JÄrnbrist

J

Jordgubben

Är det någon som vet om det är vanligt bland hästar?
Jag får ofta själv järnbrist och vet hur trött man blir, tänkte att det kanske är förklaringen till många slöa hästar därute?
Såg att det fanns järntillskott till häst att köpa men hörde att man helst ska ta blodprov först för att få reda på om hästen har järnbrist, hur många gör det?
Sen fanns det järntillskott avsedda för smågrisar, vet ni om det går att ge till hästar? blir betydligt billigare, frågade Vet men han visste inte.
Tack på förhand

Sv: JÄrnbrist

kan hästar överhuvudtaget få järnbrist?

Har nämligen hört att det ska vara en "omöjlighet" men vet inte varför.

Jo, hästar kan få järnbrist men det är inte särskilt vanligt enligt min vet.
Järn ger man inte i förebyggande syfte, utan endast när hästen har konstaterat dåliga värden på blodprov. Symptomen däremot kan vara liknande som hos oss människor - trötthet och brist på energi.

Hästar kan få "järnbrist".

Detta är taget från sjukvårdsrådgivningens sida;
"När man har blodbrist, så kallad anemi, har man för få röda blodkroppar eller för liten mängd hemoglobin i de röda blodkropparna. Hemoglobinet, ett järnhaltigt ämne som ger blodet dess röda färg, fångar upp och transporterar syre från lungorna ut till kroppens celler. Blodbristen gör att kroppen inte får tillräckligt med syre."

Texten ovan är ju avsedd för människor, men det gäller samma för häst.

Dock är det VÄLDIGT ovanliga att hästar får "järnbrist", man ska inte ge järntillskott om man inte har tagit blodprov och fått konstaterat vad det är för fel på hästen. Ett järnöverskott kan försämra eller slå ut upptagningen av andra ämnen. Sedan är det inte heller säkert att det är själva järnet som saknas, utan det kan i grunden vara kopparbrist som gör att hästen får järnbrist.

Min häst får järnbrist varje vår och varje höst. Ingen vet varför han får det, men då ger jag honom "koppar-järn" tillskott i ca en månad och då blir han okej igen. Symptomen på honom är att han blir lite hängig, sover mycket i hagen, orkar ingenting på ridpassen (han är pigg i ca 10 minuter, sedan faller han isär totalt och orkar inte hålla ihop kroppen)...

Det brukar anses att grovfodret i allmänhet i sverige har en bra halt av järn. Antagligen därför det är så pass lite utbrett. Har man dock otur och får hö med väldigt dåliga värden så kanske.

Men som det har skrivits tidigare så skall man inte ge järntillskott om inte järnbrist är bekräftat.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 051
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar