Jaha, så är det det där med sadlar igen...suck

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Jag måste köpa en sadel. Hittills har jag kunnat låna en fin sadel av en stallkompis när jag ahr tränat Tytte, men nu när det är tänkt att han ska gå lite mer med sadel, så känns det fel att låna den så mycket. Jag behöver alltså införskaffa mig en sadel. Det som var så bra med den här lånade sadeln var att den passade Tytte så bra. Det är en 17" equipe, bomvidd vet jag inte.

Jag vill inte köpa en billig dålig sadel till Thytur, utan tycker att det är viktigt att han får en sadel som ligger bra på honom redan från början. Problemet är ju att han kommer att förändras mycket, så antagligen kommer jag att behöva sälja den senare och köpa en ny. Därför vill jag ju helst inte att det ska vara en allt för dyr första sadel, även om det viktigaste är att den ligger bra och är bekväm för min lilla prins. Jag vill absolut inte ha en bomfri sadel.

Saken är ju också den att jag ska ha barn i januari. Visst kommer jag att försöka träna Tytte så länge det går, men han kommer åtminstone vila två-tre månader runt dec-feb. Sen är tanken att jag ska sätta igång honom mer ordentligt, och då kanske han redan har ändrat sig så mycket att sadeln inte längre ligger bra.

Min första tanke var att köpa en linear rebel one sadel efter att ha sett den på SM förra året. Där kunde man ju byta ut delar av sadeln när hästen växte, och det hela lät bara allt för bra för att vara sant. Men den verkar inte riktigt ha kommit ut på marknaden än, och det känns lite lurigt, så jag avvaktar nog på den fronten.

Vad säger ni, hur gör man? Jag tänker mig kanske en KenTaur eller en Globus som första sadel, kan man hitta en begagnad så är det ju det bästa. Ska jag ta ut sadelutprovare eller ska jag bara mäta själv och prova? Är det verkligen klokt att köpa en sadel i det här läget? Om inte, hur ska jag kunna träna honom med ryttare då? Usch, jag avskyr allt som har med sadlar att göra, det är bara så besvärligt!

//Julia

Sv: Jaha, så är det det där med sadlar igen...suck

När min stallkompis skulle byta sadel så vände hon sig till Karin Åberg. Hon bad att få en sadel som liknade equipe men inte var fullt så dyr, och K kom då med en KenTaur. Stallkompisen är jättenöjd med den. Jag har själv en equipe men har inte haft tillfälle än att prova deras sadel så jag kan säga om dom påminner om varandra.

Globus kan jag inget om tyvärr, men har sett båda sadlarna på begagnadmarknaden.

Globus gloi tycker jag är en bra och prisvärd sadel. Har själv en egen till Spurning och är mycket nöjd med den!:)

När Dagur reds in rekomenderade tränaren oss att köpa ett syntetssadel, typ lite slit och släng-sadel men som ändå är schysst. Kostar mellan 1000-5000. Vi har fortfarande kvar våran, dock används den inte för tillfället men har ändå hållt bra i fyra år.

Globusarna är prisvärda tycker jag. Har haft en till Perla (en clic) som tyvärr inte låg bra på henne mer än max ett halvår.

Det verkar finnas en hel del Globus Clic på begagnatmarknaden för runt 5-6000:-

Annars har jag hört att wintecen ska vara bra sadlar. Har tyvärr ingen egen erfarenhet av dom.

Köp en billig syntet dressyrsadel tex på hööks, då gör det inget om den går sönder eller blir ful heller.
De billigaste brukar kosta kring 1500-2000.

och när han börjat muskla sig någolunda kanske du kan köpa en equipe? (eller rebel one om det känns rätt då)

Beganade equipe brukar finnas ganska fina för 10-15.000:- till salu ibland, men de brukar gå fort har jag sett.
Vanligaste bomvidden verkar vara +1,5 eller ibland 2.
Men 2 är väldigt, väldigt bred har jag läst någonstans.
Ny kostar den kring 23.000:-

Du kan ju läsa mer på equipe's hemsida eller ta kontakt tex med Maria Berg på slätterne gård som säljer equipe.
Emmigården säljer equipe.
Finns Kanske flera också, men det var dessa jag kom på just nu.

Jag har både en globus gloi och hade tills alldeles nyligen en kentaur kari, trevliga sadlar båda två.
Globusen har helt ok läder och är skön för priset,
men kolla stoppningen och att den är rak för säkerhetsskull
(har hört talas om att det varit en del sneda här på buke).

Globusen ger mer stöd än kentauren som är mer utan knästöd/mindre knästöd iaf.
Globusen passar bra på mina två rakryggade.
Kentauren låg bra på den tredje som har lite svängd rygg.

Equipe har jag hört ligger bra på rak rygg och ngt svängd,
men inte jättesvängd rygg.

Det verkar skilja markant på nypriset på globus beroende på var man köper den. Jag har köpt för 7,500:- ny men har sett att tex
Agersta tar nästan 9500:- för den.

Som sagt, gloi är helt ok efter priset,
jag gillar den mer än kentaur
(men det beror kanske på att jag knappt använde den av andra orsaker).

I vilket fall, köp en billig tycker jag,
då gör det inget om det skulle hända nåt.
Efter några månader, halvår, år eller så kan du ju köpa en dyrare sadel.

Globusarna är prisvärda tycker jag. Har haft en till Perla (en clic) som tyvärr inte låg bra på henne mer än max ett halvår.

Det verkar finnas en hel del Globus Clic på begagnatmarknaden för runt 5-6000:-

Annars har jag hört att wintecen ska vara bra sadlar. Har tyvärr ingen egen erfarenhet av dom.

Clic sitter man verkligen som ett skruvstäd i,
det är inget jag skulle vilja göra på en unghäst.
Då skulle jag hellre haft en dressyrsadel som man kan röra sig i.

Jag har haft en wintec 500 dressyr.
Jag gillade den inte riktigt men det kan bero på att den låg fel på hästen så jag använde de inte så mkt, den var rätt så hård och stropparna var styva. Kan bero på att den var ny dock.
Vet en del som byter dom till läder hos sadelmakare för nån hundring.
blir lättare dra sadelgjord då.

men den var ganska bra att sitta i, lite halare än läder men man fick rätt bra sits, små knästöd.
Lätt att sköta, bara torka av. Vägde ingenting.
Kall på vintern.

Passar bäst på svängd rygg.
Jag hade en 16,5" och den var rymlig i sits men riktigt kort och bra så sett.

Billiga, kostar runt 4.500-5000:- ny,
dåligt andrahands värde.

Jag köpte en sprillny, använde den kanske 15 gånger och sålde den för 1500:- med garanti kvar.
Iofs var det värsta skammbudet, men hellre det än att ha överfullt i sadelkammaren.

Wintec är för övrigt en sån dressyrsadel som jag gillar i stilen, man sitter bra men inte FÖR fast.

kan berätta lite om mina erfarenheter då.

har testat hööks Sigma sadel tror inte de säjer den fortfarande men en liknande i syntet.

ett varnings tips är att om du skall mixtra själv med att passa ut sadeln så var uppmärksam på hur sadeln ligger ann längs med hela ryggraden.
sigma sadeln jag köpte var alldeles för rak i bommen så den låg som i en brygga.

hade sedan en wintec dressyr cair den var riktigt bra och billig men blev tyvärr för lång för thengill.
men ett tips är ju att testa en sån för jag tyckte den var bra endå synd bara thengill är så kort.
man kan ju ändra bomvidden på den mkt bra.
men man får tänka på att ju vidare bom man sätter i destå mer svängd blir sadeln.

sen har jag testat en globus the turner på thengill och den gillade jag väldigt mkt mer än globus gloi som kändes alldeles för tung och stor och konstig.

globus the turner är en dressyr sadeln med lite djupare sits. de kostar runt 8000kr ny men begagnade kan du säkert få dem mkt billigare.

på thengill låg den perfekt tyvärr för lång även denna trots att den bara var 38cm lång i str 17 i sits det är mkt kort.

du ska nog sattsa på en sadel du känner dig trygg i, beror ju på om du gillar att sitta mer fritt eller i ett djupare säte men jag gillar att sitta mer stabilt och ha ett djupare säte och stöd för benen det tycker jag stämmer bra med globud the turner.
den har oxå en mkt bred kanal och breda mjuka bossor för hästen.

du kan säkert lätt sälja den igen sen om den slutar passa.

jag tycker du tänkte MKT vettigt att du nu skall köpa en sadel som passar NU eftersom det ju är mkt viktigt för unghästarna att det känns bra redan från början.

men det verkar ju som att du inte kommer rida så himla mkt innan vilan du får inte låna den sadel du lånar nu då? tex betala en liten summa till henne om det känns bättre.
för det är ju ganska onödigt att köpa en sadel som du max använder i 3-4månader och sen kanske inte passar?

du har du iaf eftersom du har en häst med normal lång rygg.

men jag tycker du ska ta ut en sadel provare det är nog det säkraste kortet men ta gärna en som tar med sig glubus sadlar med i så fall då de är billiga men mkt bra och bra kvalite med.
sen kan du ju köpa en begagnad sen när du vet vilken str du ska ha.

just det, glömde..
wintec sadeln har inte samma djupa sits och stora knästöd som globus the turner. inte som jag upplevde det. globus sadeln kändes mer kvalite och troligen bekvämare för hästen.
men wintec verkar oxå mkt bra för ett så långt pris bättre än vanliga syntet sadelar.

egentligen är det väl så att man aldrig kan säga som så att när hästen växt klart så kommer sadeln passa föralltid man måste ju alltid vara noga och kolla så den passar och hästarna ändrar ju hull ganska ofta med, speciellt mellan sommar och vinter och då är det ju svårt att samma sadel alltid passar.
det är nackdelen med bomsadel.

Senast ändrad:

Passar bäst på svängd rygg.
Jag hade en 16,5" och den var rymlig i sits men riktigt kort och bra så sett.

Billiga, kostar runt 4.500-5000:- ny,
dåligt andrahands värde.

Jag köpte en sprillny, använde den kanske 15 gånger och sålde den för 1500:- med garanti kvar.
Iofs var det värsta skammbudet, men hellre det än att ha överfullt i sadelkammaren.

Wintec är för övrigt en sån dressyrsadel som jag gillar i stilen, man sitter bra men inte FÖR fast.

hihi jag måste bara berätta när du berättade din historia.

jag köpte min wintec cair 500 dressyr begagnad, samma som du antar jag.
för 3000kr(prutade 500kr)
då ingick 2 järn tror jag.

sen efter nästan 1år då var väl sadeln 5år eller nåt och utan garanti sålde jag den med 3järn, ett par stigläder jag fått, stigbygnar ja inte ville ha kvar som ja fått och en syntet läder spray för 3500kr:angel:
jag förlorade nog inget iaf hihi.

sen min sigma sadel köpte jag för 1800kr använde 10 gånger och sålde för 1600kr:angel:

har lite andra roliga köp och sälj historier men det hör ju inte hemma här. kan ju säga att det är inte ofta jag blitt lurad iaf:rofl:

hihi jag måste bara berätta när du berättade din historia.

jag köpte min wintec cair 500 dressyr begagnad, samma som du antar jag.
för 3000kr(prutade 500kr)
då ingick 2 järn tror jag.

Läste du inte vad jag skrev?
Jag köpte en SPRILLNY, för 5400:- (har jag för mig..)
Sålde den för 1900:- knappt använd.

Hade ridit i den kanske högst 15 gånger.

Vad du än gör köp inte en sigma! den låg riktigt dåligt på hästen och man kunde knappt sitta korrekt i den.
Enda fördelen är väl att den är lätt!

kl

Alltså, jag har själv erfarenhet av både Globusen och KenTaur sadeln (gillar KenTaur bäst), men mitt "problem" är huruvida jag ska satsa på att köpa en så dyr sadel redan nu med tanke på hur han kommer att ändras. Helst vill jag inte ha en sadel som man sitter "som gjuten i". Jag gillar egentligen inte knästöd och höga bakvalv =) Jag tyckte att KenTauren hade lite för mycket knästöd för min smak, men annars var jag väldigt nöjd med sadeln.

Jag känner mig lite anti att åka och köpa en billig sadel på t ex Hööks eftersom jag inte tror att de ligger speciellt bra på hästen. Det är där jag har mitt problem. Jag vill inte köpa en billig skitsadel och tycker samtidigt att det verkar korkat att köpa en dyr sadel i detta läge.

Tack för alla tips och funderingar. Jag ska tänka lite till och hålla ett öga på den begagnade marknaden.

//Julia

Läste du inte vad jag skrev?
Jag köpte en SPRILLNY, för 5400:- (har jag för mig..)
Sålde den för 1900:- knappt använd.

Hade ridit i den kanske högst 15 gånger.

JO jag läste vad DU skrev läste DU vad JAG skrev???:rofl:
jag hade samma märke på sadeln som du de va det ja frågade inte om de va ny eller begagnad vid köp.

Vad du än gör köp inte en sigma! den låg riktigt dåligt på hästen och man kunde knappt sitta korrekt i den.
Enda fördelen är väl att den är lätt!

nej jag tror grejen varför de inte ligger bra e att de är alldeles för raka i bommen onaturligt raka.

*kl*

Jag har precis fått en Globus Glói utprovad av Karin Å till Draumur och måste säga att jag är MKT nöjd!
Den sitter som ett smäck, är riktigt snygg och ger honom mängder med bogfrihet som han behöver :)

Har X-vid bom iom att han dels behöver det då han är stor över ryggen han får desstom en chans att bredda sig mer över ryggen utan att störas av en klämmande sadel.
Vart stor skillnad på honom när jag bytt sadel.

Vet många som är missnöjda med globussadlar och menar att de är riktigt kass och måste stoppas om flera ggr/år mm för att de är så dålig kvalité på dem, men detta är då inget jag upplevt med min sadel iaf.
Hoppas den håller i många år och passar Draumur lika bra som nu :)

KL

Jag vill också ha en ny sadel till Gauti.

Denna gången vill jag ha en bomsadel. Den ska passa en överbyggd häst med lång rygg. Och helt inte kosta mer än 10.000 då jag vet att hästen ändrar sig lite nu som då och vill inte behöva byta ut sadlar hela tiden som kostar mer :)

Man ska sitta bra i den och kunna "hålla om" hästen på ett bra sätt, upplever att jag inte kan det i min bomlösa kari flex. Ska ha kvar kari flexen och variera med.

Något förslag? Såg att ni skrev om Karin Å, är hon bra? Har ju henne nära mig, så kanske vore ett alternativ att ta ut henne.

Angående Wintec, har haft en sådan islands modell, gillade sadeln! Men den var något hård. Alla som red i den tyckte den var som en planka, men jag som inte visste om nåt annat tyckte den var bra då :)

Vi hade våran i fyra år innan vi stoppade om den och sadelmakaren tyckte verkligen den var i bra kvalite. Så det tycker jag inte stämmer. Det sliter ju även på sadeln om den inte passar hästen.

Bästa riktiga budgetsadeln jag har testat är min nuvarande Griffin. Den enda riktigt breda och korta sadeln som inte kostade multum och passade Barki.

Angående Wintec tycker jag de var trevliga att sitta i, men annars är det inget för mig...De är dock stabila och håller sig, jag sålde min dyrare än vad jag köpte den för tillochmed tror jag.

Globus tycker jag är treliga och snygga. Ligger bra på många hästar, men tycker ändå inte det känns som någon kvalitetssadel faktiskt. Något stör mig i dess utformning.

Jag letar också ny bomsadel nu, när barki är färdigväxt och stabil och ingen unghäst längre. Funderar ändå på en Globus clic, då det känns som det som borde ligga bäst på honom. Men vi får se vad en fattig student får råd med :angel:

Min pålle är också lite överbyggd.
Jag hade ute Karin Åberg och provade ut en sadel, en Kentaur Kári blev det. 4 i vidd och 17.5 " i sitsen.
En bra sadel till ett bra pris, under 10 000. Det enda jag kan kommentera är att jag själv åker fram lite i sitsen men inte värre än att jag kan leva med det.
Min pålle är bara 6 år och håller på att muskla sig så jag ville inte ge mer än 10 000 om jag behöver köpa en ny efter ett tag.

Min pålle är också lite överbyggd.
Jag hade ute Karin Åberg och provade ut en sadel, en Kentaur Kári blev det. 4 i vidd och 17.5 " i sitsen.
En bra sadel till ett bra pris, under 10 000. Det enda jag kan kommentera är att jag själv åker fram lite i sitsen men inte värre än att jag kan leva med det.
Min pålle är bara 6 år och håller på att muskla sig så jag ville inte ge mer än 10 000 om jag behöver köpa en ny efter ett tag.

Ja, okej. ska nog ta ut henne framöver och se vad hon tycker passar så får man utgå lite efter det.
min häst är 10 och tror inte han kommer ändra sig så mycket mer i kroppen nu faktiskt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: liiinnea
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 940
Senast: super
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
773
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka