Janssons Frestelse ... hur gör ni den?

hastflicka

Trådstartare
Ska potatisen vara skivad eller Juliened? och hur mycket ansjovis och/eller ansjovis spad anvander ni till en stor form? (Jag vet inte matten men kan addera dem senare. Nu ar klockan ett snapp for mycket for att jag ska ga ut i koket och mata. :p
 
Potatisen julienne, mosar ansjovis med gaffel (avskyr ansjovisbitar i Jansson) blancherar purjolöken lätt i smör, så den blir mjuk men inte får färg.

Lägger potatis, ansjovis och lök i lager, häller på spad + grädde och tillagar på rätt låg värme, så den blir krämig och smakerna hinner utvecklas ordentligt i hela rätten.

Hur mycket ansjovis man använder, beror ju på hur mycket ansjovis man vill att sun Jansson ska smaka, men jag hade nog inte använt mer än 1,5 burk + spadet från en i en normalstor ugnsform.
 
Potatisen julienne, mosar ansjovis med gaffel (avskyr ansjovisbitar i Jansson) blancherar purjolöken lätt i smör, så den blir mjuk men inte får färg.

Lägger potatis, ansjovis och lök i lager, häller på spad + grädde och tillagar på rätt låg värme, så den blir krämig och smakerna hinner utvecklas ordentligt i hela rätten.

Hur mycket ansjovis man använder, beror ju på hur mycket ansjovis man vill att sun Jansson ska smaka, men jag hade nog inte använt mer än 1,5 burk + spadet från en i en normalstor ugnsform.
Purjolök?
Jag har alltid använt gul lök, tunt skivad.

Ansjovisen lägger jag ut som den är, gör inget med den.
Sedan lager på lager. Häller spadet i formen, och grädde.
 
Purjolök?
Jag har alltid använt gul lök, tunt skivad.

Ansjovisen lägger jag ut som den är, gör inget med den.
Sedan lager på lager. Häller spadet i formen, och grädde.
Ja, purjolök och ja, mosad ansjovis.

Purjolök för att det är enligt vår tradition i släkten + att den ger mildare smak och nästan smälter in i rätten.
Mosad ansjovis för att jag personligen avskyr att få en tugga som enbart smakar ansjovis. Att lägga ett täckande lager av ansjovis för varje lager blir -för mig- alldeles för mycket ansjovissmak..
 
River potatisen på rivjärn, största hålen. Steker lök. Lägger potatis i botten, sen lök, ansjovis som den är. Häller på spadet. Mer potatis och så vispgrädde!

Har tidigare alltid använt en sån vevgrej som ser ut som ett rymdskepp för att riva ( jag tror ni förstår :rofl: ) men äger ingen sådan nu.

Tillägg: Nu är det ju relativt vad en stor form är, men jag använder en burk ansjovis. Vill inte ha för mycket.
 
Ja, purjolök och ja, mosad ansjovis.

Purjolök för att det är enligt vår tradition i släkten + att den ger mildare smak och nästan smälter in i rätten.
Mosad ansjovis för att jag personligen avskyr att få en tugga som enbart smakar ansjovis. Att lägga ett täckande lager av ansjovis för varje lager blir -för mig- alldeles för mycket ansjovissmak..
Täckande lager med ansjovis - gör nån det?
Ansjovisen tillagas ju och smälter. Det blir aldrig några tuggor med enbart ansjovis, den är ju en smaksättare?

Jag lägger ansjovisfiléer glest över potatis och lök. Det enda som är täckande är väl potatisen. Som ska vara skuren i stavar.
 
Jag har precis for mig att Jansson hade skivad potatis nar jag bodde i Sverige, men alla recept at julienned potatis ... sa det blir julienned. Aven om min mandolin ar "professional" och tamligen latt att jobba med, ar jag tillrackligt lat for att foredra att skiva mot att julienne ... och det ar lattare att behalla fingrarna om man skivar. :p

Har kommer nasta fraga nu, ska det vara manga lager eller ar nagra fa lager battre? Jag tycker nog att det blir kramigare med manga lager, men da jag inte riktigt vet vad jag pratar om sa kanske det inte alls ar sant.:grin:
 
Jag har precis for mig att Jansson hade skivad potatis nar jag bodde i Sverige, men alla recept at julienned potatis ... sa det blir julienned. Aven om min mandolin ar "professional" och tamligen latt att jobba med, ar jag tillrackligt lat for att foredra att skiva mot att julienne ... och det ar lattare att behalla fingrarna om man skivar. :p

Har kommer nasta fraga nu, ska det vara manga lager eller ar nagra fa lager battre? Jag tycker nog att det blir kramigare med manga lager, men da jag inte riktigt vet vad jag pratar om sa kanske det inte alls ar sant.:grin:
För mig är julienne tändstickstunna strimlor. Janssons ska vara större, lite mer som smala pommes tycker jag. Jag brukar ta 3 lager av varje, det räcker fint.
 
Jag delar potatisen för hand i cirka 1 cm tjocka stavar varvar den sen men tunntarmen skivad rå lök och ansjovis eller ansjoviskryddad sill och en del av spadet. Det brukar bli tre lager potatis och två med fisk och lök. Sen några dl vispgrädde på. In i ugnen cirka 30-40 min och sen på med ströbröd som jag ringlar flytande margarin över tills det blir en fin färg.

Har alltid blivit uppskattad av alla vuxna som smakat. Jag gillar inte när potatisen blir för mosig därav de lite större stavarna.
 
Min mandolin gor not ungefar cm stora julien stavar. Jag har anvant dem till sa kallade "shoe string fries". Sa det blir nog bra. Tack for alla rad ... jag behover mycket hjalp nu nar jag har lovat en "Riktig Svensk Julmiddag" 😳 🙈
 
Tack, jag vet. Jag har alltid radat upp allt och har rena lopande band principen nar jag gor alla sorters potatis gratanger sa det ska ga fort sa potatisen inte morknar.
 
Gul lök, fast potatis skuren i tunna stavar, grädde 40% fetthalt, Grebbestads ansjovis med spad och smör ska det vara i. Löken blancheras i smör, jag gör 3 lager, häller över ansjovisspad och hälften av grädden sedan in i ugnen. När det gått lite mer än halva tiden tillsätter jag resten av grädden. Då blir den härligt krämig och precis rätt i konsistensen.
 
Tack for tipset att halla pa mer gradde efter halva tiden ... MEN "messar" inte det upp skorpsmulorna pa toppen?
Har kan jag inte fa tag pa 40% fetthalt pa gradde, var "heavy" whipping cream har 36% ... men det racker nog.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 070
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 967
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 311
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 844
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp