Jäst till fånghäst

aneri

Trådstartare
Vi har två fånghästar som inte kan gå på sommarbete med de andra hästarna utan de går på ett skogsbete med mager tillgång på gräs och fodras med hö. På vintern går de där också och får sina högivor eftersom de andra hästarrna har fri tillgång på ensilage.

En granne till oss har två fånghästar som alltid går på bete och de äter även ensilage på vintern. Han säger att hästarna inte blir sjuka eftersom han ger dem varsitt paket jäst morgon och kväll.

Kan två paket jäst per dygn förebygga fång hos en häst? Vår veterinär har aldrig föreslagit jäst. Någon som vet eller har prövat jäst eller något annat undermedel?

Jättetacksam för alla svar.

AnnKristin

Sv: Jäst till fånghäst

Nej, Det finns inga undermedel mot fång, bara stabil foderstat och lågt sockerinnehåll.

Raggsock, tack för ditt svar. Ja det är så vi förfar med hästarna. Och jag fick just ett svar från en vet som menade att ge dem lite jäst, kan hjälpa tarmfloran att må bra eftersom fånghästar ofta har problem med magen.

Faktum är att jag vet en veterinär som gör just så. H*n gör som Raggsock säger, men h*n ger också sin egen fångkänsliga häst mag/tarm medel varje dag för att hålla en bra flora i tarmarna och på det sättet kunna undvika ett fånganfall ännu mer. Personligen så tror jag väldigt mycket på att ge fångkänsliga hästar bakjäst eller liknande varje dag året runt. Och att man sköter allt annat också som utsätter en häst för onödiga fångrisker :)

Läs gärna tråden under foder som handlar om jäst och vad för nytta den kan göra för mage tarm.+ för och emot.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 303
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 972
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka