japansk vaktel

Welsh

Trådstartare
Puh, idag har vårt hem invaderas av ännu fler fjäderfän. Förrutom alla marankycklingar som bor i badrummet så har det även flyttat dit 7 vaktelhöns samt 1 tupp som förnärvarande bor i barnens kaninbur. Snacka om att bo på ett zoo:crazy:
Dessutom så fick vår kaninhona en ny kull ungar i går, snabbt jobbat av hankaninen som blev frisläppt av 3 åring av misstag.

Sv: japansk vaktel

Vad har du för färg på maranerna.
Jag hade tänkt korsa maraner och grönvärpare och se vad de får för färg på äggen, men med tanke på fågelinfluensan så får det nog vänta. Vill vara säker på att jag har plats till de jag har om de inte får gå ut.

Tuppen är svart/koppar vilket även de flesta kycklingarna samt 2 vuxna höns är. Sen har vi 6 kycklingar som är gökfärgade.

Move_Over skrev:
Åå vaktlar som är så mysiga:love:
Aaah:eek: hur kan du tycka det. Hysteriska fruntimmer som springer omkring som yra höns bara man tittar på dem och tuppen låter som han spyr varje gång han galer. Ryyys inga djur som står högt i kurs hos mig, fast deras ägg är söta att steka:love:

I badrummet :rofl: . Så plastankorna duger inte längre?

Welsh skrev:
Aaah:eek: hur kan du tycka det. Hysteriska fruntimmer som springer omkring som yra höns bara man tittar på dem och tuppen låter som han spyr varje gång han galer. Ryyys inga djur som står högt i kurs hos mig, fast deras ägg är söta att steka:love:

Ne men de har ju jättesööt läte!! Jag har flera stycken och de är verkligen några av mina absoluta favoritdjur.... Men jag har inte japanska vaktlar utan någon annan sort, vet dock inte vad de heter...

Japp äggen och sen går det ju att äta de små kräken om man vill.

Move_Over skrev:
Ne men de har ju jättesööt läte!! Jag har flera stycken och de är verkligen några av mina absoluta favoritdjur.... Men jag har inte japanska vaktlar utan någon annan sort, vet dock inte vad de heter...
Ah det förklarar saken. Japanska vaktlar är tråkiga och har inte ett gulligt läte. Andra mindre vaktlar är säkert sötare:idea:

Ok.
Men äta... är det värt "besväret"? Dom är ju skitsmå, kan det vara så mycke mat på dom? :confused:

När jag gick på gymnasiet hade de vaktlar, om jag minns rätt så var alla så förväntansfulla när de kom för de skulle låta så gulligt.

Som Welsh skrev ovan...en delikatess.. Ett av de där små äggen kan kosta upp till 8kr/styck uppe i Stockholm... I jämförelse med ett vanligt stort hönsägg som kostar 1-2kr/st

Haukur skrev:
Ok.
Men äta... är det värt "besväret"? Dom är ju skitsmå, kan det vara så mycke mat på dom? :confused:

Stoppard skrev:
Vad har du för färg på maranerna.
Jag hade tänkt korsa maraner och grönvärpare och se vad de får för färg på äggen, men med tanke på fågelinfluensan så får det nog vänta. Vill vara säker på att jag har plats till de jag har om de inte får gå ut.

Jag vet vad det blir för färg på äggen!!!!
De blir mörkt militärgröna :bump:

Ska jag säga till brorsan, som gnällde över att han var tvungen att steka 25 vaktelägg för att det skulle vara lönt. Lyxmat!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka