järvsöfaks

Re: järvsöfaks bettet

får man lägga ut bilderna på de andra forumen?

jag e nyfiken på vad de som kan just betts inverkan i munnen säger.
jag tycker det ser helt knäppt ut, och det är inget jag skulle stoppa i munnen på någon. men det pga okunskap, jag VET helt enkelt inte hur jag ska fatta mig ang detta bett.

nån här som vet exakt hur det verkar?

nån sa att faksen inte skulle ha ett bett han inte trivs med....jag anser att travet ofta löser problem genom bettet. när man behöver gå uppåt i skalan till det starkare slaget då är det något som har hänt hästen fysiskt elelr psykiskt. jag försöker alltid gå neråt.
nu har jag inte med racing hästar att göra på det viset och vet inte hur en häst påverkas av denna extrema träning inriktad på fart. de glömmer kanske bettet? eller??

jag ser ju oftast att ju starkare bett ju otåligare människa, och travet o galoppen är ju otåliga sporter. (nu pratar jag proffsnivå, inte ni alla amatörer här inne som ÄLSKAR era hästar :)

till humelibumlan

hej hej, humlan-snygg färg e det en travare oxå? var har hon fått den färgen ifrån?

onödigt vetande: jag har brutit benet två gånger,sparkad, båda gångerna av just den färgen på häst och dessutom två olika hästar, med samma färg då. båda gångerna satt jag på min egen häst:) så akta er för sådana hästar!

Re: till humelibumlan

tackar :) Den färgen har hon fått från sin far.. tap In som hon är på pricken lik :love:

Jo, Humlan bör man akta sig för... men det beror knappast på färgen :p

tja..först ser det ju skrämmande mycket bett ut ..

men det kan ju vara ett alternativ till de mycket skarpare betten som alla tycks använda.

det kan nog sitta bra på en travare, som har ofta så dåliga ryttare och som måste gå så för att nå ett resultat istället för dessa eviga gummiband som travet kör med som de tror gör jobbet åt dem..

tyvärr brister det ofta redan vid sadeln, när ska travstallen (proffs)(?) förstå att man kan inte ha en sadel till merän två hästar.
stig h har ju mera ridning än andra proffstränare, vet någon hur många sadlar han har? och vem som är sadelexperten i stallet? och ännu roligare, hur många gummiband som hänger i selkammaren.

det är ju ofta så att antingen är man inom travet, eller inom ridningen.
jag känner mig iallafall unik i "mitt" stall :)

Öh va? Gummiband???
Om du menar halsförlängare så är det då bättre att dra ner hästens huvud med ett bett med hävstångseffekt?????

Ta en ordentlig titt i B.J´s selkammare och be honom gärna förklara vad och varför saker och ting används....

Han som f.d proffstränare & av det gamla gänget har nog både det ena och andra i sina gömmor....

Ang. sadlar. Hur ska en proffstränare som har tex. har 17 hästar ha sadlar som passar alla? Hästen kanske stannar i tre månader eller ett halvår, vem vet? Då tar man vad som finns, och hästarna kanske bara rids sporadiskt för att "göra annat"

I "mitt" proffsstall finns det 2 sadlar att välja på och tjejjerna tar den som passar bäst till den aktuella hästen.

Hos Stig H. kan jag tänka mig att varje skötare har en egen sadel, oberoende av antalet hästar och då har dom kanske fixat dit sin egen.
(för där har dom ju ett visst antal hästar per skötare)

Ja DU är verkligen unik!
jag fattar inte att du orkar... har inte sett ett enda vänligt och positivt inlägg på "trav" från dig, ändå håller du till i ett travstall?! Lär de dig inget alls där du håller till?? :devil:

Har travare dåliga ryttare? Antar du inte menar aktiba travare då... eftersom de inte bör ridtränas på samma sätt utan oftast rids för variationenen skull..

Jag trodde det var Ludde som stod för den mesta ridträningen i sverige?!
och även om sadeln är mycket viktig, rids som sagt inte travaren på samma sätt!

Det där bettet kommer inte i närheten av någon av mina hästar! :crazy:

:bow: kan inte annat än hålla med.
varför syssla med trav om man inte har ngt positivt att säga... lr är "våran" gren så hemsk??

Har travare dåliga ryttare? Antar du inte menar aktiba travare då... eftersom de inte bör ridtränas på samma sätt utan oftast rids för variationenen skull..

Varför bör inte en travare ridas på samma sätt som en ej aktiv travhäst? Själv tycker jag att det är fruktansvärt med okunniga travarryttare som sitter och åker häst i 120 km/h i skentrav med hästen skalle i jämnhöjd med ryttarens öron och ryggen som en hängmatta. :devil: Hoppas verkligen inte att det är så du tycker att en travare bör ridas... :(

har inte sett ett enda vänligt och positivt inlägg på "trav" från dig,
Du, det är likadant på de andra forumen när Snigelfarmor skriver. Fråga dom på galopp och hästutrustning och ryttarutrustning och..... :angel:

ja, eftersom man då kan kontrollera eftergiften.

av två onda ting..
jag förutsätter givetvis att man kan rida utan hand då.
vilket säkert inte alla motionärer kan såklart.
men mycket är klart bättre än att rida med hårt inspända gummiband. det mesta faktiskt!
som tur är rids hästarna inte så ofta inom travet men med ett gummiband som medhjälpare till en dålig ridstil och en "oinriden" häst ja, då kan man lika bra skita i att rida o låta hästen få gå i hage lite mera för det skadar då inte ryggen och nacken och stressar inte.

oh ja, jag snokar så gott det går :)

hittade bland annat två sadlar från förr..långt förr som bommen är av på som det reds med innan jag kom dit :)
letar sadel nu. Hopplöst att hitta sadel till snåla tränare, en sadel till fyra hästar..lutar åt bomlöst men tror inte jag kan sälja in det.

ang sadel till 17 hästar. har man 17 hästar tycker jag man ska ha minst tre olika bomvidder MINST, till det lägga minst 10.000 /sadel eller mer så man vet att det är BRA sadlar. Gärna en fem sex stycken sadlar så att man inte rider med fel känsla (passar den ? )
Har man 17 hästar så har man minst 10 selar oftast..då tycker jag man kan ha 5 sadlar. problemet är kunskapen. de förstår inte att en sadel inte är en sele. en sadel ska helst ligga på en häst annars formar den om sig osv..detta blir ju omöjligt. Men att satsa på en mycket bra sadel tycker jag är viktigt istället som man ju gör, snålar på sånt som tränaren inte förstår. (sadlar o ridning)

Det blir säkert bättre ju mera ridträningen tas i bruk, tyvärr kommer många hästar att få en helt värdelös motion under den inskolningsperioden-vilket kan leda till att man slutar rida den.
Det är ju oxå viktigt att man har folk som kan rida hästen i form. Många travare har så bra förutsättningar för att gå i form oxå. då gäller det att utnyttja det och inte börja med dåliga ryttare, opassande klämmande sadlar och gummiband kanske. usch..

jag börjar med "mitt" stall, kanske de för det vidare sen??

mvh Jenny s* :devil:

bj

vad kan jag hitta? har du historisk info?
hittade inte ett enda körspö värt att använda..

hittade över 400 segertäcken häromdagen på vinden ..
o så alla dessa ridfolk som köper dyra täcken..de skulle bara veta skattgömman!

målet med all ridning bör vara att först lära hästen att bli riden, dvs bära upp sig själv. jag kan lugnt påstå att de flesta hästskötarna från travet aldrig satt sig in i det, det tar otroligt lång tid och det är inget som lärs ut på ridskolor. jag kan inte det, jag vet i teorin men det är jättesvårt.
det jag tänker på att är det en häst i tävlingskondis kan en dålig sadel och en ryttare med dålig hand, sist och eventuella hjälptyglar (gummiband) förstöra så mycket.

jag skulle inte släppa upp nån på en tävlingshäst och låta den bära en ryttare om inte ryggen är byggd för det.
många travare har just otroligt svaga ryggar gjorda för att springa inte för att bära. och detta kommer inte från mig utan från alla oss som är aktiva med våra fd travare. vi vet vilka problem det är med en travare som ridhäst. det är ovanligt att se en travare som lugnt och utan motstånd travar med huvudet nere. kör man med käk blir det omöjligt för hästen att sträcka ut sin rygg o hals.

även om det bara är omväxlingsridning så gör den timmen att hästen kan få ont i ryggen då ryggen är sänkt, med en illa tillpassad sadel kan det gå ännu fortare. sätter man dessutom på ett gummiband eller skarpt bett och hästen inte tillåts gå i en låg form så är det bättre att ut o gå med hästen eller låta den gå i stor hage.

kan man inte det kan man ge hästen spänningar som senare försämrar den övriga träningen.

att jag säger detta ska inte tas som ett hån mot din och min travsport, detta är både för hästens skull och för tränaren. det är ju kul om hästen kan hållas fräsch utan att störas av ryggont, spänningar i nacke, käke, o rygg. det borde väl alla hålla med om? "alla" kan motionsköra en häst men alla kan tyvärr inte rida så att det gagnar hästen o tränaren.

o du, leta lite till så ska du nog hitta ett vänligare inlägg än vad du ger mig här o nu :)

Re: hmmm...

tyvärr ja... ;)
skulle bli intressant om nån ville provköra henne nu... :o skulle nästan filma det... :idea:
du, är du hemma på julafton? i så fall kanske jag kommer över efter jobbet (slutar nog typ vid 10) och byter julklappar. (sorry att jag gick från ämnet... )

Minst 10 selar till 17 hästar!! :eek: Oj....var har du jobbat? Två selar/skötare med 7 hästar har varit standard i de stall jag jobbat. En sele till start och en till vardags.

samma här. det va ett evigt pusslande till start...fast vi lånade av varandra om det körde ihop sig.

Liknande trådar

Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 470
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 261
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 203
Senast: Tarantino
·
Träning Hej! Jag tänkte höra om det är någon här som håller på med NH och kanske kan hjälpa mej. Det är så här att jag har en...
Svar
7
· Visningar
1 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka