Järntabletter (Niferex)

Sv: Järntabletter (Niferex)

äter hellre sånt som innehåller med järn

Så tänkte jag oxå. Åt spenat, torkad frukt och drack Blutsaft. Tror du det hjälpte?:grin: Nej! Istället fick jag äte fler Niferex på kortare tid längre fram.

Jag tycker du ska börja med järntabletter nu. Då kanske du inte behöver ta så hög dos.

Det är inte kul att ha lågt järn när man är nyförlöst. Jag åkte på varenda förkylning och influensa som fanns... Inte alls smidigt när man har en nyfödd att ta hand om.

Men herregud vad du går på...

Jag skrev ju tråden för att jag ville veta.

Du skriver som att jag skiter i det fullständigt..?

Senast ändrad:

KL

Vet ej vad mitt Hb-värde var för det berättade hon inte. Däremot sa hon att det var på gränsen till att behöva äta järntillskott :)

SKa absolut testa efter att jag läste att många av er klarar att ta dom galant. Vill inte bli förstoppad!

Så tänkte jag oxå. Åt spenat, torkad frukt och drack Blutsaft. Tror du det hjälpte?:grin: Nej! Istället fick jag äte fler Niferex på kortare tid längre fram.

Jag tycker du ska börja med järntabletter nu. Då kanske du inte behöver ta så hög dos.

Det är inte kul att ha lågt järn när man är nyförlöst. Jag åkte på varenda förkylning och influensa som fanns... Inte alls smidigt när man har en nyfödd att ta hand om.

SKa absolut börja! Tack för alla råd!

Jag har under båda mina graviditeter ätit Niferex, och har inte haft några som helst problem med magen/förstoppningar. Tänk på att gärna dricka något C-vitaminrikt i samband med att du tar ditt järnintag (oavsett ifall du väljer att ta det i tablettform eller via kosten), C-vitamin förbättrar järnupptaget avsevärt, medans exempelvis te/kaffe/mjölk försämrar kroppens förmåga att ta upp järn.

Järnrik kost:
Blodpudding
Leverpastej
Broccoli
Spenat
Lever (men det avråds det från att äta under graviditeten pga för högt innehål av vitamin A)
Persilja
Fullkornsprodukter
Ruccola
Gröna ärtor
Potatis
Torkad frukt (aprikoser är extra järnrika)

Så det blir till att ha apelsinjuice hemma, smarrigt!

Jag hade störst problem med att komma ihåg de där rackarns tabletterna och då mitt hb höll sig mellan 110-120 oavsett vilket så gjorde det inte så mkt.

Min bm sa att man kan ta tabletterna innan man går och lägger sig så slipper man oftast illamåendet.

Kan man må illa av skiten!? :eek: Då ska jag absolut ta innan jag går o lägger mig.

Mjölk hämmar järnupptaget medan C vitamin hjälper till :)

Om du ligger på gränsen kan du äta Hemofer istället om Niferex om din mage att blir stenhård ( som min ).

Men du kanske bör kolla med din BM vilken dos du ska ha ?

:)

Tillägg:

Jag dricker Proviva female ( en dryck som förbättrar upptaget av järn, med extra järn, vitamin C och folsyra )

Senast ändrad:

Jag fick lov att äta Niferex då det inte räckte till med järnberikad kost. Var inte så glad över detta men gick på apoteket ändå (köpte med mig en flaska Laktulos på en gång...). Sedan tog jag typ en kapsel max varannan dag i en månad, knappt det, och mitt blodvärde steg från 110 till 122!! Lycklig! Så för mig räcker det med den dosen och visst, trög i magen, men Laktulosen fungerar ok.

jag har oxå blivit rek niferex, jag mäter hb-värdet varje vecka genom min utbildning så jag börjar inte ta dem fören jag behöver det,

mjölken gör att järnet inte tas upp av kroppen utan de går rakt igenom, c vitamin har motsatt effekt, alltså hjälper kroppen ta upp järnet.

många rekommenderar blutsaft det innehäller oxå mkt järn. men jag tar hellre tablett än dricka, är så känslig för smaker:p

Jag åt Duroferon under graviditeten och det gick ok men jag hade redan bulkmedel sen innan pga trög mage i samband med graviditeten för övrigt. Jag drack även blutsaft och åt mycket grönsaker med järn i och c-vitamin för att kroppen ska kunna ta upp järnet bra med. Fick på så sätt ordning på järnvärdet igen. Det var himla tur eftersom jag sen fick snitt o man blöder ju lättare om man har lågt hb så jag är iaf glad att jag gjorde det.

Jag har ätit Niferex, men var tvungen att sluta. Förstoppning deluxe och mitt livs första hemorojd :eek:! Oh fy satan vad ont det gjorde. Dessutom var jag lika trött och snurrig, mådde illa efter att jag hade ätit etc.

Var utan järntabletter en vecka. Mådde helt ok.

Började sedan med Dureferon. Och är tillbaka där jag började :crazy:

Har också försökt hålla mig till mycket järnrik mat, men det fungerar inte alls (dock har jag ett väldigt lågt hb värde).

Vad klurigt/jobbigt för dig.

Hemofer är ju mildare men om du har väldigt låg HB-värde så går det åt många varje gång.

Jag har C-vitamin/Järn som brustablett, Hemofer och Proviva Female och mitt HB har stigit rejält nu mellan provtagningarna.

kl

Efter att ha läst vad Pmm skrev ringde jag min kompis som är sjuksköterska och frågade vad som händer vid järnbrist.

Enligt henne är det du själv som drabbas, du blir väldigt trött. Barnet tar det den behöver. Det är bara vid väldigt extremt järnbrist som barnet kan ta skada men det är väldigt, väldigt ovanligt. Och med den kontroll som vi regelbundet går gå på är risken väldigt minimal att det inte skulle upptäckas i god tid.

Sen är det som Pmm säger att det är Hb man mäter (inte järnvärdet egentligen). Järnet har många uppgifter i kroppen men om man får i sig för lite järn tar kroppen allt järn till produktionen av dom röda blodkropparna, det gör också att det inte alltid syns på Hb-värdet i början om järnreserverna är dåliga. Men om sen även dom sista reserverna börjar ta slut sjuker Hb-värdet kraftig och det är då svårt att bygga upp reserverna igen, därför är det bra att förebygga innan Hb-värdet sjunker. Kroppen behöver väldigt mycket järn under en graviditet och det är få som klarar sig utan tillskott.

Jag är också lite rädd för hur magen ska reagera på järntabletterna, min mage är lite krånglig redan nu. Men jag provar så får vi se vad som händer, går det inte så är det bara att sluta och prova en annan sort.

Det med trötthet stämmer precis. Jag är trött jämt och ständigt och då är jag inte gravid.

När jag var gravid kunde jag inte stå längre än en kvart för jag blev så yr och det blev svart för ögonen. Så blir det nu med, men enbart när jag har mens.

Jag fick lov att äta Niferex då det inte räckte till med järnberikad kost. Var inte så glad över detta men gick på apoteket ändå (köpte med mig en flaska Laktulos på en gång...). Sedan tog jag typ en kapsel max varannan dag i en månad, knappt det, och mitt blodvärde steg från 110 till 122!! Lycklig! Så för mig räcker det med den dosen och visst, trög i magen, men Laktulosen fungerar ok.

När jag jobbade på hemtjänsten sa en tant att Laktulosen gjorde så att hon gick och fes hela dagarna - stämmer det? Det är hennes kommentar som gjort att jag inte velat köpa Laktulos. :p

Stämmer på mig ;)

När jag låg på sjukhuset fick jag sluta med Laktulos eftersom jag fick bubblor som var så stora att dom gjorde superont ( i tarmen alltså )

Prova först!

Om det blir jobbigt (jag blev STENhård i magen) så testa t ex Blutsaft istället.

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 856
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 430
Senast: Och_Aye
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 104
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte