Jämt trampad på fötterna

fejko

Trådstartare
Mina klumpiga hästar trampar mig jämt på fötterna. Igår kväll var det dags igen. Mitt sto blev rädd för en annan häst och hoppade rakt "i knät" på matte dvs landade på min fot :mad: Jag har konstant blåa naglar på fötterna, när en har vuxit bort är det dags för nästa.

Kan man fostra hästar att inte trampa en på fötterna?
 
Sv: Jämt trampad på fötterna

Jag har helst skor med stål hätta när jag tar in/ut hästarna. Slarvar jag någon gång slår det ju aldig fel och man blir trampad. För tillfället så kan man ju inte ha mkt annat än gummistövlar.
Oftast när man blir trampad så är det ju just när hästarna hoppar till av någon anledning, så en väluppfostrad häst är väl att föredra.
 
Sv: Jämt trampad på fötterna

Jadå, visst kan man det. Det gäller att aldrig släppa in hästen i ditt "revir". När jag var på clinic med Patric Allory hade jag problemet att min häst hela tiden ville sitta i knäet på mig. Han sa då att du får göra som andra hästar, du får bita honom när han kommer för nära. Gjorde detta ett par gånger (obs inte så hårt så du skadar, men markera).

Det ska alltid kännas "farligare" för hästen att komma för nära dig än det andra som skrämmer den. Du kan göra stopp-övningar i hagen också. Använd röst och armar för att få hästen att hålla sig ifrån dig. En "normal" häst som uppfattar dig som sin ledare kränker inte ditt revir och trampar dig därför inte.
 
Sv: Jämt trampad på fötterna

Ja, jag får öva henne att vara lite på avstånd. Problemet är att hon är så okänslig och klumpig så man måste ha piska till hands för att hon ska reagera.
 
Sv: Jämt trampad på fötterna

Skippa piskan och lär dig använda grimskaft (däng med repet och inte med den sidan där haken sitter givetvis). Grejen är just att grimskaftet kommer snabbt mot dem och de har svårt att avgöra om du har något med dig eller ej. Piskan sticker ut ur handen på ett annat sätt men grimskaftet blir som en orm som kommer plötsligt. Ett snabbt grimskaft i nian (givetvis inte en stenhård smäll men en snabb sådan) skapar ofta respekt hos den klumpigaste och okänsligast häst (jag vet min store var sådan men sedan jag lärt mig hantera grimskaft med NH metod fick han respekt). Du kan också förstärka med rösten.
 
Sv: Jämt trampad på fötterna

Mina klumpiga hästar trampar mig jämt på fötterna. Igår kväll var det dags igen. Mitt sto blev rädd för en annan häst och hoppade rakt "i knät" på matte dvs landade på min fot :mad: Jag har konstant blåa naglar på fötterna, när en har vuxit bort är det dags för nästa.

Kan man fostra hästar att inte trampa en på fötterna?

Kan tipsa om en bok; "perfekt uppförande". Håller på att läsa den nu och tycker den är kanon. Tar upp övningar för att få hästen att hålla sig på sin kant och även hur man kan förbättra hästens koordination. Lycka till!
 
Sv: Jämt trampad på fötterna

Ett snabbt grimskaft i nian (givetvis inte en stenhård smäll men en snabb sådan) skapar ofta respekt hos den klumpigaste och okänsligast häst (jag vet min store var sådan men sedan jag lärt mig hantera grimskaft med NH metod fick han respekt). Du kan också förstärka med rösten.

Tyvärr reagerar inte mitt sto på det. Hon är alltför hårdhudad.
 
Sv: Jämt trampad på fötterna

Det är klart man kan. :) som en annan skrev, en häst ska aldrig klampa in på dit "revir". Du ska vara ledaren och är du det så kliver den inte på dig. Hästen ska ha den respekten för dig. Du får ledträna med din häst. Hästen ska flytta sig för dig och hjälper det inte att bara gå emot den så använd grimskaftet och kanske även hoppa, studsa och vifta med armar gör vad som helst så du får dens uppmärksamhet och går undan för dig.
 
Sv: Jämt trampad på fötterna

Som någon sa innan, visa att in på ditt revir får inte hästen komma. Men det behöver inte gå så långt att du biter den, åtminstonde inte när du leder den. Gör dig "stor" (höjda armar) och mota iväg den. Även om den bara kommer två centimeter närmare så ska den bort.

Så gjorde jag alltid med min häst i början, minst 1 meter ifrån mig såvida jag inte närmade mig henne för jag är hennes ledare och har full rätt att vara hos henne (dock inte störa). Nu litar vi på varandra till 100% och hon går med mulen i ryggen på mig.

Fast nu handlar det ju inte om hur mkt respekt din häst har för dig, utan att den bara är lite klumpig ;)
 
Sv: Jämt trampad på fötterna

Det är inte hästarna som är ouppfostrade eller klumpiga, hästen vet alltid var den har fötterna, det är människor som "lärt" hästen detta!! Kom ihåg, det finns inga (med några ytterst få undantag) problemhästar, bara människor med problem. Därför kan du inte "fostra" dina hästar att sluta "kliva" på dig.

Du måste börja med dig själv (och alla andra som hanterar dina hästar) och lära er mer om hästars beteende, ledarskap och er egen attityd. När en häst inte respekterar människors privata zon och inte håller avstånd (respektavstånd) oavsett situation, så kan det bli riktigt farligt.

Börjar man att utamana en häst i ledarskap utan att ha tillräckligt med kunskap så kan det sluta mycket illa (tro mig, jag har egen erfarenhet och blev vid ett tillfälle bokstavligt talat "jagad ut ur corallen" av ett mycket "uppretat" sto som kom emot mig med framhovarna och tänderna i högsta hugg). Så mitt råd till dig är att först ta hjälp av någon som har stor erfarenhet och kunskap, sedan kan du fortsätta jobba med detta själv. Kom ihåg, man får den respekt man förtjänar.

Här är en länk med mycket tänkvärd information.
http://www.johnmoore4horses.com/what...foundation.htm
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jämt trampad på fötterna

Mina klumpiga hästar trampar mig jämt på fötterna. Igår kväll var det dags igen. Mitt sto blev rädd för en annan häst och hoppade rakt "i knät" på matte dvs landade på min fot Jag har konstant blåa naglar på fötterna, när en har vuxit bort är det dags för nästa.

Kan man fostra hästar att inte trampa en på fötterna?

Det är inte hästarna som är ouppfostrade eller klumpiga, hästen vet alltid var den har fötterna, det är människor som "lärt" hästen detta!! Kom ihåg, det finns inga (med några ytterst få undantag) problemhästar, bara människor med problem. Därför kan du inte "fostra" dina hästar att sluta "kliva" på dig.

Du måste börja med dig själv (och alla andra som hanterar dina hästar) och lära er mer om hästars beteende, ledarskap och er egen attityd. När en häst inte respekterar människors privata zon och inte håller avstånd (respektavstånd) oavsett situation, så kan det bli riktigt farligt.

Börjar man att utamana en häst i ledarskap utan att ha tillräckligt med kunskap så kan det sluta mycket illa (tro mig, jag har egen erfarenhet och blev vid ett tillfälle bokstavligt talat "jagad ut ur corallen" av ett mycket "uppretat" sto som kom emot mig med framhovarna och tänderna i högsta hugg). Så mitt råd till dig är att först ta hjälp av någon som har stor erfarenhet och kunskap, sedan kan du fortsätta jobba med detta själv. Kom ihåg, man får den respekt man förtjänar.

Här är en länk med mycket tänkvärd information.
http://www.johnmoore4horses.com/what_is_a_good_foundation.htm

Lycka till
Carina
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 382
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 671
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp