Jaguar mail avkommornas storlek!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tindra QRE
  • Startdatum Startdatum
T

Tindra QRE

Hejsan!

Jag har ett sto som väntar föl e jaguar mail om lite mer än en vecka. Så spännande :)

Så jag har haft lite funderingar hur hans andra avkommor har sett ut, i storlek och i typ.

Har ni några JM avkommor? Hur stora var de vid födseln?
Hur stor är stoet och dess föräldrar+morföräldrar?

Hur har fölet utvecklats i storlek sedan födseln?

Tacksam för svar

MVH
Sophie

Sv: Jaguar mail avkommornas storlek!

Jag har en 1 åring e. Jaguar Mail och hon är jättestor och har varit så sedan födseln. Var ca 108 cm när hon föddes och är nu ca 158cm. Hon är ädel och långbent men lite "skranglig", av förklariga skäl ;).

Mamman är ca 163cm och alla på hennes möderne är små, de flesta är under 160cm.

Jag har sett några st andra avkommor och de har också varit väldigt stora.

Hejsan!

Ja 108 cm är ju rätt stort, cvart det ditt stos första föl? Eller hon har haft andra föl innan?
Hur stora har de varit isåfall?

Våran JM-avkomma är lite mer än 10 mån nu, drygt 140 cm, så ganska liten.

Har varit ganska liten hela tiden, typen har skiftat lite. Ibland jättesnygg och ibland ser han mest ut som en köttbulle :p Men superädel och -långbent har han aldrig varit.

u. knappt 165 cm
ue.168 cm (Blup +0.9)
uu. 162 cm
uee. 169 cm
ueu. 165 cm
uue. 165 cm (xx) (Blup +2.2)
uuu. 162 cm

PICT6035.jpg

PICT7073.jpg

DSC09588.jpg

Vet du hur hög din avkomma var när han föddes??
Har ditt sto fått föl tidigare eller var det henens första?
Isåfall hur stora har de andra varit?

Nej, vet inte exakt hur hög han var när han föddes. Kunde iaf med lätthet springa under magen på mamma.
Det är hennes första, så det kan ju också påverka att han inte är så stor. (Dock är hon inte gammal, 9 år när hon fick honom)

Hejsan!

Ja det kan ju inverka att han blev "liten".
De säger ju att första fölet brukar vara liten...
Men det är kanske inte något alla håller med om...
Det återstår att se, vårt sto väntar sitt första föl, hon är 4 år i år.

Det var hennes första föl och hon var bara 11 år själv.
Mammans möderne är litet med hennes pappa har lämnat en del stora hästar.

Jag kan säga att nästa gång blir det en mindre hingst. Är jättenöjd med fölet men är rädd att hon blir 175+ och det blir för stort för mig.

Jag hoppas själv på ett sto som blir över 170...:)
Vad är det för stam på din JM avkomma?
Hur har den det med tecken? Färg?

Jeg har en åring etter Jaguar Mail. Hun er liten, bare 1,43 høg nå ved 12 måneders alder. Mamma er f. 1993 og er 1,59 høg, morfar er 1,63, mormor er 1,65. Morfar er Everest, og han var jo ikke så stor. Dessuten er det mammaens første føl, og det kan også ha en del å si. Men det er en veldig trevlig individ.

Vet ikke hvor stor hun var ved fødselen, men hun har aldri vært veldig stor. Håper hun strekker seg over 1,60! :)

Bilden er tatt sommeren 2008. Har ingen bedre bilder på henne nå.

picture.aspx

Fantastiskt gullig får jag säga att hon är!!

Hon har Landlord - Cyrano på mödernet.

Här kommer två bilder från igår.

P4110262_edited.jpg

Hästen i bakgrunden är 145cm. Något konstig vinkel dock, det är inte riktigt så stor skillnad som det ser ut :D

P4110259_edited.jpg

Vad satte ID kontrollanten för färg på ditt föl(åring)? Kollade på ASVH sidan men han är inte inlagd än.
Enligt de tre bilderna så säger jag brun, sedan väldigt ljust brun, sedan sista bilden i vinterpäls??? är den brun verkligen?? Kanske en ny gul fara!!

Vilken häftig bild den sista var :)
Den ser verkligen ut som en jätte :) Men den var snygg, en typ som jag gillar, långbent och ädel. Har hon kort hals eller det är bara bilden som gör det på den översta?

Tack:D

Jag tror att halsen är ganska normallång, det är nog mest bilden.

Fick ett hingst föl på dygn 328. MEn han var rät liten , bara 100 cm hög!

ID-kontrollanten satte först brun, sedan disskuterade vi lite och kollade håren noggrannare så han står som gulbrun. Men hans färg är lite mystisk, ett tag såg han ut som att bli mörk:

DSC09639.jpg

ID-kontrollanten satte först brun, sedan disskuterade vi lite och kollade håren noggrannare så han står som gulbrun. Men hans färg är lite mystisk, ett tag såg han ut som att bli mörk:

DSC09639.jpg

OK, finns ju Ravell som är mörkgulbrun. Lättast borde det att vara att se färgskiftningen runt ögonen, denna gosse har ju ganska tydliga ringar. Det kan också mycket väl dröja ett par år innan färgen "stabiliserat" sig. Ett intressant fall!!!:d

Vet inte riktigt hur stor min 08:a var vid födseln, men nu vid 11 månader är hon 148 cm i mankhöjd och 150 cm bak. Mamman är knappt 160 cm.

Här är en bild på Jacinta

wow... hon är riktigt snygg faktiskt... Vad är det mer för stam på henne?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 937
Gnägg Hejsan på er kära Buke 🌺 Har några funderingar som jag tror ni kan hjälpa mig med 😇 Jag håller ju på att studera nu igen, är en...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Nougat
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 481
Avel Går det att på ett ungefär veta hur stort ett föl troligtvis blir, baserat på föräldrarnas mankhöjd? Dvs om de är olika stora, annars är...
Svar
11
· Visningar
2 065
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp