Jasg har bestämt mig för att röntga mina ungston innan jag sätter dem i avel..

C

clownen

Eftersom att vi har några ungston här hemma som kanske går i avel inom dem närmaste åren så har jag bestämt mig för att vi kommer att röntga våra ston innan dem sätts i avel.

Jag resonerar som så att jag vill ha så mycket information om stona som möjligt innan jag avlar på dem då jag tror att det är billigare i längden.

Hur gör ni andra? Vilka röntgar ni och vilka röntgar ni inte?

Sv: Jasg har bestämt mig för att röntga mina ungston innan jag sätter dem i avel..

Hur mycket kommer du röntga? Bara hingströntgen eller alla ben och även rygg?

Vart kommer du dra gränsen för om det är ok eller inte?

Jag tycker det är svårt. Skulle man röntga alla hästar i sporten skulle man hitta konstigheter på majoriteten. De flesta går med pyttesmå lösa chip i kotor, täta rygkotor, förändringar på hovben osv utan att någonsin störas av dem.

Hingstarna röntgas inte överallt, vi vet bara att de är ok i vissa leder. Hur hårda ska man då vara mot stona?

Jag tycker det kan vara helt ok att röntga för att få koll på läget. Men frågan är vad man gör med resultatet!?

Sv: Jasg har bestämt mig för att röntga mina ungston innan jag sätter dem i avel..

Hur mycket kommer du röntga? Bara hingströntgen eller alla ben och även rygg?
Jag funderar på export + rygg.

Vart kommer du dra gränsen för om det är ok eller inte?
Det kan jag inte säga i förväg utan jag vill utgå från varje enskilt fall. Orsaken till att jag kommer att göra det är att jag vill veta vad jag avlar på för ston?

Jag tycker det är svårt. Skulle man röntga alla hästar i sporten skulle man hitta konstigheter på majoriteten. De flesta går med pyttesmå lösa chip i kotor, täta rygkotor, förändringar på hovben osv utan att någonsin störas av dem.
Visst är det så!

Senast ändrad av en moderator:

Jag röntgar ochså,mest tror jag att det är för att jag är "skadad" som tidigare uppfödare av brukshundar,men då känns mitt samvete renare om jag vet att jag inte medvetet avlat på något skit eller om jag gjort det.Har inte röntgat någon rygg ännu (mina avelsston är ridhästar) så jag väntar med det tills dom börjar skicka mig i backen och lever lyckligt ovetande tills dess

Helt klart vettigt att veta vad man avlar på.
Sen kan det ju ibland vara så att man får väga fördelar mot nackdelar. Gäller ju hela exteriör, interiör, prestationsbiten.
Har man ett toppmeriterat sto med bra stam, vill man kanske chansa trots vissa röntgenfynd?

Mitt tyska sto är röntgat (fick med ett tjusigt inplastat röntgencertifikat)
Mitt svenska sto är inte det, men däremot hennes mamma (som kollades rejält i samband med hältutrredning i dubbla omgångar)
Hon ska å andra sidan utbildas och tävlas ett par år nu innan det blir tal om ny betäckning, skulle problem uppstå så får man ju utreda det på vägen, annars överväga det när det börjar bli dags för avelsboxen.

Tänker man annorlunda ang rtg om man sätter ett ungt oridet sto i aveln, jämfört med ett som redan tränats och tävlats upp i klasserna och visat sej hålla för det?
Det kan jag tycka, för skulle man hitta ngt på rtg så har det ju iallafall saknat betydelse.

Eller?

Jag har två ston som ska röntgas för närvarande. Dels mitt 2,5 åriga Silvanosto sedan så har jag ett Munchhausen - Donnerhalls sto som också ska röntgas. Munchhausenstoet ska iofs inte användas i avel utan säljas men jag kommer att röntga henne också inför försäljningen.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 905
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 547
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10