Jaha, nu backar han ur transporten istället...suck...

Jo jag tror i viss mån att det har med cellskräck att göra, men han är oresonnlig också...
börjer nån sig ner efter luckan jag då kastar han sig...

Varför går ni så fort fram?! :crazy: :confused:

Man vill inte heller ta till med straffmetoder, då har man genast honom både rädd och ovillig tror jag
Är inte det SJÄLVKLART att hästen blir rädd och ovillig?
Dumt resonemang från din sida i hela det förra svaret, tycker jag. :mad:

Läs mitt förra svar, det är nog det bästa tipset du kan satsa på just nu.

Mitt ordval vad gäller att jag tror att straffmetoder inte är att föredra var menat som att det är vad JAG står för och tror. Kanske självklart i mina och dina ögon men inte alls i många andras....ber man om hjälp av "kunnigt folk" är det alltför vanligt att man får tips om pisk och linor och gud vet vad, så det var så jag menade. Att jag tror på de mer tålmodiga och hjälpande metoderna....
Döm inte utan att först ta reda på vad man menar, det blir alltför ofta missförstånd...

Vad gäller att gå fort fram...vi har last tränat honom från och till sen i oktober...
Det blev mer regelbundet sedan mars....så jag vet inte om jag tycker vi går för fort fram?
Han går in...det var vårt första mål...
Det gick fint länge att bara stå där...
Sen började han backa...
Och nu tränar vi igen på att stå där bara..
Men man måste ju gå vidare, testa om han är redo för steg två vilket borde vara att närma sig luckan, att närma sig att röra vid den och kanske låte den höjas en aning från marken?!
Jag får tips av en transport tränare som ansåg att vi skulle jobba så?!

Men det är klart att man alltid kan ta det lugnare, vi tyckte att vi kunde gå ett steg till vilket han inte var med på och nu måste vi ju fortsätta jobba med det?
Eller?
Vi måste ju lära honm att stå kvar trots att vi vill såsmåningom stänga luckan också?

Jag är tacksam för alla tips, men i sista svaret tror jag du missförstod mig...
:(

Jag ber om ursäkt. :(
Menade inte att bli så hysterisk :crazy:

Har själv varit med om att min egna häst blivit rejält piskad vi lastning, så jag blir extremt irriterad när jag läser något som kan verka som "Hästjäkeln ska in, oavsett vad!".
Inte så hårt i DITT fall, men du fattar :crazy:

Finns iaf via PM om du vill ha tips. :)
Lykca till!

Vi lyckades tillslut kasta en snöboll på hans rumpa som fick honom att hoppa in. På väg hem prövade vi ett paraply som skule skrämma in honom

Men herregud är detta verkligen sant? :mad:

Vi lyckades tillslut kasta en snöboll på hans rumpa som fick honom att hoppa in. På väg hem prövade vi ett paraply som skule skrämma in honom
Hm, hur gör man om det är mitt i sommaren och det är vackert väder?
:confused:
Bra ide´ :mad:

Hm, hur gör man om det är mitt i sommaren och det är vackert väder?

Kanske hoppas på ett riktigt åskoväder så blixten slår ner i arslet på hästen...... Så den ännu hellre slängs in i transporten.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 315
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: kryckan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 633
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka