järvsöfaks

Re: järvsöfaks bettet

För att hästen ska kunna gå i rätt form osv, måste häsen byggas upp från grunden... att bygga upp en häst för ridning från grunden, tycker jag är lite tufft mot en travare som i regel går jobb ca: 2 gånger i veckan...
och ett normalt ridpass är ju att jämnföra med ett lättare jobb...
Visste du sen att travhästar inte andas som galoppörer när de springer? För hård/mycket galoppträning kan om inte annat få de att anda "fel" :(

nej, jag tycker inte man ska flänga runt på travare, om det nu inte är så att vi pratar om att rida snabbjobb... Då rekommenderas ju att man har ett högt huvud på hästen...

Själv skrittar jag mest med min... kan även hända att jag (försöker) kantra henne lite imellanåt...

Jo det känns nästan lyxigt nu när man har en häst-en sele :D

ok, då förstår jag vad du menar.
ja, det är lite tufft att börja med en ordentlig skolning, men jag tror oxå att många travare behöver det. om man ser det så, trav är ju inte precis en tankeinspirerande gren för dom... :smirk: tror dom kan behöva tänka lite osv. sen gäller det ju att man har tiden oxå!
visste faktiskt inte det med att galoppträning kan göra att det andas "fel". kan du utveckla det lite?
sen så är jag ju personligen emot monté och snabbjobb med ryttare för de flesta hästar... :cool:

jag har väl varit i bortskämda stall.. :)

bj har tre selar till fem hästar och tre tävlingsselar.
Ägarna håller ju med selarna oftast, och e man proffstränare har man ju andras hästar hos sig..
kanske är en skånegrej vad vet jag?

/jenny

form-körning-ridning-sadlar

klart man inte kan hålla på o bygga upp en travare för dressyr i la nivå, men man kan se till så att man har bästa möjliga förutsättningar, -duktiga ryttare, bra o passande sadlar och kunskapen nog att aldrig använda hjälptyglar.

oavsett om man bara skrittar hästen, eller cantrar så ska sadeln sitta kanon och hästen inte gå med huvudet uppåt pga att ryggen då tar stryk, den blir framtung och bygger upp fel muskler och kan så småningom börja spänna sig av ridning pga smärta i rygg, nacke. man måste komma ihåg att hästar inte är byggda att ha nån på ryggen.

en icke uppbyggande ridning blir ju helt värdelös för häst o ägare. en travhäst ska vinna lopp genom bra träning inför. kan man inte rida hästen utan risk för skada i längden,
då är det bättre att variera körningen, genom ex.dressyrkörning. eller att köra med förhållningar, halt, serpentiner, volter ökning minskning (dressyr)

har en i ett stall här bredvid med starthäst som även tävlar i kör-precision. det är en kul grej, gör hästen smidig , bygger upp liksidiga hästar och stimulerar förhållandet mellan häst o kusk. dels ökar andrahandsvärdet om hästen är dressyrkörd och lätt i hand.

o hästar e smarta, de vet skillnaden på jägers och flyinge.

tävlingsgrejor

det där tycker jag e en rolig grej med er travägare .)

varför har ni en tävlings o en vanlig??
e det inte bättre att använda den mjuka vanliga selen vid lopp oxå, så att allt känns som vanligt för hästen..

skulle bli helt fel om man hade en sadel för träning o en för tävling hehe! stackars häst, stel o ny sadel när den ska vara som bäst..

selar e ju annorlunda som tur e

tycker det verkar vara allmänt så att vid tävlings ska en viss brösta användas, en viss töm, en viss sorts benskydd och lindor som aldrig får användas annars osv.. oftast den finare selen av det två, den som ska hålla högst kvalité används minst?!

jag tycker mest det e kul att lyssna på när de snackar om sånt ;)

Re: tävlingsgrejor

ööhh hjälp. tävlingsryttare inom ridsporten brukar ha tävlingsträns o vardagsträns.. en sele formar sig inte efter hästen som en sadel, man har en till fint o en till vardags (tror jag iaf)

jag får spunk på dej snart människa.

jag säger samma sak som i din tråd på galopp du som inte kan sadla o tränsa din egen häst rätt , kom inte o klaga på andra http://hem.bredband.net/jensei/thumbnails/bilder/html/blomman6.htm

du har tydligen ingen uppfattning nånting, så börja samla frimärken lr nått istället :devil:

Jag har aldrig varit med om att ägarna håller sina hästar med selutrustning.

Den vanliga mjuka? :confused: :confused: Den nya stela med bättre kvalitet :confused: :confused:

Jag kanske är trög men....Vad snackar du om?

Jag brukar ofta ha en vanlig standardsele hemma och en lätt syntetmodesele i löp. Jag kör nästan alltid rockard hemma, skulle jag ha det i löp då också eftersom sulkyn ligger helt annorlunda bakom hästen?

Vari ligger det underliga att man vill att hästen och grejerna ska vara snygga näs man går ut till start? Det är lättare att hålla ett par startlindor hela och rena om de bara används då.

Sen förstår jag inte varför en finare sele skulle ha bättre kvalitét? De kan väl vara likvärdiga fast de ser olika ut?
Men visst, det ser ju trevligare ut när det kommer hästar till travet med skitiga täcken, halm i manen och sele med intorkad svett på. :smirk:

eeh, vart i landet håller ägarna med selutrustning? man kanske skulle flytta dit?!
som vanlig så har Krims redan svarat så som jag tänker...
det SKA va HELT, RENT, och snyggt till tävling. :bow:

:bow: :bow: ja du...kanske bättre att ha en sliten sele som KAN gå sönder iett lopp, än en som garanterat är hel o fräsh..jag har tärnsjö i både träning o tävling, men INTE samma sele..en tävling och en träning....dessutom har varje häst en EGEN tävlingssele..EGET huvudlag..EGNA gramasher, knäkappor och allt vad det är :D
Inte ska JAG, om jag kan undvika vara anledningen till att en kusk trillar ur för att selen kanske är sliten.....

Det finns kuskar som inte sitter upp bakom hästar med sliten utrustning....

???!!!????Alltså, jag förstår inte vad du vill ha ut???såhär brukar det låta då någon ridmänniska ska förändra travvärlden. Sadel som passar varje häst får mig att dra på smilbanden lite. Det är ju inte ridning vi ska syssla med??!!Kanske alla ridhästar skulle ha en anpassade sele också ifall de nu får för sig att köra in dem eller åtminstone tömköra. Och inte ska det vara något rackel från börjes heller utan gärna en walsh eller tärnsjö :rofl: .

Vad får dig att tro att selen är ny och stel bara för att den används till tävling???Oftast har man ju annan sele till tävling för man kör ju inte i samma vagn, därför blir det annan brösta också. jag tror nästa gång jag selar ut att jag ska sela ut den hästen i träninselen med grafströms tryckvagn och bredbröstan så snigelfarmor får se hur lustigt det skulle se ut och hur bra den hästen skulle stå sig mot de andra :D . Klart att man lägger på ett par gamasher i lopp om hästen behöver det men bara därför använder jag dem kanske inte i träning för det är ju dumt med onödigt skav från skydden om man kan slippa det??

Jag förstår fortfarande inte vad du vill ha fram med dina inlägg??Innan jag skulle idas gå in på ridsidan och kommentera hur fånigt de pryder sina kusar då de rider, ett för hästen, skrattretande pass i ridhuset med diverse atiraljer och matchande shabrak, benlindor etc, etc..Som det känns nu har jag vuxit ifrån det här med att provocera andra människor eller tro att jag kan förändra världen...
mvh jesse

Innan jag skulle idas gå in på ridsidan och kommentera hur fånigt de pryder sina kusar då de rider, ett för hästen, skrattretande pass i ridhuset med diverse atiraljer och matchande shabrak, benlindor etc, etc..
Stopp, stopp! Snigelfarmor är lika bra på att gnälla på oss som sysslar med ridsport. I det trådarna verkar hon vara en travmänniska som ska gnälla på allt som har med ridning att göra.

Jag instämmer där.... fast det kankse inte är just skolridning de behöver(?) utan snarare en varierad träning!
Själv rider jag aldrig in en travare som är i tävlingskondis och rider endast dem då om de har en ryggmuskulatur som är uppbyggd för ridning..

Oj, hur ska jag förklara detta *letar i papper från skoltiden* ;) Det har tydligen med diafragman att göra och en travare tränar upp den på att något annorlunda sätt ( om man jämnför med en häst som galopptränas)
travaren tar andetagen mer "stötvis"
Jag är verkligen jätte dålig på att förklara.. :(

Re: form-körning-ridning-sadlar

Min uppfattning är att det är fler ridhästar som har ont i ryggen än travare...

Oki, enligt din uppfattning skall alltså travhästen inte ridas?

Jag vet att et finns en travshop på Bergsåker för jag bor kring Sundsvall.

Liknande trådar

Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 470
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 261
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 203
Senast: Tarantino
·
Träning Hej! Jag tänkte höra om det är någon här som håller på med NH och kanske kan hjälpa mej. Det är så här att jag har en...
Svar
7
· Visningar
1 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka