Järntabletter (Niferex)

Sv: Järntabletter (Niferex)

jag har oxå blivit rek niferex, jag mäter hb-värdet varje vecka genom min utbildning så jag börjar inte ta dem fören jag behöver det,

mjölken gör att järnet inte tas upp av kroppen utan de går rakt igenom, c vitamin har motsatt effekt, alltså hjälper kroppen ta upp järnet.

många rekommenderar blutsaft det innehäller oxå mkt järn. men jag tar hellre tablett än dricka, är så känslig för smaker:p

Blutsaft finns i tablettform. Har börjat med dem i förebyggande syfte och är mycket piggare!

Det tror jag inte du gör, jag ville bara berätta att det inte är järnet man kolalr utan Hb-värdet och vad Hb är för något!

Även fasst du ligger precis på gränsen till bra så bör man ha i baktanken att man kan förlora väldigt mkt blod under förlossningen.

Sen vet inte jag vad ditt Hb ligger på, jag har 147 i normala fall, sjönk till 118 king v.20. Åt 1 niferex om dagen till typ v.28 då mitt Hb var tillbaka till 145 å då åt jag 1 varrannan/var tredje dag. För att sen sluta helt i slutet av graviditeten för att inte få för högt hb-värde vilket inte heller är bra. Jag hade 147 vid sista BM-besöket och även vid efterkontrollen.

Jag var ändå riktigt trött under graviditeten, men det berodde på mitt blodtryck och inte alls Hb-värdet (för lite syre i blodet)

Jag har periodvis mkt dåligt hb. Det har inte bara berott på gravidtet utan det har kommit ändå. Jag har ätit hemofer, niferex och nån mer... Har blivit hård i magen av alla. Så det är väl rätt individuellt skulle jag tro.

Jag har även blivit inlagd då mitt hb var alldeles för lågt. Detta hände när jag var 15 år.

Enligt min läkare spelar det ingen roll om man äter mkt broccoli för man måste äta såna mängder för att det ens ska ha effekt.

Nu är jag gravid igen och mitt hb har sjunkit från 120 (vid inskrivningen) till 103. Min bm sa åt mig att ta två neferex när jag borstar tänderna på kvällen. Men eftersom jag ofta somnar i soffan och sen är helt förvirrad när jag borstar tänderna så glömmde jag tabletterna. Nu har jag börjat ta dom vid andra tidpunkter, måste ju vara bättre att ta dom alls än att strunta i det. Enligt bm påverkar hb:t inte barnet. Men enligt det pmm skriver så gör det ju det ändå... Jag vet inte!

När jag jobbade på hemtjänsten sa en tant att Laktulosen gjorde så att hon gick och fes hela dagarna - stämmer det? Det är hennes kommentar som gjort att jag inte velat köpa Laktulos. :p

Det är nog olika, ett milt medel att testa i alla fall! För mig fungerar det bra. Laktipex är samma substans fast i pulverform, men det verkar så många få magknip av i stället... hmm... det är nog bara till att prova sig fram!

Jag jobbar i reception, därför jag inte är så sugen på att testa ifall det är så. Den dagen jag inser att "jag blir tokfisig av det här" kommer inte vara rolig att sitta och fisa när det springer förbi folk hela tiden. :p Får nog leva med min vanliga mage (vilket iof är tredje torsdagen varje månad på ett ungefär) den lilla tid som är kvar. :)

Jag jobbar i reception, därför jag inte är så sugen på att testa ifall det är så. Den dagen jag inser att "jag blir tokfisig av det här" kommer inte vara rolig att sitta och fisa när det springer förbi folk hela tiden. :p Får nog leva med min vanliga mage (vilket iof är tredje torsdagen varje månad på ett ungefär) den lilla tid som är kvar. :)

Hahahaha!:D:D:D

Hej
100 gram färsk spenat innehåller 2 mg Fe 2+, 1 kilo innehåller således 20 gram och 10 kilo spenat 200 mg järn (kolla på slv´s hemsida)

broccoli innehåller ännu mindre

2 kapslar Niferex innehåller 200 mg

Tro mig, det är lättare att äta 2 piller än att trycka i sig en säck med grönsaker varje dag. Lite linfrö el dyl kan väl hålla magen i schack?
Sen behöver man ju inte tänka på hur man framställer tabletterna..ngn vänlig själ upplyste mig om att man gör dem av hästblod..jummy..sväljer de äckliga kapslarna medans jag försöker tänka på ngt annat än en balja med blod:eek:
Magen klarar sig utan problem dock.
Snälla någon säj att det är fel...säj att man pulvriserar en järnbit och häller i kapslarna
mvh
/Evale

ngn vänlig själ upplyste mig om att man gör dem av hästblod..jummy..sväljer de äckliga kapslarna medans jag försöker tänka på ngt annat än en balja med blod:eek:

Nu vart jag nyfiken och börja söka och det enda jag kommit fram hittills är att det är en c-vitamin.

Där emot är ju kapseln gjord av gelatin. Och den finns där för att järngranulaten ska hålla sig i kapseln tills den kommer till tolvfingertarmen där järnet frisätts och tas upp av tarmen.

hmmm C vitamin= Askorbinsyra, inte finns det väl ngt järn i den??

inte för att jag är någon kemist men näää, så kan det väl inte gå till?
gelatin är äckligt i sig:crazy: (kokta senor och klövar)

jaja, vore intressant att veta vad det är man pillar i sig...

/Evale

Laktulos var rena giftet för min mage, fy vilken magknip.

Jag undrar varför inte fler äter fiber på påse istället för att blir hårda i magen eller sluta med järntabletterna? Det verkar knappt ens som folk försöker?? Det finns ett pack man kan köpa med 12 påsar som inte alls kostar mycket. I början fick jag dricka 2-3 glas om dagen, på slutet 1 påse ibland. Toppen också efter förlosningen när man bara vill att magen ska fungera.

Jag sökte på Ferroglycinsulfat.

Klövar i gelatin var de dummaste jag hört.

PMM, slaktare sen 4 år tillbaka...

Jag har nog försökt allt, men min mage är verkligen helkass ( efter alla starka mediciner genom åren ).

Men att sluta med järntabletterna gör jag inte så jag får stå ut med krånglig mage :)

Jag har också sjukligt trög mage. Jag har fått saker för min mage redan i nappflaskan :( Vår son har än så länge inga problem. Jag hoppas han fått sin pappas racermage. Som jag levt i alla år är inte roligt alls.

hmmm C vitamin= Askorbinsyra, inte finns det väl ngt järn i den??

inte för att jag är någon kemist men näää, så kan det väl inte gå till?
gelatin är äckligt i sig:crazy: (kokta senor och klövar)

jaja, vore intressant att veta vad det är man pillar i sig...

/Evale
gelatin är väl gjort av brosk, dvs grisöron och liknande?

utvinns järnet från blod är det väl bara bra? Hellre det än att det bara spolas ut i avloppet... För det lär knappast vara så att de slaktar en bunt hästar bara för att ta reda på blodet utan isf är det väl en biprodukt vid den vanliga slakten.

gelatin är väl gjort av brosk, dvs grisöron och liknande?

utvinns järnet från blod är det väl bara bra? Hellre det än att det bara spolas ut i avloppet... För det lär knappast vara så att de slaktar en bunt hästar bara för att ta reda på blodet utan isf är det väl en biprodukt vid den vanliga slakten.

ja gelatin utvinns ur slaktavfall som ben, bindväv, hud som kokas och blir klistrigt och blandas med olika ämnen, sen torkas det. Säkert bra att allt tas tillvara.

Vet inte om det är järn från blod eller ej ,hur som helst,tanken är äcklig (för mig, tänkte inte på några stackars åderlåtna hästar) kapslarna smakar unket och vill gärna klibba fast halvvägs ner i strupen och då är det svårt att inte tänka på ingredisenserna..

inte gott men man blir pigg och kry iallafall och slipper knapra kilovis med grönsaker
/Evale

Jag sökte på Ferroglycinsulfat.

Klövar i gelatin var de dummaste jag hört.

PMM, slaktare sen 4 år tillbaka...

ok, glad att jag kan tillföra ngt på din dummaste-lista. :rofl: Stryk klövar, lägg till gris och ko-hudar, senor och ben, jummy.
kapslarna med gelatinöverdrag innehåller järnkomplexet+C-vitamin+ bärarsubstanser, och var järnet framställs ifrån kan vi lämna till fantasin.

/Evale- oxå jobbat på slakteri åt det stora statliga verket och knaprar ständigt niferex

Har du jobbat på slakteri så borde du veta att man tar tillvara på allt på något sätt. Och att det inte alls är äckligt. Det är jätte bra. Det är naturliga produkter. Har du kollar på matakuten? Där ringde Bert och frågade hur vitaminerna som lättmjölken är berikad med kommer ifrån och de visste inte SLV! Då äter jag faktiskt hellre hästblod och koskinn.

PMM: Nej, har inte sett matakuten med Bert, vad SLV vet om mjölk eller ej befinner sig utom mitt intresseområde, dricker inte mjölk och är inte en representant för SLV men brukar kolla i deras näringstabeller. Vitaminerna i mjölken är säkert från någon sunkig källa eftersom du tar upp det som jämförelse.

Ja, jag har jobbat på slakteri, vet mkt väl att allt tas tillvara, var sak i sin balja, var tycker du att min kunskap brister?

Jo, jag tycker att det är äckligt att äta senor, hud och blod men tycker för all del att det är fritt fram om man vill förtära det.

F ö har vi väl ändå kommit fram till att järntabletter oavsett om man tycker om dem el ej har ett överlägset högre järninnehåll än vad man får i sig via vanlig mat. C-vitamin hjälper till vid upptag mjölkprodukter hindrar. Och det var väl kärnan i den här tråden.
/Evale

Klövarna och gelatinet. Det första vi skar bort var klövarna och de åkte direkt ner i kvarnen.

Jag drog upp det som ett exempel, då jag tycker det är helt sjukt att inte ens SLV vet ursprunget på de vitaminer mjölken berikas med. Vem vet vad de kommer ifrån och framför allt hur det är framställt?

Även fast jag inte äter allt så vill jag veta var det kommer ifrån ursprungligen och hur det framställs. Oavsett om det är en medicin, köttbit eller mjölk. Jag tycker det är jätte bra om de använder hästblodet till järntillskott om det nu är så, om nu inte blodet kommer ifrån USA.

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 856
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 430
Senast: Och_Aye
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 104
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte