Jakt golden

Stinaelin

Trådstartare
Hej,

Jag har blivit erbjuden att ta över en 9-årig jaktgoldentik.

Vi har ju varit inne på en sheltie, men denna hund dök upp från ingenstans och jag vet inget om rasen (hur skiljer sig jaktgolden från vanlig golden exempelvis), mer än den infon som går att finna på nätet.

Som jag skrivit tidigare är vi en aktiv familj, två barn (9 och 11 år), katt, kaniner och numer tre hönor...
Jag känner mig, pga alla våra övriga djur, tveksam till jakt-delen i namnet...
Jag har inte vågat svara på förfrågan ännu eftersom jag är så tveksam, så om ni kan ge mig lite kött på benen vore jag ytterst tacksam.

Är den 9 år lär den inte vara så vild längre ;). Träffa hunden! När de är fullvuxna spelar egentligen inte rasen någon roll alls, utan individen är mycket viktigare. Var dock beredd på att en 9-åring kanske inte lever sådär jättelänge till. 12-13 år är ganska normal livslängd för en jaktgolden.

Att den har prefixet "jakt" betyder att den är avlad efter funktion snarare än skönhet. En retriever används främst för att bära hem redan skjutet vilt och har alltså inte mer jaktlust/lust att döda smådjur än andra hundar. Snarare har de ett mjukare bett än andra (det är en dålig retriever om den tuggar sönder viltet).

Rent generellt är en jaktgolden oftast lättare byggd och mer aktiv än en utställningsvlad golden. Det kan mycket väl vara en hund som är väldigt lättlärd (på gott och ont...) och känslig för signaler, men du har ju möjlighet att träffa hunden och få veta hur just den är. Sheltien är ju heller ingen hårdhudad tuffing! Däremot är det kanske inte lika vanligt att de är vattenidioter som tar varje tillfälle att bada eller lägger sig i pölar med issörja under promenaderna...

Har du hundens stamtavlenamn, så du kan kolla röntgen, MH, ögonlysning, och ev tävlingsresultat?
Om den är använd till jakt eller väl tränad för jaktprov och/eller working test är det förmodligen en lydig, följsam hund med bra stadga (självbehärskning). Räkna i alla fall med att det är en hund som gillar att bära och som förmodligen behöver en del apportträning för att trivas riktigt bra. Och räkna inte med att få en vakthund...

Checklista för golden:
Skott/åskrädd?
Våtexem?
Allergier?
Epilepsi?
Vattensvans?
HD/AD?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 142
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Ja....ännu en rasvals tråd. ;) Ja, i år har det verkligen inte varit mitt år med hundarna. Har förlorat två av tre hundar på 1...
Svar
8
· Visningar
1 388
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka