Jämställdhetsbonus

zazzarazz

Trådstartare
Fick papper om jämställdhetsbonus hemskickad igår. Är det fler som fått? Fler som tycker att FK har räknat konstigt?

I vårt fall delade vi nästan lika = 8,5 månader resp 6,5 månader. Men vi får bara jämställdhetsbonus för 4 månader... Är inte det skevt? Tydligen så räknas 60 dagar bort för att det är pappans dagar... Men hur ska man då någonsin kunna dela lika???

Sv: Jämställdhetsbonus

Jag kan inte påstå att jag är jätteinsatt men förstår inte vad du menar med den sista meningen. Det är vl båda föräldrarna som har 60 dagar var som inte kan överlåtas. Det gör det ju inte svårare att dela lika.

Säg att vi varit hemma med full FP 7 resp 6 månad var. Hade då ändå 2 månader från pappan räknats bort? Så förstår jag det som när FK förklarar... Om två månader alltid går bort ur underlaget kan man ju inte ens komma upp i 6,5 månad var.. (Med full FP)

Räknar de inte bort dina 60 dagar också? Eller bara räknar bort dagarna från den som var hemma kortast tid.

Jag vet att de räknar bort dagarna, men jag trodde de drog 120 dagar innan de räknade, 60 från mamman o 60 från pappan. Annars blir allting konstigt om pappan är hemma längre, då borde man inte få mer jämställdhetsbonus, jämställt är väl när det är exakt. (om det hetat pappabonus däremog kanske :))

Hoppas vi också fått den i brevlådan nu.

Här skrivet. Roligt att de ansträngt sig som sjutton för att hitta två helt könsneutrala namn :D

Kim är hemma de första 160 dagarna med sitt barn. Efter 160 dagar är Robin hemma med barnet. Under de 60 första dagarna får de ingen jämställdhetsbonus eftersom de dagarna är reserverade åt Robin. När Robin tar ut dag 61 med föräldrapenning så får de 50 kronor var i jämställdhetsbonus för varje dag som Robin är hemma.

Av de 390 dagarna (cirka 13 månader) som man kan få föräldrapenning på sjukpenningnivå eller grundnivå är 60 dagar reserverade för vardera föräldern. Dessa 60 dagar ger ingen bonus. Det är de återstående 270 dagarna föräldrarna kan få bonus för.

Det är först när den föräldern som tagit ut lägst antal dagar tar ut föräldrapenning som jämställdhetsbonusen kan betalas ut.

Den verkar helt könsneutral.

Hmm, så har dom kanske gjort. Men det var inget de tre (!) olika handläggarna på FK kunde förklara för mig...

Jag har funderat lite på om huruvida de fått någon utbildning om jämställdhetsbonusen, eller information alls.

Den jag pratade med för några månader sedan, när jag frågade om det, sa att den låg på årsbasis, om man inte tagit ut lika mycket varje år föräldrarna var lediga så fick man ingen :laugh:. Dvs enda sättet att få jämställdhetsbonus var att föda barnet 1 januari och ta 6 månader var. Sedan hittade jag den här sidan som var bättre.

Bonusen är väl för det man delar lika utöver det man måste? Det blir ju lite konstigt att ge bonus för att ta ut dagar som ändå inte går att överlåta till den andre föräldern, tänker jag. Utan bonus får man för den likafördelning man väljer utöver det man måste, så har jag fattat det i alla fall.

Dela lika kan man ju göra med eller utan bonus, bonusen är ju ett extra incitament, inte en förutsättning.

Tillägg:
Om du menade att det inte går att dela lika för att det finns pappamånader, så har jag inte fattat det så. Pappamånader är bara som det kallas, i själva verket är regeln att två månader går inte att överlåta till den andre föräldern - för både mamma och pappa. Så två månader är vikta åt mamman, de kan inte överlåtas till pappan. Och två månader är vikta åt pappan, de kan inte överlåtas till mamman. Alltså är det inga som helst problem att dela lika: var och en tar ut de två månader som inte kan överlåtas på den andre, och sen delar man lika på resten.

Jämställdhetsbonusen är till för att uppmuntra föräldrar att dela lika på den delen av föräldraledigheten man kan fördela hur man vill, utöver de fyra månader som är bundna till endera föräldern.

Senast ändrad:

Säg att vi varit hemma med full FP 7 resp 6 månad var. Hade då ändå 2 månader från pappan räknats bort? Så förstår jag det som när FK förklarar... Om två månader alltid går bort ur underlaget kan man ju inte ens komma upp i 6,5 månad var.. (Med full FP)

Det beror ju helt på hur många dagar du tar per månad, jag har varit hemma 10 månader heltid, min man 4 månader heltid, sen har vi jobbat deltid båda och har ca 30 dagar kvar var just nu. Vi kommer att dela helt lika i slutändan, dvs tagit ut 195 dagar var, men om man tittar på hur mycket vi varit hemma heltid så har jag varit hemma mer, men min man jobbar mer deltid.

Som jag skrev tog vi ut full FP (7 hela dagar/vecka) under våra resp månader. Vi trodde att vi delade så lika vi kunde. Men eftersom sambo tog ut lägstadagar (för att kunna vara hemma längre) så grundas inte bonusen så som vi trodde.

Jag fattar noll av det där, så förstår inte varför de skickar ut sådana saker när inget annat fungerar..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 568
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V