Sv: Jasper *2
Jasper (Little One)
-68, 162 cm, brun, keur. Han tillhörde holst fam 24 och tävlade i många år internationellt. Han dog 1990.
Han tävlades i många år av Hugo Simon, och de vann bla det tyska derbyt -76-.
Han lämnade ca 15 godkända hingstar, varav
It's the Business,
Just Do It och sverigebekante Boreas (genom sonen Helwan), som är mest välkända kanske.
Samt otaliga internationella sporthästar, främst i hoppning, men avkommor och ättlingar har även tävlats upp till svår dressyr.
Den Jarramas Jasper... Som sagt finns det ingen godkänd son e. honom med det namnet. Men har inte Emanuelssons tävlat en eller ett par ue "fel" Jasper? Har för mig att jag såg en trevlig häst e. Niklas på hoppchampionatet, men kommer inte ihåg vilket år. Jag trodde den var ue Jasper "Little One", men den var svenskstammad. Men med "fel" svensk Jasper... Kan det finnas en koppling där kanske?
Men den fick meg definitivt att se efter, tyvärr alltför få Niklas avkommor. Hade jag haft ett sto som hade passat, så hade jag gärna testat honom! När han väl får ihop till nog avkommor, sör att komma med i indexen, så lär de vara skyhöga, eftersom så många faktiskt har gjort väldigt bra ifrån sig...
mvh