Jämställdhet, feminism och maskulinism

Fast jag syftar på att jag är kvinna och helammade. Låt säga att föräldraförsäkringen varit 8 månader så hade det varit "omöjligt" att uppnå mer än 25% för pappan i mitt fall. Hur mycket han än hade velat vara hemma.

Jag helammade mitt barn till sex månaders ålder. Sedan började han med smakisar. Jag ammade alltså alla övriga mål. Jag ammade tills han var 14,5 månader. Jag började skolan igen när han var tre månader. Pappan var då hemma med honom och det var inga som helst problem. Vill man så går det alldeles utmärkt. Det är bara att titta utanför ramarna och skippa alla normer som finns om "hur det ska vara."

Jag helammade mitt barn till sex månaders ålder. Sedan började han med smakisar. Jag ammade alltså alla övriga mål. Jag ammade tills han var 14,5 månader. Jag började skolan igen när han var tre månader. Pappan var då hemma med honom och det var inga som helst problem. Vill man så går det alldeles utmärkt. Det är bara att titta utanför ramarna och skippa alla normer som finns om "hur det ska vara."

Fast hur menar du? Att helamma och inte vara hemma måste vara väldigt svårt? Jag pluggade under föräldraledigheten men det var på distans. Vara hemifrån 10-12 timmar per dag är ju orimligt.

Det är ingen tvångssterilisering. Vill man inte ta hand om sin avkomma så är det bäst att man inte kan få någon och då är det en enkel lösning. De flesta har en ganska klar bild om hur de vill ha det den dagen de får barn redan innan barnen finns och vet man inte det så är det vettigt att ta reda på det innan man sätter barn till världen. Att ta hand om sitt barn på heltid är en helt annan sak än att göra det en stund på kvällen och ev. på helgen.

Ska vi få ett jämställt samhälle där alla är lika mycket värda och där kvinnor inte längre nekas anställning med tanken att de ändå kommer vara borta mycket pga barn så måste staten gå in och styra. Bevisligen fattar vissa inte hur stor vinsten blir för alla om fäder börjar intressera sig för sina barn såpass att de tar ut halva föräldraledigheten.
Då är du väl inne på Margot Honeckers linje,nämligen att de som inte accepterar regimens linje, dem ska barnen tas bort ifrån...

För du vet inte innan vilka som väljer att jobba istället.
Då måste du väl i logikens namn ta vårdnaden och det ekonomiska ansvaret från dem som väljer att jobba istället eller hur har du tänkt dig din skrivbordsprodukt ska fungera i praktiken ?;)

Kan du och jag anta att någonstans i Sverige finns en annan pappa som startade företag när barnen började komma och slet sig fördärvad för att få allt att gå runt, där familjen fick lida svårt ekonomisk (men bägge föräldrar och barn (om de nu kunde uttala detta) ansåg det vara värt att leva så ett tag för att uppfylla drömmen om bättre ekonomisk framtid). Resultat : skuldsatt för resten av livet, samt helt missat sina barns start i livet och nu helt utan möjligheter att ge barnen ekonomiskt stöd. Kan det möjligt finnas en sådan någonstans?
gulan
Självklart när ungefär en tredjedel av fäderna idag väljer bort dagarna..det ä många det..

Och kommer man sedan att genomföra 50/50 lär det bli ännu fler.

Men som sagt livet är en räcka av val och många gör val idag som resulterar i mediokra pensioner och en futtig tillvaro som pensionär......

Tja, jag vet inte. Grannen var mitt uppe i uppbyggandet av sitt företag när de fick sin döttrar.

Idag 15 år senare tillbringar han mer tid med sina barn än de flesta.
Då var han sällan hemma.
Nu har de en trygg ekonomi. Tid att umgås samt en ekonomisk möjlighet att hjälpa sina barn..det är också ett sätt att ta ansvar för barn o familj.
Verkligheten ser väl snarare ut så att den som inte varit med barnen
1 har en dålig kontakt med barnen då de inte spenderat mkt tid ihop.
2 blivit skilsmässa då mamman tröttnat att göra allt
3 personen som jobbat mkt kommer fortsätta jobba mkt,

Verkligheten ser väl snarare ut så att den som inte varit med barnen
1 har en dålig kontakt med barnen då de inte spenderat mkt tid ihop.
2 blivit skilsmässa då mamman tröttnat att göra allt
3 personen som jobbat mkt kommer fortsätta jobba mkt,

Verkligheten är väl den, att sätter man barn o familj främst i alla lägen så hamnar just där jag beskrev. Med en medioker pension och en futtig pensionärstillvaro.

Dessutom har ju Sverige förändrats. Det är svårt att få tag i en bostad utan ekonomiska resurser,(vilket betyder att föräldrarna inte har resurser att hjälpa barnen) så inte nog med att pensionen blir låg, de tvingas bo ihop med sina vuxna barn också ;)

Självklart när ungefär en tredjedel av fäderna idag väljer bort dagarna..det ä många det..
Och kommer man sedan att genomföra 50/50 lär det bli ännu fler.
Jag är glad och stolt över att jag fostrat min tuffa tjej med orden HELA LÖNEN och HALVA FÖRÄLDRARPENNINGEN. (det är nämligen stor risk att hon inte får njuta av den där goda ekonomin när firman går bra.)
gulan

Nej, det funkar inte så. Ju fler kvoterade dagar för pappor, desto större uttag av pappor. Entydig, stark korrelation hittills med de två reformer som genomförts på området.
Jovisst, men när den senaste månaden tillkom för fäderna så förlorade mödrarna en. Man kan nog utgå ifrån att samma system skulle användas vid en 50/50 fördelning. Då skulle alltså den tredjedel av männen som idag avstår, även avstå från de nya tilldelade månaderna vilket i praktiken skulle innebära minskade föräldradagar i dessa familjer och det i sin tur att barnen kommer till dagis i spädare ålder, eller vill du ha en blockering av daghemsplatser för dessa barn?

Jag är glad och stolt över att jag fostrat min tuffa tjej med orden HELA LÖNEN och HALVA FÖRÄLDRARPENNINGEN. (det är nämligen stor risk att hon inte får njuta av den där goda ekonomin när firman går bra.)
gulan

Och hur ser det ut i den verkliga världen där livsinkomsten är avgörande för pensionen?

Jovisst, men när den senaste månaden tillkom för fäderna så förlorade mödrarna en. Man kan nog utgå ifrån att samma system skulle användas vid en 50/50 fördelning. Då skulle alltså den tredjedel av männen som idag avstår, även avstå från de nya tilldelade månaderna vilket i praktiken skulle innebära minskade föräldradagar i dessa familjer och det i sin tur att barnen kommer till dagis i spädare ålder, eller vill du ha en blockering av daghemsplatser för dessa barn?

Nej, det kommer att bli en långsam normförskjutning även denna gång.

Förskola är inte så dåligt ställe ett antal timmar per dygn för ett barn som har en ointresserad förälder.

ja precis!! Varför ska min dotter sköta markservice gratis och avstå pensionsavgörande inkomst för att hennes gubbe ska bygga företag...som kanske kanske ger ett gott liv....senare....och inte blir utbytt av någon annan
Då får hon väl se till att hon får del i den värdeökning företaget har + naturligtvis del i den avkastning som hon och hennes karl möjliggör.
Då skulle ju mitt förslag med en delning av inarbetade pensionspoängen 50/50 vid separation, skilsmässa eller dödsfall sitta bra ;)

Nej, det kommer att bli en långsam normförskjutning även denna gång.

Förskola är inte så dåligt ställe ett antal timmar per dygn för ett barn som har en ointresserad förälder.
Och skriver man om ditt svar så innebär det att du är positiv till att barnen kommer ut till dagis i ännu spädare ålder, dvs som blöjbarn ?...

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama