ska inköpas i hop med en större rulle silvertejp och klistar sig själv lindor:idea:
det känns inte bra att bara stå o se på hur ont min bäste vän sen nästa 9år har ,utan att kunna göra ett dugg,pga att hon inte får/kan transporteras till mera kunnigt fackfolk

Min "såg" aldrig ut som en fånghäst, men hade det ändå,.

nu fattar jag inte:confused:
Är det ett återfall m a o?

Om man nu är en mupp för att man anser att det är bättre att göra rätt initial bedömning på en fånghäst om inte ägaren har inlett med att slabba med diverse rester så får jag väl vara en mupp.
Om det vore så att tidig nsaid-behandling påverkade sjukdomsförloppet vore det en annan sak.
PL

Har två fångshettisar som åker på känningar varje år oavsett hur försiktig jag är.

Jag ger proviva shots till mina shettisar under vårens värsta period, en shot per shettis.

Om man vet om att de djur man har är x känsliga under våren, ser man inte till att undvika något som helst foderbyte då?

Ibland undrar man ju om folk bara ser veterinärer som nån som kan förse dem med recept för i den här tråden har ju alla svar på allt och vet precis allt själva... Jag sällar mig till mupparna...

Nix! Jag slänger in dem på kortast möjliga gräs så klart!!

Jisses. Jag bor i södra Skåne, vi har sommar från i princip slutet av april till slutet av oktober. Genom successiv tillvänjning på gräs (har olika hagar, från noll gräs till normala) kan mina shettisar gå på sommarbete från slutet av juli. MEN. Just tillvänjningen av gräs kan ibland vara känslig och det är då de kan få känningar. Det jag gör då är att backa ett steg, sätta in NSAID direkt och sen börja om igen. Dessutom går de på lösdrift och börjar nappa gräs så snart det spirar.

Under hela den här långa tillvänjningsperioden ger jag proviva för att försöka hålla tarmfloran någorlunda stabil i samband med att gräset successivt introduceras. De vårar vi har extremt torrt är det svårare med tillvänjningen eftersom "sockret" i gräset är mer koncentrerat. Då är det extra klurigt att balansera upp foderbytet.

I år provar jag dessutom med att ge dem Pro Feed på rek av veterinär, ska bli intressant att se om det gör någon skillnad.
/Sessiagh

Det är TUR att min veterinär inte är ngn mupp i alla fall, utan en tänkande, praktisk och kunnig människa. Vi för hela tiden en dialog, de har sett min häst förut, diagnosen är osäker fortfarande. Hovslagare har varit och är inblandad med specialbeslag, det har varit tal om andra möjliga diagnoser än fång också. Hästen har för ett tag sedan genomgått hältundersökning och röntgen, plåtar u a men konstaterades sulöm varför specialskoning gjordes som åtg. Hästen ohalt.

Symptomen har blossat upp igen efter en period u a, beslagen har nu inte den initiala effekten. Misstanke om möjlig fång finns p g a att han försämrats igen och nu har besvär att vända på liten volt, stickig gång, dock inga andra klassiska fångsymptom.
Hovslagare o veterinär inte helt inne på samma linje, hästen ska in efter helgen för fortsatt utredning och för säkerställande av diagnos.
Detta innebär inte att han för den skull ska behöva vara smärtpåverkad över helgen, har dessutom blivit rek att så snart som möjligt sätta in detta eftersom det enl uppg ska kunna ha en bromsande effekt på ev begynnande fång.

Tycker du att detta är tecken på en hästägare som sitter på rumpan hemma och gissar, leker veterinär själv eller bara önskar en veterinär för att de ska skriva ut recept??? Frågan om recept behövde inte komma upp, en bekant till mig hade Finadyne hemma och var snäll nog att låna mig så att vi har över helgen. Talade igen med min veterinär, i morse, ang lämplighet att ge Finadyne eller annat smärtstillande och det svar jag fick att självklart ska du ge det, bra att du har det hemma.:eek: HERREGUD, vilken oseriös veterinär, eller hur?

Muppar var ordet:mad:

Är Pro Feed samma som Pro Nutrin eller Protexin? En av våra inhyrda shettisar blev ordinerad Pronutrin för ett par somrar sen efter en fångkänning p g a betet och fick sen detta på våren o hela somrarna. Han höll sig helt fri från fångkänningar efter detta.

Det var rätt kostsamt men burken var ganska dryg, varade i ca 2 månader. Smakade tydligen gott med för man kunde ge det direkt ur handen:)

Det ni gjorde var säkert jättebra, har läst att "vildhästar" ställer sig i vatten och kyler sina hovar vid fång, och kallvatten ger ju lite smärtlindring.

Vem var det som rekommenderade detta? *nyfiken*, då jag håller på och läser om olika behandningsmetoder av fång.

Jag blev rekommenderad detta av min veterinär.I hennes box inne på natten stod hon i sand.
I år ska jag prova ett medel som heter Crossroads som en barfotaverkare tipsat mig om. Jag vet inget om detta medel annat än det jag hört från henne ( hon har erfarenhet av användning på av medlet både på sin egen ponny och andras), men jag tänkte göra ett försök. Det är en dos som skall ges en gång i månaden (oralt, ser ut som honung).Ska mest vara i förebyggande syfte men även kunna hjälpa vid fånganfall. Jag har gett min ponny en dos och tänkte fortsätta i sommar.Jag har frågat här på Bukes, men ingen verkar veta nåt om detta medel.

Den studie kände jag inte till!
Hon sätter alltså frågetecken vid sambandet mellan fruktanhalten och fång. Tycker det är väldigt intressant (och nödvändigt) att man börjar forska mer i det här och jag känner mig faktiskt lite stolt över att ha bidragit lite till detta här i Sverige.
Det är ju absolut ett faktum att man inte behöver vara rädd för fång när inte hästen är känslig för det och när man använder sunt förnuft i hela hästhållningen. Men det finns ju massor med studier som visat på ett samband och än så länge är det det bästa vi har att gå efter. Målet med den australienska undersökningen var just att visa på ett samband och tack och lov är ju fruktanet ofarligt för de flesta hästar eftersom de inte får i sig de där mängderna.
Tycker det är intressant att hon också skriver om insulinresistens, för det kan, som jag har förstått, vara en av de bidragande orsaker till utveckling av fångsymptom. Men även där behöver vi mycket mer forskning. Vad är det som gör att en häst inte längre reagerar på insulin som den ska? Varför uppkommer detta mer och mer just nu? osv osv.
För inte så länge sen tyckte ju veterinärerna i sverige fortfarande att det var proteinerna som orsakade fång, nu finns det många som tycker att en häst inte kan ha insulinresistens. Vi har en lång väg kvar att kämpa.
Riekje

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
Hästvård Nu behöver jag verkligen hjälp !!!:( Det blir en väldigt lång historia men det är väl lika bra och dra den från början..... För ca...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 360
Senast: krullidutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31