Jaha...lösa benbitar

Hej!

Vi åkte in pga av en has skada han fått i hagen egentligen.
Men eftersom han inte visade något i området runt hasen så beskrev jag hur han kändes att rida, att han ibland kunde "tappa" bakdelen på volt (har hänt ett par gånger under 1,5 år) samt att vi haft problem med främst vänstergaloppen. Vi longerade honom på kliniken men han såg jättefin ut så veterinären uttryckte sig såhär :-Bara för att du ska vara lugn så tar vi några plåtar på knäna också!
Och där kom ju förklaringen till bråket i galoppen samt att han inte riktigt musklar sig över kruppan.

Hur som helst, veterinären sa ju att det var tur att han inte gått så mycket pga av olika andra skador (ringorm, stakningsskada osv), alltså borde glidytan inte vara så sliten ännu.

En annan häst i stallet med samma åkomma hann börja med passage innan ägaren uppmärksammade problemet och då hade det redan blivit en slipfåra :(

Jag undrar just hur många hästar som går och har ont och ägarna bara tror att det är ostadighet.
En i annan i stallet som har en häst som inte är riktigt fräsch resonerar som så att hon ska åka in och kolla honom när hon blir rik....hmmmm...skyller på att han är stel men hela hästen utstrålar spänningar och obehag...fy sjutton...

Varför de inte är opererade kan jag inte svara på i alla fall, i de fall jag vet är svaret att veterinären inte anser att det behövs åtgärd förrän det stör hästen. Vilket jag tycker är förnuftigt.

På höstens auktion på Klampenborg (travare) var där många försäljningshästar med konstaterade, icke åtgärdade benbitar. Flertalet jag diskuterade detta med ansåg inte att det var något att hetsa upp sig över, om det visade sig störa hästen kunde man ju alltid operera...

Om jag utgår från att sista konstaterandet inte är ironiskt; jo det blir ju gärna så när man har jobbat heltid med kusar och träffar tränare som har mycket häst i stallarna...

Ja det var det, dom försökte återuppliva honom i femton minuter! Jag tycker att man ska vara beredd på att det faktiskt KAN hända, jag var inte det och när jag fick reda på det kom det som en stor chock!
trode det var en enkel operation!

Ang lösa benbitar kan jag eg inte uttala mig så mycket, min nioåring har ju en hasledsdefekt som beror på gamla lösa benbitar elelr gammal cysta (de vet inte riktigt, det står "äldre oestochondrosdefekt(?)" i pappret.

I hans fall har ju de lösa benbitarna försvunnit, men skapat en irreparabel defekt i leden.

Men däremot så tar man ju bort lösa benbitar med artroskopi, och där är jag mer med ;)

Kompisens halvårsgamla fölis plockade de en stor, ful lös benbit på i hasleden i höstas. Han ska röntgas om i vår (ett halvår efter OP) men so far har allt gått enligt planen.

Min valack gick de in med artroskopi i hasen i förrgår på, och han klarade operationen utmärkt. Det är ju ALLTID en risk att söva hästar och ffa vid uppvak, men de flesta klarar operationen fint. Däremot finns det ju inga garantier för att hästen blir bra bara benbitarna är borta, och där har jag inte så mycket att orda om: vet hästar med lösa benbitar som har sina bitar kvar och fungerar bra, vet de som fått dem opererade och inte har minsta problem och vet de som är OP men aldrig blev bra.

Generellt och bara av min erfarenhet verkar det vara bättre prognos ju snabbare man får bort dem, antagligen för att de då inte hunnit orsaka skada, men i ditt fall verkar dte ju lovande att de inte har det iaf.

jag hoppas verkligen inte att d blir några komplikationer, det här är en underbar häst som passar mig utmärkt, har ingen lust att se mig om efter en ny! :(

Jag vet att risken finns, jag fick den informationen när min ponny (rip) skulle opereras. det gick bra men han var bra vimmelkantig efter *s*
Tyvärr fick jag ta bort honom efter 1,5 år ändå.... :cry:

Usch, jag fick oxå en sådan chock med min ponny, trodde han skulle ner till helsinborg för en enkel koll för den ynka hältan han hade fram men det visade sig att hela hovleden hade lösts upp mer eller mindre. Fick välja att ta bort honom direkt eller vänta till han inte kunde gå längre som veterinäen sa, han hade ont redan....så jag fick naturligtvis bespara honom lidandet och ta beslutet direkt....Jag var så chockad så jag åkte därifrån, nu önskar jag att jag stannat tills han somnat in...
Min lilla fina Dante...*snyft*

Som andra redan har svarat. Många veterinärer tycker också att folk är hysteriska över lösa benbitar, det är många fler hästar än vi tror som har det men det upptäcks aldrig.
Jag har själv ägt fyra hästar som har fått diagnosen OCD/lös benbit och känner flera bekanta som har hästar med lösa benbitar (uppfödare och tävlingsryttare).
Mina hästar har haft följande:
Häst 1. ua på böjprov, röntgas och man hittar en liten flisa i kotan hf. Vet. tycker vänta och se. Hästen tävlas och är ohalt. Röntgades på nytt och man hittar ingen lös benbit...?!
Häst 2. OCD i knäled, ojämt musklad bak varvid röntgen. Vet. ville ta bort hästen, den kan aldrig bli bra, sitter så illa att man inte kan operera. Vi gav den en chans och denna häst går hoppning på SM nivå och har aldrig varit halt.
Häst 3. Tävlar 130 hopp, vid försäljnings röntgen påvisades OCD i hasen. Vet. tyckte att det vara bara att fortsätta rida som vanligt, hästen går ju redan hårt och tävlas så har han inte ont av det nu kommer han kanske inte få det senare heller.
Häst 4. Ej ua på böjprov, röntgades, lös benbit i kotan. Operation, 9 veckors konvalecens och återställd häst.

Visst finns de hästar som tyvärr inte klarar operationen, det är samma för oss människor. Men jag tycker i det stora hela att man inte skall stressa upp sig alltför mkt över diagnosen "lös benbit".
Lycka till!

Skönt att höra någon med samma erfarenheter. Man ska naturligtvis inte nonchalera den diagons man fått, men att operera i tid och otid tycker jag också är dumt. Det finns ju vissa risker med sövning etc.

Som 2-åring blev min häst akut nästan blockhalt. På morgonen var han OK och när han skulle in på eftermiddagen var han halt. Boxvila några dar men ingen förbättring. Åkte till klinik och han blev röntgad och det var lösa benbitar i båda bakknäna, hade dock bara symtom på ena, gallig och öm och halt förstås. Chefsveterinären konsulterades och han tyckte att det var värt med en operation. Det blev ett ganska stort ingrepp, det var värre än de först trott och de fick skrapa bort mycket "krafs". Efter många turer fram och tillbaka återbesök, boxvila, sjukhage osv i 11 månader så är han återställd; ohalt i alla fall. Sen är det klart att man kan inte säga hur detta påverkar honom i framtiden, men lyckas operationen så blir de oftast bra sen vad jag förstått det som. Idag är han 4 år men fick tyvärr en hovbensfraktur i somras och har nu stått i boxvila igen. Han har inte så mycket muskler kvar... stackarn.
Tillbaka till knät: Kotor och haser är inte lika "stora" ingrepp, medans knän är lite värre, men jag är ialla fall ett bevis på att det kan gå bra (än så länge) trots att det var ganska illa!

Jag fick ingen som helst information om det, hade jag bara lyssnat på vad hästprataren sa till mej så hade pållen nog levt idag... :cry:

Men hur kan det vara förnuftigt? Du beskriver det som att det är skit samma så länge inte hästen har något besvär av dem...
Men det är ju en väldigt konstig inställning, för när hästen väl får besvär av dem, så har du i regel redan slipfåror i ledytan och hästens framtids utsikter är ganska dåliga om vi inte pratar om prommenad hästar..
Och om man nu skulle märka att hästen besväras av benbiten i tid, alltså innan leden är förstörd, så har su ju en häst som en längr period gått och avbelastat...

Nej det sista var inte ironiskt alls.. Utan ett konstaterande att du måste träffa en himla massa hästar för att kunna hitta 15-20 fall på OCD som inte opererats... ska vi då anta att du även känner till ca 50 stycken som opererats (eftersom det är vanligare att man opererar)??

Vilket gör att jag blir jätte nyfiken på vad det är du jobbar med... :)

Jag säger inte att det är "skit samma", jag menar att om veterinären gett ett utlåtande att de inte anser att benbiten ligger ivägen eller kan skada, bör man lita på detta snarare än av princip skynda till operationsbordet.

Om biten ligger så man riskerar skada längre fram (trots att hästen är symptomfri för tillfället) har jag hittills inte hört en veterinär som rekommenderat att man avvaktar operation.

Bara genom att sitta av ett par auktioner ser man många hästar som har konstaterad OCD och är igång, med veterinärintyg som ibland rekommenderar operation, men även där de anser att noteringen inte påverkar hästens hållbarhet.

Jag känner till fler som INTE opererats än de som faktiskt har opererats - just av ovannämnda skäl. Att ha veterinärer i bekantskapskretsen gör också att man får kännedom om hästar som har defekter/anmärkningar snarare än de som är kärnfriska.

Jag har inte sagt eller menat att det inte finns hästar med lösa benbitar som lever livets glada dagar och är friska på alla sätt och vis... Det jag menade var att man inte ska bagatellisera OCD som några gjorde genom att säga att det inte är något att oroa sig över!

Jag förstr inte vad du menar med dessa auktioner, ok du har varit på flera och sett hästar med diagnosen OCD som fungerar full ut? Jaha? vad menas med det då?
Jag har sett en hel del hästar som haft samma diagnos och som inte fungerat och som operaerats försent...

Har man en häst som fått diagnosen OCD ska man självklart i samråd med veterinär avgöra hurvida man bör operera, jag skulle opererat eftersom risken för framtida problem är större...

Om jag inte minns helt fel hade trådskaparen en häst som pga. hälta röntgas och då fann man lösa bitar? Den hästen ska ju absolut opereras...

Jag menar samma sak som jag gjorde i mitt första inlägg. Jag anser inte att man behöver förstora upp problemet lösa benbitar. Många hästar fungerar utmärkt både utan operation och efter operation. Vilket vi bägge har kommit fram till. Jag refererade därefter till mitt "underlag" (d v s de hästar jag kommit i kontakt med) på din uttryckliga begäran.

Mitt svars till ditt inlägg syftade till det faktum att du ansåg att OCD bagatelliserades, vilket jag inte tyckte var fallet. Eftersom jag anser att det inte är ett SÅ stort problem om veterinär givit en god prognos (som verkar vara fallet i trådskaparens fall).

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 087
Senast: Ray
·
Hästvård Gjorde nyligen utredning på klinik pga hästens reaktioner vid ridning. Åkte hem med pentosan (antiinflammatoriskt) som injicerades...
Svar
5
· Visningar
1 457
Senast: Lobelia
·
Hästvård Idag var jag på veterinärklinik för att göra en hältutredning på mitt arabsto, och fick ett svårt val. Börjar med historien bakom...
Svar
11
· Visningar
1 734
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka