Järnbrist

Sv: Järnbrist

Jag mådde också väldigt dåligt av järntabletter.
Har du provat blutsaft?

Katrinblommon och päron är lösande, har du provat det?

Ricinolja ska du absolut inte prova som gravid, har du otur sätter förlossningen igång av det.

Tänk på att Blutsaft inte går att jämföra i styrka mot t.ex. Niferex eller de som börjar på D (vad de nu heter) Jag tar flytande järn annars, men när jag var gravid räckte det inte till (Men jag dricker Järnsaft som smakar mycket bättre och kostar hälften mot vad Blutsaft gör) Så vill man gå ned i styrka med sitt järnpreparat så tycker jag att man måste rådgöra med läkare/BM först så man inte har jättelågt (som t.ex. jag hade)

Tänk på att Blutsaft inte går att jämföra i styrka mot t.ex. Niferex eller de som börjar på D (vad de nu heter) Jag tar flytande järn annars, men när jag var gravid räckte det inte till (Men jag dricker Järnsaft som smakar mycket bättre och kostar hälften mot vad Blutsaft gör) Så vill man gå ned i styrka med sitt järnpreparat så tycker jag att man måste rådgöra med läkare/BM först så man inte har jättelågt (som t.ex. jag hade)

Fast i valet att må väldigt dåligt och att tillföra järn på det sätt som kroppen kan hantera så tycker jag att valet är ganska enkelt, man får öka dosen helt enkelt.
Kroppen mår ju dåligt av järnet ts tillför nu och då är det bättre att vara snäll mot sin kropp och ge den sådant den kan hantera.

När jag fått min dotter hade jag extremt lågt blodvärde men eftersom jag mådde så dåligt av de järntabletterna jag fick så valde jag att inte äta dem.
Man måste ju alltid välja med hänsyn till vilka biverkningarna är.

Inte exakt, (jag o siffror :angel:) men jag vet att nu när jag äter järn ligger det på nittio-någonting.

Har jag rätt när jag säger att bebis inte har någon järnbrist, utan att det bara är jag? Att bebisen "stjäl" det järn den behöver o jag får klara mig på resten.

Har låtit bli järnet idag också, är mycket piggare i huvudet, inte illamående. Tänkte ge Niferexen ett sista försök o äta det bara på kvällen o se om det är bättre.

Inte exakt, (jag o siffror :angel:) men jag vet att nu när jag äter järn ligger det på nittio-någonting.

90 är väldigt lågt hb värde!! ett normalhb för kvinna ska ligga på 120- 155gr/lit (men mediciner kan oxå påverka, likaså kost ålder och vilken kondition kroppen är i. man ska inte glömma ta hänsyn till detta)

mitt normalhb vet jag ligger på 130 så förmodligen kommer det vara något lågt nu under grav. ska till bm på tors så får veta då..

jag har oxå hört att fostret får de ämnen man själv har lagrat, så man bara själv blir lidande...

Senast ändrad:

Har jag rätt när jag säger att bebis inte har någon järnbrist, utan att det bara är jag? Att bebisen "stjäl" det järn den behöver o jag får klara mig på resten.

Har låtit bli järnet idag också, är mycket piggare i huvudet, inte illamående. Tänkte ge Niferexen ett sista försök o äta det bara på kvällen o se om det är bättre.

Du har helt rätt i att bebisen tar vad den behöver och att det är din kropp som får brister.

Angående det blodförtunnande kan du själv söka på fass.se om biverkningar. Man kan bli yr av lågt blodtryck också. Äpplen är inte lösande. Ät havregrynsgröt, jordgubbar, broccoli, spenat mm.

Vet inte om det är till nån hjälp för dig, men för att mitt HB-värde skulle bli bättre under graviditeten fick jag lov att även ta B12-tillskott (vitamin).

Har normalt HB runt 140-145. Under graviditeten sjönk det sakta men säkert trots att jag åt svaga järntabletter. När jag var nere i 120 började jag med dubbel dos niferex och lyckades i alla fall få HB-värdet att stanna runt 120 men inte stiga. När jag var i åttonde månaden kom jag av en slump på att mitt B12 alltid har legat lågt, och eftersom det är med i blodbildningsprocessen så anade jag att det kanske var det som saknades.
Började äta B-vitamintillskott (B kombin forte) tillsammans med niferexen.
Vid förlossningen hade jag HB på 135. Efteråt 110. Vid efterkontrollen åtta veckor senare 150! Fast då blev jag beordrad att sluta med järntillskotten :D

Men jag har ätit Vi-Siblin under tiden. I början åt jag det nog 3-4 ggr per dag för att hålla igång magen. Det är fibrer som bulkar upp, så det "laxerar" inte. Laktulos däremot var rena giftet och hjälp vad magknip jag fick av det.

Tänk bara på att Vi-Siblin försvårar järnupptaget! Jag är blodgivare, så nu äter jag Niferex, men ser till att ta dosen mitt på dan (tillsammans med C-vitamin!!!) och Vi-Siblin morgon och kväll.

Vi-Siblin är mycket bra för hård (och lös) mage, men det är viktigt att dricka vatten!!!

Blodpudding och apelsinjuice är en bra järnrik middag!

Dock köpte hon fel, o kom hit med stolpiller:crazy:... Har vid två tillfällen haft så ont att jag faktiskt använt dom, och dom hjälper, men jävlar vad ont det gör första halvtimmen:o.

Testa att kombinera salva och stolpiller!

Salvan underlättar insättning av stolpiller kan jag säga, kan göra jävligt ont annars. Stolpiller är bra för inre hemorojder, medas salva är bättre för yttre. Jag kombinerar alltid! (Har du inte hemorojdsalva, ta vaselin på stolpillret!)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 409
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 128
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 134
Senast: Liten
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 564
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka