Re: järvsöfaks bettet
målet med all ridning bör vara att först lära hästen att bli riden, dvs bära upp sig själv. jag kan lugnt påstå att de flesta hästskötarna från travet aldrig satt sig in i det, det tar otroligt lång tid och det är inget som lärs ut på ridskolor. jag kan inte det, jag vet i teorin men det är jättesvårt.
det jag tänker på att är det en häst i tävlingskondis kan en dålig sadel och en ryttare med dålig hand, sist och eventuella hjälptyglar (gummiband) förstöra så mycket.
jag skulle inte släppa upp nån på en tävlingshäst och låta den bära en ryttare om inte ryggen är byggd för det.
många travare har just otroligt svaga ryggar gjorda för att springa inte för att bära. och detta kommer inte från mig utan från alla oss som är aktiva med våra fd travare. vi vet vilka problem det är med en travare som ridhäst. det är ovanligt att se en travare som lugnt och utan motstånd travar med huvudet nere. kör man med käk blir det omöjligt för hästen att sträcka ut sin rygg o hals.
även om det bara är omväxlingsridning så gör den timmen att hästen kan få ont i ryggen då ryggen är sänkt, med en illa tillpassad sadel kan det gå ännu fortare. sätter man dessutom på ett gummiband eller skarpt bett och hästen inte tillåts gå i en låg form så är det bättre att ut o gå med hästen eller låta den gå i stor hage.
kan man inte det kan man ge hästen spänningar som senare försämrar den övriga träningen.
att jag säger detta ska inte tas som ett hån mot din och min travsport, detta är både för hästens skull och för tränaren. det är ju kul om hästen kan hållas fräsch utan att störas av ryggont, spänningar i nacke, käke, o rygg. det borde väl alla hålla med om? "alla" kan motionsköra en häst men alla kan tyvärr inte rida så att det gagnar hästen o tränaren.
o du, leta lite till så ska du nog hitta ett vänligare inlägg än vad du ger mig här o nu