Jämförelse hälsa rottis och fralla

eldkyss

Trådstartare
Båda raserna har ju en del rasspecifika hälsoproblem.
Rottis
Dysplasi HD / ED
ögonsjukdomar
Skelettcancer
Vad är mer förekommande på rasen?

Hur är prognosen för de olika ögonsjukdomarna?

Fralla
Allergier, hudbesvär,patellaluxation,ryggproblem,andningsproblem mm.

Vad har jag missat?

Allergier antar jag går att behandla. Vad är prognosen för patellaluxation till exempel? Hur väl kan man styra att få tag i en individ med ett hälsosamt andningsmönster? Ser man det på dom som valp eller kommer det allt eftersom dom växer?

Om man ska sammaställa sjukdomarna från båda raserna. Vilka är dom värsta förutom skelettcancer hos rottisen?

Vilken ras bör vara den minst sjuka?

Rottisen är den mindre sjuka av de två. Man kan inte bara lista antalet sjukdomar som kan drabba rasen (den listan blir ju väldigt lång, oavsett ras/blandras), det man måste se på är i hur stor frekvens en åkomma förekommer inom en viss ras.

Men du jämför en bruksras med en sällskapsras, förmodligen inför ett kommande hundköp? Varför? :)

Rottis
Dysplasi HD / ED
ögonsjukdomar
Skelettcancer

Fralla

Vad har jag missat?

Allergier antar jag går att behandla. Vad är prognosen för patellaluxation till exempel? Hur väl kan man styra att få tag i en individ med ett hälsosamt andningsmönster? Ser man det på dom som valp eller kommer det allt eftersom dom växer?

Om man ska sammaställa sjukdomarna från båda raserna. Vilka är dom värsta förutom skelettcancer hos rottisen?

Allergier går inte alltid att behandla. Eller jo, man kan behandla men symtomen kan kvarstå. Det är INTE något lätt "problem" utan det orsakar lidande för hunden och innebär mycket engagemang och kostnader från djurägaren.
Patellaluxation beror på graden har pass allvarligt det är, och om det är båda sidor eller bara ena. Många mår bättre av operation och då får man räkna med ganska många tusenlappar.

Överlag skulle jag välja Rottweiler framför Fralla om jag enbart tittar på hälsan. Det borde vara betydligt lättare att hitta en frisk Rottis än en frisk Fralla. De flesta problemen som frallor har går inte ens att kolla upp då inget registreras. Rasen är missbildad och jag skulle aldrig vilja stötta den aveln som finns idag.
De har stora problem med ryggen, magen (som nästan alltid beror på de trånga luftvägarna) och ögonen förutom det som du listar ovan. Det allra värsta är dock andningsproblemen. Även om man opererar luftvägarna kommer de ändå ha fortsatta problem men andningen och de kan aldrig någonsin andas lika bra som en hund med normala luftvägar.

Allegier är fruktansvärt plågsamma och kostbara och alla går inte ens att dämpa med medicin.
Allergier är något jag fruktar mest av allt att få i våra linjer.

Prognoser ser givetvis olika ut beroende på situation.
HD: Det finns skillnader i HD-resultat. Prognosen är vitt skillda beroende på om det rör sig om grunda skålar eller pålagringar. Och rör det sig om pålagringar är också prognosen olika beroende på om de uppkommit via arv eller yttre faktorer. För att ha en chans att veta detta behöver man ha sett röntgenplåtarna själv och pratat med veterinären.

ED: Samma här. Kan uppkomma genom både arv och yttre omständigheter. Vilken grad av ED och varför den uppkommit spelar stor roll för hundens framtid. På tunga raser kan ED snabbt försämras.

Rottis
Dysplasi HD / ED
ögonsjukdomar
Skelettcancer

Fralla

Vad har jag missat?

Är det bara de alternativen du har? Är det inför ett hundköp?
Jag gillar frallor jättemkt men - jag skulle inte skaffa en idag. Jag tycker att många av de saker som du räknar upp är riktigt allvarliga saker. Jag har träffat flera frallor med andningsproblem och andra problem. Och jag tycker inte att det är något som man ska ta lätt på. Att en hund kan andas riktigt är ett grundkrav som jag tycker hundarna ska kunna ställa på oss människor i aveln.
Visst det finns frallor som inte har de problem du räknar upp. Men- vill man chansa? Jag skulle gärna ha en fralla men.. känner att i dagsläget vill jag inte köpa en. Jag känner att det skulle behöva göras en del inom aveln innan jag vill stötta det. Och jag tycker det är så sorgligt för jag tycker frallor är riktigt trevliga hundar.

Rottis är jag för dåligt insatt för att ha en åsikt om.

Allergier går inte alltid att behandla. Eller jo, man kan behandla men symtomen kan kvarstå. Det är INTE något lätt "problem" utan det orsakar lidande för hunden och innebär mycket engagemang och kostnader från djurägaren.
Patellaluxation beror på graden har pass allvarligt det är, och om det är båda sidor eller bara ena. Många mår bättre av operation och då får man räkna med ganska många tusenlappar.

Överlag skulle jag välja Rottweiler framför Fralla om jag enbart tittar på hälsan. Det borde vara betydligt lättare att hitta en frisk Rottis än en frisk Fralla. De flesta problemen som frallor har går inte ens att kolla upp då inget registreras. Rasen är missbildad och jag skulle aldrig vilja stötta den aveln som finns idag.
De har stora problem med ryggen, magen (som nästan alltid beror på de trånga luftvägarna) och ögonen förutom det som du listar ovan. Det allra värsta är dock andningsproblemen. Även om man opererar luftvägarna kommer de ändå ha fortsatta problem men andningen och de kan aldrig någonsin andas lika bra som en hund med normala luftvägar.

Tusen tack för ett mycket välformulerat och givande svar. Jag fick svar på alla mina frågor. Tack igen för att du delade med dig av din kunskap ☺

Lite off topic men jag ser OFTA hundägare som har Rottis OCH Fralla. De båda raserna tycks attrahera samma personer...? Rottisen jobbar de med och Frallan är nån slags sällskapshund; jag höll på att skriva mascot men ändrade mig (och så skrev jag det ändå.....).

Lite off topic men jag ser OFTA hundägare som har Rottis OCH Fralla. De båda raserna tycks attrahera samma personer...? Rottisen jobbar de med och Frallan är nån slags sällskapshund; jag höll på att skriva mascot men ändrade mig (och så skrev jag det ändå.....).

Det ena behöver inte tvunget utesluta det andra ☺

Det ena behöver inte tvunget utesluta det andra ☺
Absolut inte! :) Jag kan lätt se att man vill ha en krävande hund, brukshund kanske, och sen gärna vill ha en till men av en "enklare" ras. Jag tänkte mest att jag ser så många som väljer just den kombinationen. Ofta liknande färg också. Jag känner även en med Boerboel som har en Fralla ... i samma färg!

En sak med med Rottis som jag ser som en viktig del när man letar hund är det mentala. Iofs viktigt för alla hundar men stora brukshundar där dådkraft finns är det extra viktigt att nerver och övrig mentalitet sitter där det ska.
Det duger inte med att "föräldrarna var trevliga" eller att "föräldrarna har gjort MH" utan resultaten på deras MH samt en kik på övriga släktingars tester är också viktigt.
Det förekommer lika mycket oseriös avel när det gäller mentalitet som övrig hälsa.

En sak med med Rottis som jag ser som en viktig del när man letar hund är det mentala. Iofs viktigt för alla hundar men stora brukshundar där dådkraft finns är det extra viktigt att nerver och övrig mentalitet sitter där det ska.
Det duger inte med att "föräldrarna var trevliga" eller att "föräldrarna har gjort MH" utan resultaten på deras MH samt en kik på övriga släktingars tester är också viktigt.
Det förekommer lika mycket oseriös avel när det gäller mentalitet som övrig hälsa.
Jag tänker mycket på deras imponerbeteende. Huvva vad många otäcka rottisar man träffat inom yrket som spänner sig och spänner ögonen i en när man ska göra något med dom (vissa bara man kliver in i rummet).
När jag gick MT förklarade beskrivaren att anledningen till att man la till kategorin imponerbeteende var just för att komma åt alla dessa rottisar.

Maskot duger :) inte ovanligt med rottis-ägare som har black and tan-färgad Petit Brabancon heller (korthårig Griffon)

Håller med dig om att rasen är missbildad. Frallorna i min omgivning har klippkort på kliniken, en är tex opererad i båda bakbenen, har andningssvårigheter så den inte kan springa eller vara ute när det är varmt och är allergisk mot typ allt möjligt. Ägaren tycker det är helt normalt... O_o
Jag har väldigt svårt att förstå varför någon vill ha en så sjuklig ras?

Håller med dig om att rasen är missbildad. Frallorna i min omgivning har klippkort på kliniken, en är tex opererad i båda bakbenen, har andningssvårigheter så den inte kan springa eller vara ute när det är varmt och är allergisk mot typ allt möjligt. Ägaren tycker det är helt normalt... O_o
Jag har väldigt svårt att förstå varför någon vill ha en så sjuklig ras?
Fast dom är inte så sjuka som alla tror med tanke på hur många det finns, jag har haft rasen sen 2007,ingen op,ingen med allergi,en med öronproblem (köpt vuxen) av alla födda har en haft en 1a på patella (självklart var det på min fodertik) ett par st med med demodex,tyvärr har det först visat sig när dom fått valpar som drabbats av juvenil demodex (3st totalt)

Fast dom är inte så sjuka som alla tror med tanke på hur många det finns, jag har haft rasen sen 2007 (uppfödning sen 2208),ingen op,ingen med allergi,en med öronproblem (köpt vuxen) av alla födda har en haft en 1a på patella (självklart var det på min fodertik) ett par st med med demodex,tyvärr har det först visat sig när dom fått valpar som drabbats av juvenil demodex (3st totalt)
Och 1 avlivad med andningsproblem (köpt vuxen,avlivad av mig efter 2 mån) 1 som har snorklat lite (köpt som unghund såld,den jag köpte i våras) 1 såld valp som snarkar ibland när han sover,kollad av vet och ansågs ej behöva op.

Edit.detta skulle ha stått i föregående inlägg

Uppvuxen med frallor, har numera rottis.

Det är att välja mellan pest och kolera, skulle jag säga. Vi har inte haft en enda frisk rottweiler, nu tar vi bara omplaceringar och det har ju en del med statistiken att göra. Tyvärr är det väldigt sällsynt i mina kretsar (ej tävlings- och utställningsaktiva rottweilerägare) med en helt sund rottweiler. Innevarande har stora problem med hörselgångar, symtomfria förutsättningar med ryggen (karprygg) och knäställning som borde innebära korsbandsproblem men - peppar pepper - inte visat något hittills (9 år). Stora mentala problem.

Jämför man frallor idag med de frallor jag växt upp med, är det som två olika raser. Våra frallor hade samtliga nos, som avslutades med platt tryne. Numera finns ingen med nos ö h t. Det är små, tunga, osmidiga och jag ser sällan några utan barockben.

När jag hittar gamla foton på våra frallor undrar folk ofta vad det är för ras.

Mao är dom flesta frallor du ser utställningsavlade.
Dom flesta av mina är mer lika Boston är frallor.

Men precis. Fast för mig är det en grov förskjutning. Sportfrallan, den jag gillar, är en pigg liten typ som hittar på massor av bus, lätt och rörlig, en robust småhund med tryne istället för spetsnos. Rundade öron.

När jag var liten (på den grå forntiden) var faktiskt det främsta sättet att skilja fralla från bt just öronen - bt hade spetsiga öron medan frallan hade runda. Och frallan var ofta något kraftigare. Nu är det enorm skillnad, bt har gått åt porslinshundhållet (egen åsikt) medan frallan blivit... belgian blue?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka