Järntabletter (Niferex)

Sv: Järntabletter (Niferex)

Nu har jag börjat med Niferex om nån ville veta :rofl: Så jag är inte hemsk o jag ska orka med, pmm :)

Jag har mer fart på magen med Niferex än utan, så det kan funka så också. Tydligen. :)

jag äter precis som dig Hemofer.

jag är väldigt dålig på att äta frukt och grönt så mitt hb sjönk rejält här för en månad sedan.
sen jag började äta Hemofer så har mitt hb ökat.

det som är så bra med dem är ju att dem innehåller folsyra. :)

Jag undrar varför inte fler äter fiber på påse istället för att blir hårda i magen eller sluta med järntabletterna? Det verkar knappt ens som folk försöker?? Det finns ett pack man kan köpa med 12 påsar som inte alls kostar mycket.
Är det de här påsarna som man köper på Apoteket med något slags pulver som man blandar ut i vatten? Jag letade nämligen efter fibrer på påse efter att ha läst den här tråden (har precis börjat med Hemofer då jag är blodgivare och ligger precis under gränsen för blodgivning, och inte tycker om tabletterna man får på blodcentralen) och det var de jag hittade men visste inte om det var rätt... Köpte då istället Frukt&Fibrer tuggtärningar, men det var nog ett misstag :crazy: ;) De smakar inte så gott... Har hittills bara tagit två, så jag har inte märkt av någon större effekt än, men min mage har varit otroligt uppblåst sedan jag började med Hemofer. Kan mer fibrer (och vatten såklart!) hjälpa mot det tro..?

KL

Vem fasiken står ut med o äta den här skiten?
Tar på kvällen o helskotta vad min mage lever rövare sen. Bubblar ju så jag lyfter från sängen.

Finns det nåt mildare???

Haha men läs din egen tråd :p

Jag har kommit med två mildare alternativ om du har hyffsat HB, allt beror ju på det ;)

Jag har ätit Hemofer, nu dricker jag C vitamin / järn brustablett och min mage är mycket lugnare ...

Jag ska nog också prova något annat än Niferex, min mage klarar dom bra men magen vänder sig nästan av smaken på kapseln. Det går ju ganska fort att svälja ner den men fy vad vidrigt den smakar.
Jag ska till barnmorskan den 25:te så jag väntar till då och kollar hur hb ser ut också. Jag är för snål också för att slänga dom tabletterna jag redan köpt.

Haha men läs din egen tråd :p

Jag har kommit med två mildare alternativ om du har hyffsat HB, allt beror ju på det ;)

Jag har ätit Hemofer, nu dricker jag C vitamin / järn brustablett och min mage är mycket lugnare ...

Jag var upprörd när jag skrev :rofl:
Tack!

Jag ska nog också prova något annat än Niferex, min mage klarar dom bra men magen vänder sig nästan av smaken på kapseln. Det går ju ganska fort att svälja ner den men fy vad vidrigt den smakar.
Jag ska till barnmorskan den 25:te så jag väntar till då och kollar hur hb ser ut också. Jag är för snål också för att slänga dom tabletterna jag redan köpt.

Haha jag har aldrig känt smaken däremot :D Ger tillbaka dom till apoteket eller om nån här känner för o ta dom så finns det :)

Ska till BM om två dagar, kollar läget då!

Tänk så olika det kan vara!
Min mage fungerar bättre med Niferex än utan! Fast det ser ju ut som om man skiter kolbitar... :angel:

Efter mitt sista besök hos BM "måste" jag dock äta två tabletter om da'n... Inte för att det gör nått, men det känns drygt.
Barnmorskan tyckte att jag skulle äta palttunnbröd eller nått sånt skit oxå, aldrig i livet att jag sätter mig och gluffsar i mig bröd med blod i!! *usch*

Turbofling; Hur hinner du känna smaken av kapslarna? De smakar väl ingenting? Jag har tom plockat isär en kapsel och bara ätit innehållet och inte ens det smakar ju någonting... (jag fick lov att ta reda på hur elendet såg ut. :))

Ta en matsked med Yogurt/fil som du lägger tabletten i - då känner du inte smaken. (En matsked bör inte vara nog mycket mjölk för att det ska göra så det åker rätt igenom?) Annars kan du göra så när du sväljer att du fyller munnen med juice eller något annat som smakar mycket, och kastar in tabletten så att kapseln inte ligger direkt i munnen själv. En variant på Yogurt/fil kan också vara sylt eller något liknande. :)

Hur jag hinner känna smaken vet jag inte, sväljer så fort jag bara kan. Men eftersmaken är hemsk. Med juice är det ännu värre. I vanliga fall har jag inga problem alls att svälja tabletter. Äter omega-3 också och dom går ner utan problem, dom smakar inget men luktar destå värre. Jag tror mitt smak och luftsinne är lite känsligare nu.
Men jag forstsätter att äta, jag behöver än så länge bara ta varannan dag så det klarar jag. Bismaken försvinner ganska fort igen.

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 856
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 430
Senast: Och_Aye
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 104
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte