Jakt i hästhagar

B

Bekymrad

Någon som vet om detta är tillåtet? Kan ett jaktlag beordra att hästarna tas bort från marken?

Sv: Jakt i hästhagar

Såvitt jag vet får man inte skrämma eller störa betesdjur i hagen. Så jag kan inte tänka mig att man får jaga där.

Vems är marken? Arrende eller köpt?

Är det din mark, så bestämmer du var och om det är tillåtet att jaga.
Men är det inte din mark, så har kanske markägaren gett dem tillåtelse att jaga där.
Då får du ta ett snack med markägaren om att du inte vill att de ska jaga i hagarna.

Marken ägs av en kommun och det är olika innehavare av jordbruks- respektive jaktarrendet. Kan dessvärre inte komma i kontakt med förvaltaren på kommunen förrän nästa vecka.

Jag har nu fått en lapp i brevlådan från det s k jaktlaget om att ta bort mina djur från marken.

Normalt skulle jag ha gjort allt för att vara smidig och flyttat hästarna, men jaktlaget består av en ensam person som under två års tid förföljt och hotat mig och min sambo. Han har hotat oss med vapen i fyllan, skrämt livet ur hästarna vid ett flertal tillfällen samt hotat att skada våra hästar. Polisanmälningar finns. Vill inte lämna för mycket info här.

För två år sen körde han ner staketet till vår hage som löper längs ett järnvägsspår. Det var ett under att jag hann stoppa hästarna från att rymma ut.

I övrig kan jag tillägga att han i övrigt inte håller sig på rätt sida lagen och under lång tid varit eftersökt av rättsväsendet.

Jag har dessvärre ingen annan mark att tillgå och jag har förnärvarande dessutom två konvalesenter som står i sjukhagar på den aktuella marken.

Du kommer inte i kontakt med den som ansvarar för jaktarrendet heller?? För den personen borde ju veta om jaktytan går in i din hage.

Om han arrenderar samma mark som dig för att jaga när det är säsong så är det nog inte så mycket att göra. Då får du nog flytta hästarna de dagarna eller den perioden han ska vara just där.

Ska han påbörja råbocks jakten nu den 16 aug?? I så fall så får han vara där till den sista jan-08 då bock jakten är slut. Sen kommer älgjakten i okt, men då är det bara en visst antal som ska skjutas och när det är gjort så får de inte vara där (dock senast den sista ja-08).
Men de sitter ju inte hela tiden heller, så OM det går att lösa så kom överrens om att han meddelar vilka dagar han ska vara just i/runt din hage och ta då bort hästarna just då. MEN ta hjälp av en tredje part om det nu går att prata med honom.

Hoppas att det löser sig, men ta hjälp. Det finns ingen annan som svara allmänt om just detta på kommun??
Läste att nin haft/har problem med honom innan.

PM skickat till dig

Ring till jägarförbundet och berätta hur det ligger till. De har ju jurister som kanske kan hjälpa dig. Det borde ligga i deras intresse att deras medlemmar sköter sig ;)

Jo, min sambo ringde upp innehavaren av jaktarrendet igår kväll som också visade sig vara den hotande jägarens fader... Äpplet faller tyvärr inte långt från trädet visade det sig.

Min sambo är en lugn och diplomatisk person, men fadern var hotfull och sa att han visste var vi bodde och att han skulle komma till oss med sonen och nio män... Ytterst obehagligt.

När min sambo hänvisade till jaktlagen § 27 (Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara) sa han att han skiter i lagen och Jägarförbundet utan han skjuter var han vill...

Jag har inte fått många minuters sömn. Mina små försvarslösa hästar. Det här är personer som definitivt inte drar sig för att skada varken djur eller människor.

Kan också tillägga att den 47-årige sonen sen många år bor i en tjänstebostad på en stor islandshästgård.

Du kommer inte i kontakt med den som ansvarar för jaktarrendet heller?? För den personen borde ju veta om jaktytan går in i din hage.

Om han arrenderar samma mark som dig för att jaga när det är säsong så är det nog inte så mycket att göra. Då får du nog flytta hästarna de dagarna eller den perioden han ska vara just där.

Det låter inte roligt :crazy: Men kan två personer verkligen arrendera samma mark utan att den andre får veta det? Jag menar, dom kanske ska göra olika saker med marken, som krockar med varandra. Som i det här fallet: en har en hästhage där, medan en annan ska jaga. Låter högst osannolik att kommunen skulle "dubbelboka" nåt sånt och inte informerat er. Tror du inte att han hittat på det för att få bort era hästar? Han hade ju minst sagt jävlats med er innan

Det borde ju finnas nån på kommunen ni kan kontakta! Alla kan väl inte ta semester sammtidigt? :crazy:

Lycka till!

Det där låter som personer som inte är lämpliga att få bedriva jakt eller inneha skjutvapen.
Du kan kontakta jakttillsynsmännen i ditt län (kolla hos länsstyrelsen vilka det är) som har som uppgift att utöva tillsyn över jakten.
Du kan ta kontakt med polisen igen och anmäla de senaste hoten.

Det där låter som personer som inte är lämpliga att få bedriva jakt eller inneha skjutvapen.
Du kan kontakta jakttillsynsmännen i ditt län (kolla hos länsstyrelsen vilka det är) som har som uppgift att utöva tillsyn över jakten.
Du kan ta kontakt med polisen igen och anmäla de senaste hoten.

Nej, det var precis en person på Jägarförbundets åsikt.

Jag har varit i kontakt med någon enhet på polisen som har hand om vapenlicenser. Få se vad de kan göra.

Det låter inte roligt :crazy: Men kan två personer verkligen arrendera samma mark utan att den andre får veta det? Jag menar, dom kanske ska göra olika saker med marken, som krockar med varandra. Som i det här fallet: en har en hästhage där, medan en annan ska jaga. Låter högst osannolik att kommunen skulle "dubbelboka" nåt sånt och inte informerat er. Tror du inte att han hittat på det för att få bort era hästar? Han hade ju minst sagt jävlats med er innan

Det borde ju finnas nån på kommunen ni kan kontakta! Alla kan väl inte ta semester sammtidigt? :crazy:

Lycka till!

Ja, det är vanligt här att jordbruks- respektive jaktarrendena är åtskilda. Det är ju normalt inga som helst problem när vi pratar om riktiga jägare, inte gangsters som i det här fallet.

När vi tillträdde marken informerade vi jaktlagets kontaktperson var de stänger av strömmen och att vi gjort separata grindar ifall de någong gång skulle behöva komma igenom hagen och hämta eventuellt fällda älgar. Det var inga som helst problem.

Det finns bara en person som har hand om jaktarrendena på kommunen, däremot har jag varit i kontakt med förvaltaren avseende jordbruksarrende. Jag ska samla in allt material och sammanfatta vad som hänt.

Har ni ett jordbruksarrendekontrakt på marken kan ni nog vara lugna. Då är det jaktarrendatorn som får anpassa sig efter pågående markanvändning.

Har ni ett jordbruksarrendekontrakt på marken kan ni nog vara lugna. Då är det jaktarrendatorn som får anpassa sig efter pågående markanvändning.

Jo, det har vi förstått nu efter att ha varit i kontakt med Länsstyrelsen, Jägarförbundet, polisen m fl.

Problemet är som sagt att den kriminelle s k jägaren hotat, förföljt och utsatt oss för attentat i två års tid. Han har flera gånger hotat att skada oss och våra hästar. Missbruksproblem gör inte sistuationen roligare. Hans fader, som innehar jaktaarrendet, hotade oss per telefon häromdagen, dels att han skjuter på vad han vill i vår hästhage dels att han visste var vi bodde och skulle komma hit med nio män. Han sa uttryckligen att skiter i jaktlagen. Vår förhoppning är att de mister sin vapenlicens, om de ens har någon.

Oron för våra hästar är enorm, men vi har stort stöd av alla djurvänner i byn. Andra jägare och övriga bybor är upprörda att dessa människor får inneha jaktarrende överhuvudtaget.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker det låter som en mkt otrevli historia.

Jag hade gjort en polisanmälan på alltihop, redan imorgondag!

det är för hemskt att vissa människor har så låg intelligensnivå att de fortfarande tror att "med hot o gap" löser man alla konflikter bra(= skrämmer sk*ten ur folk).

Det låter ju sanslöst alltihop. Det är ju inte fråga om lagtolkning längre utan rent krig. Anmäl direkt. Folk som hotar ska inte ha vapen.

Skulle också gjort en anmälan till, det är så mycket olaga hot så det finns inte.
Hoppas att det löser sig för er och att de får vad de förtjänar.

Det låter som om du bor i en liten by. Det brukar alltid finnas någon "stark man" i varje by som har mycket inflytande. Största gården eller sitter i kommunstyrelsen eller annat. Prata med den mannen, han har säkert koll på de där pajasarna.

Jättebra. Jag försökte ta reda på lagtexten för det, men lyckades inte. Är det jordabalken eller jaktlagen eller någon annan lag som gäller för detta?

Jättebra. Jag försökte ta reda på lagtexten för det, men lyckades inte. Är det jordabalken eller jaktlagen eller någon annan lag som gäller för detta?

Jag har inget lagrum att hänvisa till men skulle tänka mig att det finns i jordabalken. Enligt kontaktpersonen på Jägarförbundet är enda chansen att göra inrskränkningar att det finns ett avtal om detta och det gör det förmodligen inte.

Men som situationen är spelar lagen i praktiken ingen roll i detta fall, eftersom han vid upprepade tillfällen brytit mot en mängd lagar samt att både han och hans far sagt att de skiter i lagen. Konsekvensen är ju att mina hästar riskerar att komma till skada.

Som sagt har vi tur blir de av med jaktarrendet på kommunens mark. Dessutom finns ju en risk att han åker i fängelse då han ska upp i rättegång om 1½ månad.

Det låter ju sanslöst alltihop. Det är ju inte fråga om lagtolkning längre utan rent krig. Anmäl direkt. Folk som hotar ska inte ha vapen.

Detta är bara en droppe i havet i en bisarr historia som sträcker sig 8½ år tillbaka. Personen som hotar oss är egentligen en för oss alldeles okänd person som agerar på uppdrag av annan. Historien kommer eventuellt att bli offentlig så småningom.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 247
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 205
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar