C

Carly

Jag skulle vilja veta allt om Jasper (ex. Little One) e.Courville, och Jasper 550. Sen undrar jag om det finns ytterligare en Jasper e.Jarramas?
Vill veta ALLT

Sv: Jasper *2

Jasper 550 (döpt efter Jasper Nissen) föddes 1973 hos Erik Nilsson, Örsholm, Moheda, och köptes till Flyinge som föl. Bild och stam finns här http://www.allbreedpedigree.com/jasper9
Han dog 1994. Då hade han lämnar sinen Perfekt 720 (ur avel) 24 stamboksförda ston och 11 diplomston. Han hade 3 avkommor i msv dressyr, 2 i svår hoppning, 11 msv. Sammanlagt betäckte han 784 ston.

Det har inte funnits någon godkänd hingst i Sverige som heter Jasper och var e Jarramas!

Jag måste korrigera mig själv eftersom jag läste snett :o

Jasper 550 betäckte 622 ston och inget annat!

Jasper (Little One)
-68, 162 cm, brun, keur. Han tillhörde holst fam 24 och tävlade i många år internationellt. Han dog 1990.
Han tävlades i många år av Hugo Simon, och de vann bla det tyska derbyt -76-.
Han lämnade ca 15 godkända hingstar, varav It's the Business, Just Do It och sverigebekante Boreas (genom sonen Helwan), som är mest välkända kanske.
Samt otaliga internationella sporthästar, främst i hoppning, men avkommor och ättlingar har även tävlats upp till svår dressyr.

Den Jarramas Jasper... Som sagt finns det ingen godkänd son e. honom med det namnet. Men har inte Emanuelssons tävlat en eller ett par ue "fel" Jasper? Har för mig att jag såg en trevlig häst e. Niklas på hoppchampionatet, men kommer inte ihåg vilket år. Jag trodde den var ue Jasper "Little One", men den var svenskstammad. Men med "fel" svensk Jasper... Kan det finnas en koppling där kanske?
Men den fick meg definitivt att se efter, tyvärr alltför få Niklas avkommor. Hade jag haft ett sto som hade passat, så hade jag gärna testat honom! När han väl får ihop till nog avkommor, sör att komma med i indexen, så lär de vara skyhöga, eftersom så många faktiskt har gjort väldigt bra ifrån sig...
mvh

Det har du nog rätt i!
Åtminstone valacken, men jag har för mig att jag sett något annat sto med, som är yngre än den som stod i länken.
Men som sagt, när jag såg valacken var jag övertygad att det var Little One, men det var ju som sagt ingen Jasper som jag kände till! ;) Och inget jag tyvärr lade in på hårddisken annat än som en förnimmelse!
mvh

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 121
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka