Järvsöfaksbett

Indyhope

Trådstartare
Vad jag har förstått så finns det två varianter - originalet och sedan en kopia. Var sjutton köper man originalet? Jag har letat på nätet, men det har visat sig att det inte är så lätt att hitta. Jag köpte ett bett på en travbana, men det var nog kopian (tjockare gummi runt bettet) och det var inte alls bra (en gummibit lossnade efter att jag hade använt det två gånger).

Någon som har erfarenhet av de båda varianterna?
Någon som vet var man köper originalet?

PM:a gärna. :)

Sv: Järvsöfaksbett

Har båda delarna och de har funkat bra. Hästarna trivs jättebra med dem, men visst är orginalet av bättre kvalitet. Ladugårdsinrede har båda sorterna och även det "dubbla" orginalet. Såg dem så sent som igår när jag var där men de finns inte med på internetaffären, men det är ju bara att ringa dem.

Ah, tack för tipset! Hängde dock inte med riktigt - vad är det "dubbla" originalet?

Ja, hur ska jag förklara. Det är två bettdelar i munnen som ligger bredvid varandra. Det blir alltså dubbelt så tjockt. Ser lite klumpigt ut. Vet inte vilken modell som ska vara det mildaste. Man brukar ju höra att ju tjockare bett desto mildare men undrar om det är så i detta fallet. Har aldrig provat det men en av våra leasing hästar hade det innan vi fick hem henne, men vi nöjde oss med ett enkelt och hon trivdes bra med det. Hoppas du förstår hur jag menar :)

Jag köpte en av varje sort och det visade sig att det dubbla bettet fungerade bäst. Hästen är sjövild om man har vanliga bett, men med det dubbla så är hon lugn som en filbunke. Mycket märkligt, men det fungerar. Det bettet gjorde verkligen underverk.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Såvitt jag förstått så räknas katter som seniorer när de passerat 7 år. (rätta mig gärna om jag har fel!) På vilket sätt ser man på dem...
2
Svar
23
· Visningar
4 451
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar