Jakten på det perfekta bettet

Lycanthrope

Trådstartare
Jag vill prova lite olika bett, dels för att variera och för att hitta något som vi båda trivs med.

Den minsta storleken jag hittat på intressanta bett är 4,5 tum vilket är lite för stort. Tränsbettet hon har idag är 9,5 cm, 10,5 kan hon nog ha också.

Vill ju även köpa ett snyggt showbett när vi hittat rätt men de verkar bara finnas i 12,5. Hur har ni gjort med era westernhästar med mindre mun? :D

Sv: Jakten på det perfekta bettet

Tillägger också; 3 delat, rakt eller 2 delat?

Just nu har jag 3 delat för att jag hade ett sånt liggandes.
Hon fipplar ganska mycket med bettet i munnen (tar inte i munnen på henne men hon är väldigt pillig med bettet). Skulle vilja ha något som ligger still och bra, egentligen är det väl bara att prova.

Jag föredrar 3-delat, eftersom det ligger bättre i hästens mun. Å andra sidan är det ju inget stabilt bett om du säger att hon fipplar mkt med det. De flesta w-tränsbett är 2-delade vad jag sett. Rakt vet jag inte ens om man får tävla på...?

7790.jpg

http://www.hastprodukter.se/products.asp?catid=31&artnr=300103

Får jag tävla på detta?

Och vad gör jag när jag vill ha tjusigt showbett :cry:

Jag petar upp och kapar tråden!

Funderar på att bli lite mer seriös med mitt tävlande, kanske inte i år (hästen precis återhämtar sig från ett fånganfall) men inför framtiden.
Då måste jag överge mina bettlösa alternativ och skola upp oss rejält! Jag rider regelbundet för tränare och får mycket hjälp där.
Just nu gör vi ingenting, i och med hästens sjukdom, men jag tänkte börja leta bett lite smått.

Problemet är att hästen är så jäkla kinkig med vad han har i munnen. Jag kör honom med ett vanligt massivt d-ringsbett (eller om det är eggbett, minns inte exakt..), det funkar fint. Men i ridningen accepterar han det inte, även om jag rider på lång tygel och kör med kort töm.
Jag har en stång som funkar hyfsat bra (Ett sånt här) men vill ha ett vanligt bett och en riktig stång.
Har inte råd eller kontakter att prova en massa, även om det skulle behövas.

Vad jag tror jag letar efter är ett relativt tunt bett som passar en liten mun, utan risk för klämda mungipor (han har liten mun, men extremt mycket mungipor, stor klämrisk även med den snällaste hand!). Jag tror det är en god utgångspunkt..
Några tips?

Liknande trådar

Utrustning Mitt sto är väldigt stark ute nu när det börjar bli kallt. Hon går vanligen på ett oledat d-rings bett som hon trivs superbra med, men...
Svar
6
· Visningar
927
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 570
Senast: Kristall10
·
Utrustning Köpte ett tvådelat bett i 12,5 (hästens vanliga storlek), som är väldigt gränsfall till för litet. Jag skulle vilja prova likadant bett...
Svar
3
· Visningar
1 075
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 241
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?