Kattennizze

Trådstartare
Jag har letat bland gamla trådar, men inte riktigt fått klarhet om någon ger vanlig bakjäst eller torrjäst till sina hästar som är lösa i magen? Fungerar det, och hur mycket ska man sådana fall ge? Tips mottages tacksamt!

Sv: Jäst

Vanlig bakjäst, men personligen så tycker jag det fungerar bättre med vetekli när hästen blir lös i magen. Till min treåriga fjording (137 cm) och VÄLDIGT nätt i modellen för att va fjording så gav jag en sådan där fyrkantig förpackning om dagen.
Men som sagt vetekli fungerar bättre tycker jag.

Vad är billigare? Men hur ger man t ex bakjäst, lägger man det bara i kraftfodret, det ska inte "jäsa" först som vanlig deg?

Jag lägger det bara ovanpå det andra fodret. Jag ger mina lusernhack och betfor och där lägger jag jästen. I början löste jag upp den men de äter den som den är. Jag ger det till två av mina hästar. Den ena har haft fång och den andra var ofta lös i magen. Han är nu mycket bättre i magen.

Min fångis verkar det också fungera bra på. Började med bakjästen för snart fjorton dagar sedan när frosten började ställa till det. Jag är övertygad om att bakjästen räddade honom från ett fånganfall till. Han var urtaskig i magen på måndagkvällen och tisdag morgon efter bakjäst var det mycket bättre. Sedan fick han en lös omgång till som snabbt stabiliserade sig.

Häromdagen rymde han ur fånghästhagen och hann säkert gå ett par timmar och moffsa i sig av gräset men faktiskt verkar det som ingenting hände.

Jag har gett min fånghäst Kraffts MagTarm tidigare, så hon får det sista i burken nu när vi fått hem nytt hösilage. De andra två får ett halvt paket bakjäst vardera varje kväll, och det ska även fånghästen få när burken är tom.

Immer

Myyyycket billigare. Jag misstänker dock att Kronjäst ökat sin försäljning med 100 % efter alla positiva artiklar om bakjäst. Satan, nu skrev jag bakhäst två gånger innan det blev rätt!

Häromdagen rymde han ur fånghästhagen och hann säkert gå ett par timmar och moffsa i sig av gräset men faktiskt verkar det som ingenting hände.

Akta dig för frostgräset. Det är möjligt att jag är smått hysterisk men jag är ganska säker på att det var så min häst fick fång för ungefär ett år sedan.

Jag vet! Jodå, säkert frostgräset som gjort att stoet i vårt stall insjuknat i fång igen. Vår hovslagare hade ändå varnat oss så vi har släppt mycket senare sista veckorna. Men det har ändå inte hjälpt.

Jag vet! Jodå, säkert frostgräset som gjort att stoet i vårt stall insjuknat i fång igen. Vår hovslagare hade ändå varnat oss så vi har släppt mycket senare sista veckorna. Men det har ändå inte hjälpt.

Jag har trott att om man väntar tills det varit plusgrader (ungefär) ett par timmar så är det OK att släppa ut dem. Tror du inte på det?

Jo, fast jag tror också att det tar tid innan fruktanhalten i gräset sjunker. Hur lång tid är jag inte alls säker på men någon härinne (HH?) kanske har en bra idé. Ett par timmar verkar inte funka så jäkla bra hos oss. Men å andra sidan kan de små raringarna ju inte stå inne hur länge som helst. Därför har de (tyvärr) fått en superliten hage nu och tycker inte att livet är så lustigt.

Jo, fast jag tror också att det tar tid innan fruktanhalten i gräset sjunker. Hur lång tid är jag inte alls säker på men någon härinne (HH?) kanske har en bra idé. Ett par timmar verkar inte funka så jäkla bra hos oss. Men å andra sidan kan de små raringarna ju inte stå inne hur länge som helst. Därför har de (tyvärr) fått en superliten hage nu och tycker inte att livet är så lustigt.

Jag har läst en hel del om detta och har förstått det som att fruktanhalten sjunker när det blir varmt igen. Jag har också förstått det som att det är mkt svårt att förutsäga någonting om det eftersom det beror på så många olika faktorer som tex temperatur, vilken tillväxtfas gräset är i, vilken sorts gräs, om det har varit soligt tidigare osv. Jag har nog ställt frågan till HH flera gånger och tycker att jag har fått ungefär dessa svar. Men jag tar gärna del av ytterligare ett svar.

Jag har också läst och förstått att det är oerhört svårt att vara säker. Verkar helt omöjligt. Garantier finns väl inte i detta fall, tyvärr.

Ja det är nog så att det inte går att veta. Dessutom talar många om att det finns två temperaturgränser. Den ena vid fem plusgrader (då gräset slutar växa?). Redan då är det höga halter. Sedan kommer nästa när det fryser. Då är det ännu högre halter vilket jag har förstått beror på att gräset producerar extra mkt för att sänka fryspunkten.

Myyyycket billigare. Jag misstänker dock att Kronjäst ökat sin försäljning med 100 % efter alla positiva artiklar om bakjäst. Satan, nu skrev jag bakhäst två gånger innan det blev rätt!

:D
Jäst för söta degar eller för vanliga degar?
Min häst är rätt söt ju, han borde väl få förpackningen med röd text då? :angel:
(Första frågan är faktiskt allvarlig)

Det spelar ingen roll. Jag ger 10 g/dag av den för matbröd, och hästens mage är bättre än på länge. Han är inte alls lika fisig heller, hehe.

Som sthu skriver spelar det ingen roll. Jag skriver det igen (det är samma som i en annan tråd). Bakjäst fungerar bättre än foderjäst. Jag ger foderjäst också men det har inte stabiliserat min gamlings mage tillräckligt. Han får fortfarande foderjäst men jag ger det mest för vitaminer (b) och selen. Givetvis ska din söta häst ha en för söta degar!!!;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
2 367
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka