Jargong på arbetsplats (Utbruten från Dejtingtråden 26!)

Alltså, chefen sa det till mig och min närmaste kollega. Vi var helt införstådda med att han skämtade med oss och han är helt medveten om att vi båda kan ta det. Min kollega har jobbat där i många år och umgås med chefen privat, jag är fortfarande ganska ny men har kommit nära båda två. Ingen big deal för någon av oss.
Förstår du inte? Det handlar inte om att kunna ta det. Jag gissar att de flesta av oss skulle stå ut, vi skulle inte börja gråta. Men tycker vi att det är något att rycka på axlarna åt? Nej. Varför inte? Det är inte så vi vill tala till och om varandra. Det är inte anständigt, det är ovärdigt. Det säger något om hur man ser på människor, hur man ser på varandra.

Äh, som sagt, det skojas om det mesta. Vissa dagar är det anständigt och andra dagar är nivån riktigt låg.
Att chefen ger runktips i lunchrummet är ju långt under en rimlig lägstanivå.

Jag fascineras över att du sätter dig själv över personliga assistenter i hyresrätter för att du ser dem som oambitiösa när själv går du till ett sunkjobb varje dag där cheferna ger runktips och kallar en kvinnlig anställd för korvgumman. Vem har låga ambitioner i livet liksom? 🤷🏼‍♀️

Hur skulle de som eventuellt tog upp problemet behandlas tror du? Det är himla intressant.
Helt ärligt tror jag inte att det hade varit ett bekymmer hos oss. När nån ibland går rejält över gränsen är det faktiskt några som säger emot och det lyssnas det på. Vi är ett ganska litet kontor, vi har tre raster om dagen när vi sitter tillsammans och pratar och vi är alla bra på att göra rösten hörd.

Jag med. Både på jobbet och privat.
Min chef ställde sig utanför mitt och min närmaste kollegas kontor igår;
"-Hörrni horungar, nu är det kafferast!"

Jag gillar grabbig jargong :)
"grabbig jargong"? 🤔 Jag har arbetat i många år på mansdominerade arbetsplatser och har aldrig hört något i ens närheten av sån jargong. Tillskriv det du hör på din arbetsplats till något annat än kön.

Helt ärligt tror jag inte att det hade varit ett bekymmer hos oss. När nån ibland går rejält över gränsen är det faktiskt några som säger emot och det lyssnas det på. Vi är ett ganska litet kontor, vi har tre raster om dagen när vi sitter tillsammans och pratar och vi är alla bra på att göra rösten hörd.
Fast när det går "rejält över gränsen" för er har det kanske redan nått den absoluta toppnivån hos någon annan som då tvingas se sig om efter ett annat jobb - och det utan att en enda gång våga lyfta problemet hos er där till och med chefen bidrar till en riktigt ful arbetsmiljö. Vem ska man vända sig till?

Påminner lite om i min gamla bransch när Metoo kom. En tjej i samma branch kallade sig för ”#okränktxxxx” (xxxx = yrket) och sa basically att kvinnorna i branschen överdrev, att hon minsann också kunde va lika grov etc. hon fick frågan ”men förekommer inte kommentarer osv” jo det gjorde det ju, men hon hade inget emot det och gav igen lika mkt, så det gjorde inget det var tom kul.

Hon verkade inte alls fatta att problemet var att jargongen ens fanns där från första början. Jag tänker lite som ett ledord att är orden/jargongen inte okej i en annan bransch, varför skulle den vara det i min bransch?

Att chefen ger runktips i lunchrummet är ju långt under en rimlig lägstanivå.

Jag fascineras över att du sätter dig själv över personliga assistenter i hyresrätter för att du ser dem som oambitiösa när själv går du till ett sunkjobb varje dag där cheferna ger runktips och kallar en kvinnlig anställd för korvgumman. Vem har låga ambitioner i livet liksom? 🤷🏼‍♀️
Haha, sunkjobb? Vi arbetar dagligen med mångmiljon, eller rentav miljardprojekt. Jag tjänar bra, får köra en schysst bil och företaget jag jobbar för expanderar hela tiden till nya länder. Det finns bra mycket sunkigare jobb än det här.

Det blir lite mycket fokus på vissa användare i tråden, men även rent generellt tycker jag att det är ett prolematiskt ämne. Själv blir jag ofta sittande på kanten när det kommer till "havrasistiska" kommentarer där folk fritt pratar illa om "utlänningar" och liksom verkar glömma bort att jag också är en. Detsamma med homosexuella.
Det är lätt att säga att "det skulle jag minsann sätta stopp för!" eller att den det drabbar får väl klaga, men så enkelt är det inte.

Fast när det går "rejält över gränsen" för er har det kanske redan nått den absoluta toppnivån hos någon annan som då tvingas se sig om efter ett annat jobb - och det utan att en enda gång våga lyfta problemet hos er där till och med chefen bidrar till en riktigt ful arbetsmiljö. Vem ska man vända sig till?
Fast min chef ÄR bra. Det jag skrev var en kommentar han la till mig och kollegan - vi är de två som arbetar närmast honom.
Jag vet att några av mina kollegor har pratat med chefen om andra bekymmer och han har alltid brytt sig, hjälpt till på alla sätt han kan och gjort precis som han ska. Om nån av mina kollegor hade sagt till honom på allvar att han borde skärpa sig med språket så hade han lyssnat på det också.

Fast min chef ÄR bra. Det jag skrev var en kommentar han la till mig och kollegan - vi är de två som arbetar närmast honom.
Jag vet att några av mina kollegor har pratat med chefen om andra bekymmer och han har alltid brytt sig, hjälpt till på alla sätt han kan och gjort precis som han ska. Om nån av mina kollegor hade sagt till honom på allvar att han borde skärpa sig med språket så hade han lyssnat på det också.
Så personalen ska säga till chefen att skärpa sig? Först då behöver hen göra det? Innan dess är det inte ett problem?
Det kan aldrig någonsin vara en bra chef då, oavsett hantering av andra eventuella bekymmer.

Min bror jobbar i byggbranschen och när han började så mådde han fruktansvärt dåligt över hur jargonen va på jobbet. Sa han till någon? nej, för han är för blyg och vågade inte pga alla "karlakarlar". Dessutom hade det inte hjälpt, han hade fått hört att han va känslig och att de "menar ju inget illa"..

Han kan säkert vara en toppenchef för vissa människor, men att uttrycka sig på det viset och förstärka en "skitstöveljargong" är ju ett stort problem, ser du inte det? Särskilt i en yrkeskår som redan har dåligt rykte - hur i allsin dar tänker du att en ny kollega som just börjat arbeta under honom och hör "Horunge" eller runktips eller vad det nu kan tänktas vara från chefen ska kunna knalla upp till samma överordnade och säga att "han borde skärpa sig med språket"?
Det händer helt enkelt inte.
Mer troligt är att människan mår dåligt, inte vågar säga bu eller bä och förmodligen hoppar på jargongen för att det är enklare så, alternativt (förhoppningsvis) att det tas upp i en högre instans.

Hade någon på mitt jobb uttryck något liknande så är jag helt säker på att alla andra reagerat kraftigt negativt på det - och då är det en utan tvekan mansdominerad arbetsplats där vi retas och "skojbråkar" med varandra konstant.

Hade någon uttryckt liknande på ett ställe där jag varit nyanställd så hade jag ställt till med en jävla scen och sedan sagt upp mig. Aldrig i livet att jag accepterat sådana kommentarer.

Det är ju inte alltid det är möjligt hur gärna man än skulle vilja!

Varför gör ingen det då? Är det inte dags att få en arbetsmiljö a la 2019? Hur ska er arbetsplats kunna utveckla sin arbetsmiljö om ni fortsätter att "höhö" åt den typen av "skämt".

Han kan säkert vara en toppenchef för vissa människor, men att uttrycka sig på det viset och förstärka en "skitstöveljargong" är ju ett stort problem, ser du inte det? Särskilt i en yrkeskår som redan har dåligt rykte - hur i allsin dar tänker du att en ny kollega som just börjat arbeta under honom och hör "Horunge" eller runktips eller vad det nu kan tänktas vara från chefen ska kunna knalla upp till samma överordnade och säga att "han borde skärpa sig med språket"?
Det händer helt enkelt inte.
Mer troligt är att människan mår dåligt, inte vågar säga bu eller bä och förmodligen hoppar på jargongen för att det är enklare så, alternativt (förhoppningsvis) att det tas upp i en högre instans.
Jag var själv ny för inte alls längesedan. Det var ett helt annat klimat när jag började, allt det här kom när chefen och kollegorna märkte att jag var okej med jargongen. De var otroligt måna om mig den första tiden och det var först när jag själv började skämta lite grövre som de släppte på fasaden. Innan dess var det liksom inte tal om runktips vid lunchbordet :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 763
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 814
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 917
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 350
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka