Jaktträning med "vanlig" golden

Dillen

Trådstartare
Är det någon här som kör jaktträning med en utställningsgolden?

Jag har en goldentik från utställningslinjer, men jag skulle säga att hon är väldigt unik jämfört med andra utställningsgoldens vi träffat, hon är mer lik jaktvarianten när det kommer till energinivå och kroppsbyggnad. Jag får ofta beröm för vilken fin form hon har, hon är atletiskt byggd för att vara av utställningstyp. Väldigt slank och muskulös. Hon älskar att jobba och har ett driv som jag aldrig sett hos andra utställningsgoldens. Hon är snabb som bara den och kan springa i timmar utan att bli trött.

Hon har även en enorm jaktlust som jag önskar att hon skulle få utlopp för, jag har tränat lite med dummies och hon verkligen älskar det. Men jag skulle vilja komma igång på riktigt och träna i grupp, jag har inte kunskapen för hur man gör när det kommer till riktig jaktträning. Dock när man kollar på jaktgrupper så verkar det bara vara golden och labbar av jakttyp. Skulle jag och min hund bli accepterade trots att hon inte är jaktavlad?
 
Det tror jag absolut! Jag har en utställningsgolden och var med på Goldenlägret och har tränat lite med en grupp när hon var yngre. Hade jag visat mer intresse och velat satsa på det hade jag varit välkommen att fortsätta. Ingen frågade efter hennes stamtavla.
En träningsgrupp kommer du vara välkommen i, men aktiv jakt är en helt annan sak. Men för hunden räcker ju träningen.

Att hitta någon som kan hjälpa dig med grundträningen och visselpipan kan vara lite klurigt om man inte är insatt men var inte rädd att fråga. Spaniel- och retieverklubben eller Goldenklubben kan ha kurser. Maila en kontaktperson i din lokala klubb så kan de säkert hjälpa dig vidare.
 
Jag tror absolut att du skulle bli accepterad 😃 kolla med goldenklubben eller ssrk för att komma igång, de har ofta öppna träningar man kan hänga med på.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp